Necrològiques

CULTURA

Günter Brus, la mutilació com a forma d’art

Mor als 85 anys l’artista que va trencar als anys seixanta i setanta tots els esquemes preestablerts

L’austríac Günter Brus (Graz, 1938), un dels artistes més controvertits del segle XX, va morir el passat dia 10 deixant un llegat per a molts incomprensible, sobretot per aquells que s’aproximen per primer cop a la seva obra. La radicalitat i l’obsessió per superar els límits van marcar la trajectòria d’un home conegut per les automutilacions. Va donar el tret de sortida al polèmic moviment d’avantguarda dels anys seixanta conegut com a acció vienesa en què la transgressió era, sinó el punt principal, un dels més rellevants. Es van avançar al punk de Londres, el moviment musical que va trasbalsar l’ordre establert en el rock clàssic.

Brus va fer-se famós a Àustria per una acció que l’hauria portat a presó el 1968 si no hagués fugit a Berlín durant deu anys. En un esdeveniment conegut com a Kunst and Revolution,, l’artista va orinar en públic en un got i després va cobrir tot el seu cos amb els seus propis excrements. Per si no n’hi havia prou, va acabar bevent la seva pròpia orina i durant l’actuació va cantar l’himne nacional d’Àustria mentre es masturbava. Va acabar l’actuació vomitant i va ser immediatament arrestat. S’ha de dir que, amb el temps, aquella transgressió tan extrema va ser acollida pels crítics com a part d’una evolució natural de l’art. Així, el 1997 va ser guardonat amb el Gran Premi estatal d’Àustria, fet que corroborava que Brus, malgrat tot el seu currículum, ja formava part del sistema.

L’austríac, que també era pintor, escriptor i cineasta, va ser amic personal als seixanta de Yoko Ono, la dona de John Lennon, amb el qual va col·laborar en algun projecte, tot i que Brus sempre va anar més enllà que qualsevol altre dels seus companys ja que feia servir el seu propi cos per mostrar accions fins i tot sadomasoquistes amb l’objectiu de trencar convencions, tabús i escandalitzar l’espectador. De fet, considerava el cos com el lloc central del seu treball i així va aconseguir portar el conegut com a body art a un altre nivell.

En les seves accions d’exhibicionisme anal o genital, de defecació o de transvestisme, Brus va fer servir instruments agressius i tallants, com destrals, pinces i ganivets. Amb el pas dels anys va abandonar el maquillatge per aparèixer sempre nu.

La seva darrera acció de radicalitat extrema la va realitzar a Berlín, Prova de resistència (1970). Gairebé va comportar la seva autodestrucció, després de portar massa lluny una automutilació. Vestit amb llenceria femenina i afaitat, es va tallar repetidament per expressar dolor i patiment. Havia preparat un ritual que tenia la intenció d’acabar amb la seva mort. Finalment, va ser una espècie de catarsi que el va portar a abandonar les seves accions.

Després es va centrar en el dibuix i la pintura i la literatura, però sempre amb elements neuròtics, sinistres i envoltats de crueltat. Alguns dels seus treballs es poden veure al Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia