Objecte de culte

La mítica marca Ossa reneix gràcies a l'empenta d'un grup de gent que creu en el que fa. Del primer model, la TR 280i de trial, se'n fabricaran l'any que ve 1.200 unitats que ja tenen destinatari

Va ser l'any 1965 al Saló de Milà quan Ossa va pre­sen­tar el pro­to­tip del qual va deri­var la Scram­bler, la pri­mera moto de trial de la marca fun­dada per la família Giró. 44 anys després i també en el mateix esce­nari, va ser mos­trat en primícia el pro­to­tip de la moto que mate­ri­a­litza el renai­xe­ment de la marca cata­lana. També una moto de trial, la TR 280i, de la qual el mes d'agost vinent se'n començaran a fabri­car les 1.200 uni­tats pre­vis­tes pel 2010, totes venu­des per enda­vant –ben segur que la nostàlgia del nom Ossa i el seu pas­sat hi han tin­gut molt a veure– i a les quals en segui­ran 3.000 uni­tats més l'any 2011.

Un gest valent, sens dubte, en uns moments en què, tant per la situ­ació econòmica com per les injus­tes res­tric­ci­ons legals que afec­ten aquest tipus de motos, una ini­ci­a­tiva d'aquesta mena té encara més valor. «No és que siguem valents, sinó que aquesta és una decisió ben estu­di­ada», afirma Joan Gurt, direc­tor gene­ral d'Ossa Fac­tory. «Penso que el món del trial ha estat com ador­mit durant vuit o deu anys –argu­menta–, en què la nove­tat més gran ha vin­gut de Mon­tesa. Vam ana­lit­zar cap on havia d'anar Ossa i per tra­dició van apos­tar pel trial per fer renéixer la marca.» Segons Gurt, Ossa Fac­tory pro­duirà motos «durant qua­tre mesos a l'any, d'agost a novem­bre» i dedi­carà els altres vuit a «l'engi­nye­ria i pre­pa­ració de nous models». Apli­cant el prin­cipi que la unió fa la força, Gurt des­taca que els plans de la marca inclo­uen «la col·labo­ració amb altres empre­ses» i pro­clama que «cal anar cap a una con­cen­tració d'esforços a Cata­lu­nya».

El pro­to­tip de l'Ossa TR 280i ha estat rea­lit­zat a l'ofi­cina d'engi­nye­ria de Josep Serra, Xiu, a Girona, que des de fa un parell d'anys tre­ba­lla en aquest pro­jecte. La moto recu­pera els colors blanc i verd que tot­hom recorda de les mítiques Mick Andrews Replica (MAR) del prin­cipi dels anys setanta.

Començar des de zero.

Tec­nològica­ment, la TR 280i és abso­lu­ta­ment inno­va­dora i no cal ser un espe­ci­a­lista per ado­nar-se de detalls com ara la inu­sual ubi­cació del dipòsit de gaso­lina, situat en el lloc habi­tual del radi­a­dor. Ara bé, el punt clau de tot és el motor de 2 temps (272,2 cc) amb injecció electrònica en lloc de car­bu­ra­dor. Una com­bi­nació que, tal com diu Josep Serra, és uti­lit­zada des de fa uns deu anys en les motos de neu i té a favor la menor emissió de gasos con­ta­mi­nants i el fet de ser més barata de man­te­nir que els motors de 4 temps.

«L'avan­tatge ha sigut començar des de zero. Això, jun­ta­ment amb noves tec­no­lo­gies com la injecció, ens ha permès pen­sar en una altra dis­tri­bució dels ele­ments de la moto i en dife­rents opci­ons per abai­xar el cen­tre de gra­ve­tat. No hi ha cap ele­ment que hagi sigut posat a l'atzar i tot té una raó de ser», revela Xiu, que explica detalls tècnics: «Com més lleu­gera és la moto [67 kg en el cas del pro­to­tip de la TR 280i], més interes­sant és por­tar el pes cap enda­vant, perquè el pilot ja com­pensa la resta amb el seu cos». Per això, doncs, la posició del dipòsit o del radi­a­dor, situat dar­rere seu i així pro­te­git con­tra la brutícia, la qual cosa garan­teix que el motor tre­ba­llarà sem­pre a una tem­pe­ra­tura cons­tant gràcies a l'elec­tro­ven­ti­la­dor.

L'experiència d'un campió

Marc Colomer, campió del món de trial l'any 1996, aplica la seva experiència en el desenvolupament de l'Ossa TR 280i. En la seva última etapa com a pilot en actiu, Colomer havia coincidit amb Xiu a Gas Gas i tots dos es van compenetrar a la perfecció. Ara tornen a treballar junts en un projecte que motiva d'allò més el garrotxí. «És curiós, la primera moto on vaig pujar quan encara era un nen va ser una Ossa Mick Andrews del meu pare. I ara, amb Ossa, visc per primera vegada el naixement d'una moto sense ser-ne el pilot. Això em permetrà fer les valoracions d'una manera diferent, sense pensar només en mi», diu Colomer. «En la presentació de la moto a Milà em vaig adonar del que representa aquesta marca per al públic», manifesta l'excampió del món, que assegura que «és il·lusionador treballar amb una gent a la qual s'ha d'agrair que sigui tan valenta».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.