Canals

Cada any a Catalunya es diagnostiquen entre 120 i 140 casos de diabetis en infants i adolescents, i la informació i la formació a l’escola és vital per acceptar la malaltia

La diabetis a l’escola

Tenir cura en el tipus d’aliments o a l’hora de fer exercici i posar-se insulina són activitats compatibles amb una vida normal

La dia­be­tis de tipus 1 (DM1) és una de les malal­ties cròniques més freqüents en la infància i l’ado­lescència. El Regis­tre de Dia­be­tis de Cata­lu­nya, en fun­ci­o­na­ment des de l’any 1987, revela que, cada any, entre 120 i 140 menors de catorze anys són diagnos­ti­cats amb aquesta malal­tia, i apro­xi­ma­da­ment una vin­tena tenen menys de cinc anys.

El diagnòstic d’una malal­tia crònica en un infant sem­pre repre­senta un fort impacte emo­ci­o­nal per a la per­sona i l’entorn fami­liar, i té, a més, con­seqüències soci­als que cal tenir en compte. És a dir, aquest fet implica can­vis en la vida de les per­so­nes afec­ta­des i, men­tre són infants, també en les seves famílies. S’ha de seguir una certa dis­ci­plina en els hora­ris d’ali­men­tació. Tenir cura en el tipus d’ali­ments i fer exer­cici i posar-se insu­lina són acti­vi­tats com­pa­ti­bles amb una vida nor­mal, però no sem­pre fàcils de dur a terme pels can­vis que com­por­ten; en qual­se­vol cas, cal temps per adap­tar-s’hi.

En aquest sen­tit, l’escola és un dels àmbits més impor­tants per als infants i ado­les­cents, i és on pas­sen la major part del dia. Per tant, és con­ve­ni­ent que els pro­fes­sors esti­guin infor­mats i for­mats sobre la malal­tia. Això per­metrà aju­dar els nens a superar les pos­si­bles bar­re­res i a evi­tar les dis­cri­mi­na­ci­ons que hi pugui haver. Els mes­tres han de saber què és la dia­be­tis, quins són els símpto­mes d’una hipo­glucèmia i la manera de resol­dre-la.

També han de saber que, a vega­des, l’infant o el jove poden neces­si­tar men­jar o beure a des­hora, durant la classe. És impor­tant que ho pugui fer sense impe­di­ments ni pro­ta­go­nis­mes, al mateix temps que cal que els altres com­panys en sàpiguen els motius des del començament. A més, pel fet de tenir dia­be­tis no ha de ser mai exclòs de les acti­vi­tats que orga­nitzi el cen­tre, si no és que el metge res­pon­sa­ble ho indica. És impor­tant que l’infant s’inte­gri bé a l’escola des del prin­cipi. Com a ante­ce­dents, per tal de faci­li­tar aquesta inte­gració, el Depar­ta­ment de Salut dis­posa de mate­rial infor­ma­tiu ela­bo­rat amb la col·labo­ració de l’Asso­ci­ació de Diabètics de Cata­lu­nya (ADC) i que, en el seu dia, es va dis­tri­buir als cen­tres esco­lars. A més dels mate­ri­als edu­ca­tius, l’ADC ofe­reix també ses­si­ons infor­ma­ti­ves o xer­ra­des a les esco­les, adreçades al per­so­nal docent i als moni­tors de men­ja­dors que con­vi­uen amb els infants amb dia­be­tis perquè sàpiguen actuar de manera cor­recta, o també a les asso­ci­a­ci­ons de pares i mares. El con­tin­gut de les ses­si­ons es dis­se­nya a mida de les neces­si­tats dels des­ti­na­ta­ris.

Tenir-ne cura, però sense sobreprotegir

La diabetis juvenil o insulinodependent es caracteritza per un augment dels nivells de glucosa a la sang a causa d’un dèficit en la producció d’insulina. Les persones sense diabetis fabriquen la seva pròpia insulina i les persones amb diabetis de tipus 1 se l’han d’injectar. Tot i que no té cura, aquesta malaltia es pot controlar mitjançant una alimentació i exercici adequats, mesurant el nivell de glucosa en la sang i, quan cal, administrant insulina.

La diabetis no impedeix que l’infant faci les activitats de la seva edat, tot i que cal tenir en compte la seva malaltia. Amb caràcter general, els infants amb diabetis han de poder participar en les mateixes activitats que la resta de companys. Els experts recomanen tenir cura de la persona afectada però sense sobreprotegir-la ni limitar-ne l’autonomia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.