Tot un fora de sèrie
El seu aspecte és tot un reclam. I conduir-lo, una excel·lent experiència. El cupè RCZ és tan singular i fora de sèrie que amb ell Peugeot ha trencat l'hàbit d'identificar amb xifres els seus models
El mateix any en què en compleix dos-cents d'activitat industrial, Peugeot dóna un cop d'efecte amb l'RCZ, un cupè 2+2 l'aspecte i el preu del qual són tot un reclam per als amants dels cotxes esportius i amb caràcter. I és que se'l veu atlètic i magníficament proporcionat, més aviat curtet de llargada però extraordinàriament ample i dotat d'una doble ondulació al sostre i al vidre posterior –emmarcats, com el parabrisa, amb uns arcs d'alumini– que li accentua la personalitat. De fet, i aquí radic la seva singularitat, l'RCZ és la versió de carretera del concept car que tant va atreure l'atenció el setembre del 2007 al Saló de Frankfurt.
Si contemplat des de fora l'RCZ posseeix un reclam innegable, l'interior manifesta una aconseguida conjunció entre ambient esportiu i elegància, amb una innovadora i suau textura en el revestiment del davantal –també es pot triar amb tapisseria de cuir– i el típic estil de Peugeot; és a dir, sense cap tipus d'estridència ni res superflu que pugui ni tan sols insinuar una distorsió de l'harmonia del conjunt. La baixa posició dels seients –no oblidem que aquest és un cotxe esportiu al cent per cent– no afecta gens l'excel·lent visibilitat cap a l'exterior. I si bé els dos seients del darrere tenen un ús molt limitat per a passatgers –ja hem comentat que es tracta d'un cupè 2+2–, a efectes pràctics es poden plegar i així duplicar la capacitat del maleter, de 384 litres en configuració normal.
Personalitats ben diferenciades
En la presentació de l'RCZ, Peugeot ens va concedir el privilegi d'assaborir el nou motor THP de gasolina de 200 CV que arribarà aquest estiu –igual que el canvi automàtic per al propulsor de 156 CV– i també fer un bon nombre de quilòmetres amb el turbodièsel de 163 CV. Segons els indicatius, aquest últim propulsor equiparà cap a un 60% de les 1.500 unitats de l'RCZ que la marca francesa preveu vendre en un any complet al mercat estatal, percentatge que confirma la compatibilitat entre un cupè 2+2 i un motor d'aquesta mena. Dos motors que donen una personalitat diferenciada a les respectives versions d'aquest vehicle, dirigit a un tipus de client majoritàriament masculí (segons Peugeot, el 80%) i de mitjana d'edat, de 35 a 40 anys. En qualsevol cas, la posició de conducció és simplement perfecta. I el comportament del cotxe tan bon punt s'abandonen les vies ràpides i carreteres rectilínies, noble i engrescador. Amb un tacte ferm i de precisió modèlica tant de la direcció com de la palanca del canvi, uns frens d'eficàcia absoluta i uns controls de tracció i estabilitat que es mantenen discrets i sense interferir quan es circula a bon ritme en carreteres sinuoses –fins i tot sobre l'asfalt mullat–, el plaer de la conducció dinàmica i alhora segura queda garantit.
Motor inèdit.
Sostre de fibra de carboni
Per potenciar la distinció de l'RCZ, Peugeot ofereix la possibilitat de substituir el sostre original per un altre fet amb fibra de carboni (negre brillant o setinat), equipar-lo amb llandes personalitzades de fins a 19 polzades, escollir entre diferents tonalitats per als arcs d'alumini del sostre o bé dotar-lo de l'equip Sport, que li escau molt bé. Els que no vulguin anar més enllà de l'equipament de sèrie disposaran d'airbags frontals i laterals, controls d'estabilitat, tracció i assistència en pujades, llums de boira i limitador de velocitat. I pel que fa al confort, climatitzador dual i Bluetooth.
Solvència contrastada
L'RCZ té com a base la mateixa plataforma, modificada, dels Peugeot 308, 3008 i 5008, per la qual cosa apunta cap a la màxima puntuació de seguretat d'Euro Ncap. Comparat amb la berlina 308, aquest cupè té el centre de gravetat 40 mil·límetres més baix, els eixos més amples (44 mm el davanter i 63 mm el posterior) i les suspensions adaptades a les particularitats del vehicle. L'aleró posterior és invisible fins als 85 km/h, velocitat a partir de la qual es desplega en una inclinació de 19 graus. I des dels 155 km/h, o també prement un botó, arriba als 34 graus.