Necrològiques

SOCIETAT

Mor als 117 anys l’olotina Maria Branyas, la persona més gran del món

Va néixer el 4 de març del 1907 a San Francisco i ha estat la vuitena persona més longeva que ha viscut mai

L’olo­tina Maria Bra­nyas Morera, con­si­de­rada la per­sona més gran del món, va morir ahir dilluns quan tenia 117 anys, 5 mesos i 15 dies. Aquest matí s’ha fet una cerimònia de comiat al cemen­tiri d’Olot per als fami­li­ars. La cata­lana va esde­ve­nir la per­sona més gran en vida el 17 de gener del 2023, quan la fran­cesa Lucile Ran­don, de 118, va morir.

Va néixer el 4 de març del 1907 a San Fran­cisco, Califòrnia, en una família cata­lana. El pare s’hi va tras­lla­dar per obrir-hi un negoci. Bra­nyas va arri­bar a Cata­lu­nya de petita i tenia records que es remun­ten a la pri­mera Guerra Mun­dial i a la guerra civil espa­nyola, segons havia expli­cat en dife­rents entre­vis­tes els dar­rers anys. De fet, durant la guerra civil va estar un temps exi­li­ada a França.

El retorn a Cata­lu­nya de la família, quan ella tenia 7 anys, va tenir lloc el 1914, en ple esclat de la pri­mera gran guerra del segle XX. “Vam arri­bar en vai­xell. A causa de la guerra Ale­ma­nya ata­cava el nord i no podies tra­ves­sar els mars nòrdics, vam haver d’anar per les Açores i per Cuba”, recor­dava ella mateixa.

El maig del 2020, Maria Bra­nyas es va con­ver­tir en la per­sona més gran del món en sobre­viure a la covid-19 a l’edat de 113 anys i, gai­rebé tres anys després, va esde­ve­nir la degana del pla­neta.

Fa un any un dels millors inves­ti­ga­dors del món en genètica, el doc­tor Manel Este­llar, direc­tor de l’ins­ti­tut con­tra la leucèmia Josep Car­re­ras, va començar un estudi sobre el seu mate­rial biològic. “No pot ser que el secret per ser la per­sona més lon­geva del pla­neta sigui men­jar cada dia un iogurt natu­ral de La Fageda”, expli­cava ella mateixa. Per això mateix, va accep­tar la tro­bada amb Este­ller. “Apre­neu de mi”, li va dir.

“Solem estu­diar al labo­ra­tori la regu­lació dels meca­nis­mes de l’ADN o el seu des­con­trol, que és el que pro­voca càncer, i l’enve­lli­ment és un fac­tor clau. Teníem a prop la per­sona que ostenta el rècord ofi­cial de lon­ge­vi­tat i era una gran opor­tu­ni­tat d’apren­dre que no podíem per­dre”, va expli­car Este­ller. Al vol­tant de la seva figura també es va crear el Pro­jecte Bra­nyas, que estu­di­ava l’impacte de la covid-19 en paci­ents de residències de gent gran.

El pas­sat 20 de juliol Bra­nyas va esde­ve­nir la vui­tena per­sona més lon­geva que ha vis­cut mai, segons les com­pro­va­ci­ons fetes al llarg dels anys per l’asso­ci­ació Geron­to­logy Rese­arch Group (GRG), que nodreix la llista dels rècords Guin­ness en lon­ge­vi­tat veri­fi­cant dates de nai­xe­ment i de mort. La cata­lana va superar la ita­li­ana Emma Morano, que va ser uns mesos la per­sona viva més vella fins a la seva mort el 2017. En aquell moment, també va esde­ve­nir la ter­cera per­sona euro­pea més lon­geva de la història docu­men­tada. La fran­cesa Jeanne Cal­ment encapçala el rànquing tant a nivell con­ti­nen­tal com pla­ne­tari, ja que va morir amb 122 anys i 164 dies.

La Junta de Super­vi­sors de San Fran­cisco, l’equi­va­lent a un ple muni­ci­pal, va apro­var unànime­ment una moció per home­nat­jar Maria Bra­nyas. Es va decla­rar el 7 de novem­bre com el Maria Bra­nyas Day en el seu honor per fer memòria també cone­guda a la ciu­tat on va néixar.

El docu­men­ta­lista Sam Green, per la seva banda, va anar a enre­gis­trar-la el febrer a Olot i pre­para un llarg­me­tratge sobre la lon­ge­vi­tat al món, inclo­ent-hi la “super àvia cata­lana”. La dona tenia milers de segui­dors en el per­fil Super Àvia Cata­lana de la xarxa social Twit­ter, que ges­ti­o­nava el seu gen­dre, a través del qual es comu­nica amb ells i difo­nia els seus pen­sa­ments, que al·ludien sem­pre a la seva llarga experiència vital. En un dels seus mis­sat­ges expli­cava quin era el secret de la seva llarga vida: “Una bona ali­men­tació, l’estil de vida orde­nat que por­tem, tran­quil·litat, bona con­nexió amb la família i els amics, con­tacte amb la natura, esta­bi­li­tat emo­ci­o­nal, poques pre­o­cu­pa­ci­ons i remor­di­ments, molta posi­ti­vi­tat i allu­nyar-se de les per­so­nes tòxiques.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia