Caminar abans que córrer

A partir del setembre, a l'Estat espanyol caldrà tenir una edat mínima de 15 anys per poder conduir un ciclomotor. Cap altre país de la Unió Europea restringirà tan aviat l'accés al món de les motos

Abans d'apren­dre a córrer cal saber cami­nar. Aquest és un prin­cipi que sem­bla con­tra­dir-se amb la direc­tiva euro­pea de llicències, que a par­tir del 2013 ele­varà a 16 anys l'edat mínima per con­duir qual­se­vol vehi­cle moto­rit­zat de dues rodes. A l'Estat espa­nyol, però, hi ha pressa per acce­le­rar aquest procés i, si no hi ha res que ho impe­deixi, a par­tir del dia 1 de setem­bre de l'any actual el regla­ment gene­ral dels con­duc­tors esta­blirà en 15 anys l'edat mínima per poder con­duir un ciclo­mo­tor amb motor de 50 cc i velo­ci­tat limi­tada a 45 km/h. En canvi, els dos altres mer­cats euro­peus més impor­tants del ciclo­mo­tor, França i Itàlia, segui­ran man­te­nint l'edat mínima en 14 anys.

Per a Anes­dor, asso­ci­ació esta­tal d'empre­ses vin­cu­la­des al sec­tor de les dues rodes, aquesta legis­lació esta­tal eli­mi­narà abans d'hora l'accés pro­gres­siu al món de la moto –tant Anes­dor com l'admi­nis­tració reco­ma­nen dos anys d'apre­nen­tatge abans de pujar a una cilin­drada supe­rior–, fomen­tarà que la gent jove pre­fe­reixi espe­rar un any més i adqui­rir direc­ta­ment una moto de 125 cc –sense experiència prèvia i amb pres­ta­ci­ons supe­ri­ors, és evi­dent que hi ha més risc d'acci­dents–, i també per­ju­di­carà una indústria que des de fa temps no està en un bon moment i que ara mateix està en una situ­ació molt deli­cada. I és que la pre­visió de ven­des de ciclo­mo­tors aquest any és de 39.600 uni­tats, un 10% menys que el 2009, amb la cor­res­po­nent afec­tació en els llocs de tre­ball, tant direc­tes com indi­rec­tes.

La sinistralitat va de baixa

Segons dades de la Direcció General de Trànsit, la sinistralitat entre els usuaris de ciclomotors és cada vegada menor –també és cert que disminueix el nombre de llicències– i de les 176 víctimes de l'any 2003 s'ha baixat fins a les 76 del 2009. Segons Anesdor, hi ha prou indicatius que demostren que la sinistralitat no desapareixerà restringint l'accés al ciclomotor, sinó que es traslladarà al nivell immediatament superior, el de les motos lleugeres (125 cc i uns 15 CV de potència) que es poden conduir a partir dels 16 anys i sense experiència prèvia. Anesdor suggereix que en lloc d'incrementar l'edat mínima per poder conduir ciclomotors s'actuï en altres punts, com ara posar en marxa programes de formació i educació, i actuar contra les manipulacions i els trucatges dels motors.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.