Conceptes compatibles
El dinamisme no ha de contraposar-se necessàriament amb l'eficiència ecològica. Seat ho demostra amb les més recents incorporacions a la seva gamma Ecomotive, l'Altea i el León
Si fins fa ben poc una de les referències més recurrents parlant dels automòbils nous era comparar xifres de potència, ara la tendència va cap a avaluar-ne el valor ecològic, és a dir els grams de CO2 que emeten a l'atmosfera i, a banda de la sensibilitat de cadascú pel medi ambient, el que això repercuteix en estalvi de diners a l'hora de pagar impostos o en visites a la gasolinera. I tot i que fa ben poc hauria semblat impossible, dinamisme i ecologia són ara dos conceptes ben compatibles.
Una confirmació més d'això ens la dóna Seat, que sense renunciar al caràcter esportiu propi dels seus models es consolida com a marca de referència en baixes emissions després d'incrementar la seva gamma més ecològica, l'Ecomotive, amb les respectives versions de l'Altea i el León. El primer ja és als concessionaris, amb preus de 19.150 euros per la carrosseria curta (4,282 metres) i 20.150 euros en el cas de la versió XL (4,469 m). Pel que fa al León, encara més eficient tot i utilitzar el mateix motor 1.6 TDI, arribarà el mes de febrer i costarà 19.450 euros. La previsió de Seat per a l'any 2010 és que els vehicles per sota dels 120 g/km de CO2 emès acaparin el 60 per cent del seu total de vendes.
Prestacions correctes i mínim consum
El motor turbodièsel 1.6 TDI amb injecció common rail i filtre de partícules que relleva l'anterior 1.9 TDI –de també 105 CV– en l'Altea Ecomotive redueix de 13 g/km les emissions de CO2 emès, als quals cal afegir-ne 7 g/km més de procedents de l'estalvi en combustible que possibilita el sistema Start/Stop. El total queda en 119 g/km, mentre que el consum mitjà homologat és de 4,5 l/100 km. Un valor que en condicions òptimes i fent una conducció extremadament meticulosa encara pot arribar a ser menor, tal com vam poder constatar en la presa de contacte d'aquesta nova versió.
El que queda clar és que per potència i parell (250 Nm) n'hi ha prou per poder circular còmodament en tota mena de carreteres i sense forçar gens ni mica un motor amb què aquest Altea pot superar els 180 km/hora. Una xifra que garanteix un bon ritme de creuer i un notable confort acústic que s'adiu d'allò més amb un habitacle molt ben realitzat, un bon tacte de la direcció i els frens, i una posició òptima al volant.
La gamma de l'Altea i el León Ecomotive consta de dues definicions d'acabat: Reference i Style. Disposen de control d'estabilitat, sis airbags, Isofix i testimoni de pressió de pneumàtics dins un equipament de sèrie al que el León hi afegeix l'autoblocant electrònic XDS.
El León baixa fins a 99 g/km
En la seva versió Ecomotive, el León estableix una nova referència en emissions de CO2 (99 g/km) i pràcticament iguala la xifra de l'Ibiza, que amb 98 g/km també és el cotxe més ecològic del seu segment. Per aconseguir arribar a tan baixos nivells d'emissions i a un consum mitjà de només 3,8 litres de gasoil/100 km sense renunciar a una acceleració de 0 a 100 km/hora en 11,7 segons ni a una velocitat màxima de 188 km/hora, Seat ha intervingut en tres apartats fonamentals del León. L'ha dotat del motor 1.6 TDI complementat amb unes relacions més llargues de la caixa de canvis, amb la qual cosa s'han rebaixat de 9 g/km les emissions de CO2 respecte del propulsor 1.9 TDI, d'igual potència (105 CV). El segon factor és el sistema Start/Stop (-8 g/km). Finalment, s'han reduït 3 g/km més afinant l'aerodinàmica amb detalls com la graella frontal tancada, els deflectors frontal i als passos de rodes, els carenats de l'eix posterior i els pneumàtics específics. El León Ecomotive té el pes limitat a 1.320 quilos. La variant amb acabat esportiu (Ecomotive Technology) emet 109 g/km.
Recuperació de l'energia
Juntament amb el sistema d'aturada i engegada automàtica del motor, l'indicador de la marxa més econòmica en consum de gasoil o l'ajuda electrònica per arrencar en pujada, Seat ha dotat els Altea i León Ecomotive d'un sistema de recuperació de l'energia procedent de l'alternador quan el conductor frena o, simplement, aixeca el peu de l'accelerador. Aquesta energia recuperada representa una recàrrega més intensa de la bateria i una menor exigència a l'alternador en la posterior fase d'acceleració. En frenada, l'alternador treballa a 13,5 V, mentre que en acceleració ho fa a 12,5 V. Això fa que en aquest moment el propulsor giri amb menys resistència com a conseqüència de la menor càrrega mecànica i gràcies a l'energia reutilitzada que procedeix de la bateria.