Caminar abans que córrer
A partir del setembre, a l'Estat espanyol caldrà tenir una edat mínima de 15 anys per poder conduir un ciclomotor. Cap altre país de la Unió Europea restringirà tan aviat l'accés al món de les motos
Abans d'aprendre a córrer cal saber caminar. Aquest és un principi que sembla contradir-se amb la directiva europea de llicències, que a partir del 2013 elevarà a 16 anys l'edat mínima per conduir qualsevol vehicle motoritzat de dues rodes. A l'Estat espanyol, però, hi ha pressa per accelerar aquest procés i, si no hi ha res que ho impedeixi, a partir del dia 1 de setembre de l'any actual el reglament general dels conductors establirà en 15 anys l'edat mínima per poder conduir un ciclomotor amb motor de 50 cc i velocitat limitada a 45 km/h. En canvi, els dos altres mercats europeus més importants del ciclomotor, França i Itàlia, seguiran mantenint l'edat mínima en 14 anys.
Per a Anesdor, associació estatal d'empreses vinculades al sector de les dues rodes, aquesta legislació estatal eliminarà abans d'hora l'accés progressiu al món de la moto –tant Anesdor com l'administració recomanen dos anys d'aprenentatge abans de pujar a una cilindrada superior–, fomentarà que la gent jove prefereixi esperar un any més i adquirir directament una moto de 125 cc –sense experiència prèvia i amb prestacions superiors, és evident que hi ha més risc d'accidents–, i també perjudicarà una indústria que des de fa temps no està en un bon moment i que ara mateix està en una situació molt delicada. I és que la previsió de vendes de ciclomotors aquest any és de 39.600 unitats, un 10% menys que el 2009, amb la corresponent afectació en els llocs de treball, tant directes com indirectes.
La sinistralitat va de baixa
Segons dades de la Direcció General de Trànsit, la sinistralitat entre els usuaris de ciclomotors és cada vegada menor –també és cert que disminueix el nombre de llicències– i de les 176 víctimes de l'any 2003 s'ha baixat fins a les 76 del 2009. Segons Anesdor, hi ha prou indicatius que demostren que la sinistralitat no desapareixerà restringint l'accés al ciclomotor, sinó que es traslladarà al nivell immediatament superior, el de les motos lleugeres (125 cc i uns 15 CV de potència) que es poden conduir a partir dels 16 anys i sense experiència prèvia. Anesdor suggereix que en lloc d'incrementar l'edat mínima per poder conduir ciclomotors s'actuï en altres punts, com ara posar en marxa programes de formació i educació, i actuar contra les manipulacions i els trucatges dels motors.