Canals

Banyoles

PLA DE L’ESTANY

Molts tresors per descobrir

El barri vell de Banyoles constitueix una autèntica joia, amb un munt de racons per descobrir

En els dar­rers anys, bona part dels car­rers del barri vell de Banyo­les s’han con­ver­tit en zona de via­nants. I el procés s’ha apro­fi­tat per posar al des­co­bert alguns trams de recs, per la qual cosa el recor­re­gut que pro­po­sem resulta espe­ci­al­ment atrac­tiu i per­fec­ta­ment adap­tat, sense obs­ta­cles ni perills. L’iti­ne­rari comença al mones­tir de Sant Esteve, la pri­mera fun­dació bene­dic­tina del nos­tre país i l’ori­gen de la vila medi­e­val. Mal­grat que tant l’església com el claus­tre són d’època poste­rior, encara es con­ser­ven alguns ves­ti­gis dels pri­mers anys; i, per damunt de tot, algu­nes peces nota­bles, com ara l’arqueta de Sant Mar­tirià o el retaule gòtic de Nos­tra Senyora de l’Escala, amb­dues del segle XV.

A par­tir del mones­tir, anem seguint l’ori­en­tació del crei­xe­ment medi­e­val, des del car­rer del Puig o el de l’Era de l’Abat fins a la plaça Major. Pas a pas, anem des­co­brint recs que des­guas­sen l’aigua de l’estany, ren­ta­dors res­tau­rats o pla­ce­tes amb enorme encant, com ara la del Tea­tre o la de la Font. En algu­nes d’aques­tes podem tro­bar-hi edi­fi­cis sin­gu­lars, com ara el con­junt de cases pan­xar­ru­des del car­rer Nou, la Llotja del Tint (una fàbrica del segle XV habi­li­tada com a sala d’expo­si­ci­ons) o l’edi­fici de la Pia Almoina, actu­al­ment seu del Museu Arqueològic de Banyo­les. El recor­re­gut també ens per­met con­tem­plar l’església gòtica de Santa Maria dels Turers o un tram de la mura­lla medi­e­val, flan­que­jada per dues glo­ri­e­tes d’ins­pi­ració gòtica.

El destí final del nos­tre recor­re­gut és la plaça Major, un espai docu­men­tat a par­tir del segle XIII en el qual es com­bi­nen les façanes medi­e­vals amb d’altres d’estil neoclàssic. En el seu con­junt, aquest espai cons­ti­tu­eix una de les pla­ces més harmòniques del nos­tre país, amb qua­ranta grans arcs que encer­clen un espai cen­tral domi­nat pels plàtans. Asseure’s en un dels bancs del perímetre cen­tral o en qual­se­vol de les ter­ras­ses dels bars cons­ti­tu­eix una experiència fas­ci­nant. A la plaça hi tro­bem l’edi­fici de cal Moli­ner, un antic molí reha­bi­li­tat que ens per­met conèixer, in situ, un dels apro­fi­ta­ments dels recs.

Cli­queu aquí per a més infor­mació.

Un entorn especial

El recorregut a través de la Banyoles medieval pot complementar-se amb la visita a alguns nuclis de la comarca com ara Crespià, Vilert o Centenys; a alguns castells, com ara el de Ravós del Terri o el d’Esponellà; a alguns temples romànics, com el de Santa Maria de Porqueres o el de Sant Julià de Corts; o a alguns ponts, com el de Sant Andreu del Terri o Sant Miquel de Campmajor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia