Necrològiques

tot recordant

Mossèn Pere Riutort, fe, llengua i valencianisme

Hi ha per­so­nes que pas­sen per aquesta vida i dei­xen una pet­jada con­si­de­ra­ble: aquest és el cas del pre­vere Pere Riu­tort i Mes­tre, nas­cut a la població mallor­quina de Petra el 10 de gener de 1935 i tras­pas­sat a Tàrbena, a València, el 21 de novem­bre del 2021, ara fa uns tres anys. Per desgràcia, les clas­ses diri­gents valen­ci­a­nes de finals del segle XIX i prin­ci­pis del XX es van cas­te­lla­nit­zar majo­ritària­ment i abans que la cata­lana, que ho féu en menor mesura. També succeí sem­blant­ment amb l’Església valen­ci­ana, que, tot i que mai es va cas­te­lla­nit­zar del tot, sí que és cert que la majo­ria dels nuclis del poder ecle­sial valencià no adqui­ri­ren un com­promís ferm amb la litúrgia i la prèdica en valencià.

El pare Riu­tort –igual que el pare Mas­sot, molts l’hem ano­me­nat així des de sem­pre– va ser un d’aquests nuclis amb cert poder que no cedi­ren a la cas­te­lla­nit­zació de l’Església valen­ci­ana; més encara, durant la seva vida va ser un acèrrim defen­sor de l’ús del valencià i un pre­cep­tor i divul­ga­dor essen­cial.

Petrer de nai­xe­ment, aquest muni­cipi que es troba al cen­tre de l’illa de Mallorca, el 1945 es va for­mar a l’Esco­la­nia de Bla­uets de Lluc –s’ano­mena així els seus esco­lans pel color blau de la seva sotana–, a Escorca, on va adqui­rir una sòlida for­mació reli­gi­osa, musi­cal i cul­tu­ral. Va pertànyer a la Con­gre­gació de Mis­si­o­ners dels Sagrats Cors de Jesús i Maria, on fou orde­nat pre­vere. Riu­tort té un currículum impres­si­o­nant, un total de qua­tre car­re­res: lli­cen­ciat en Peda­go­gia (1965), Filo­lo­gia clàssica (1967) –les dues pri­me­res car­re­res les fa fer al mateix temps–, Teo­lo­gia (1973) –a Roma, que segons ell mateix no va aca­bar perquè es va que­dar en “can­di­da­tus ad lau­ream”– i Filo­lo­gia cata­lana (1977). Entre el 1962 i el 1966 va estar estu­di­ant a Bar­ce­lona, on va par­ti­ci­par en alçaments d’estu­di­ants uni­ver­si­ta­ris, per tot seguit esta­blir-se a València com a direc­tor del Col·legi Sant Pere Pas­qual, on va durar-hi un any, i després –1967– com a pro­fes­sor de psi­co­lo­gia, grec i història al Semi­nari Major. El mateix 1967 va tor­nar a Mallorca, on es va dedi­car a pro­moure l’ense­nya­ment de català a molts cen­tres de l’illa fins al 1969. Riu­tort era un acti­vista, tenia molta per­so­na­li­tat i era una per­sona magnètica, per això sovint se’n sor­tia amb la seva. A Roma hi va ser entre el 1969 i el 1971, on va fer la tesi sobre La peda­go­gia de Cli­ment d’Ale­xan­dria.

El 1971 s’esta­bli­ria al País Valencià, on resi­di­ria fins a la seva mort. D’aquesta etapa cal des­ta­car-ne, d’una banda, la seva ves­sant com a pro­fes­sor de català, pri­mer al Col·legi Uni­ver­si­tari de Cas­telló (1979), on va ser pro­fes­sor de grec i de català; després a l’Escola de Mes­tres de València de la Facul­tat de Magis­teri de la Uni­ver­si­tat de València (1984-1986), on es va dedi­car a la didàctica del valencià; i final­ment a l’esmen­tada Uni­ver­si­tat, pri­mer com a pro­fes­sor titu­lar de català (1986) i anys més tard com a catedràtic de Filo­lo­gia cata­lana. Sem­blant­ment a Joan Triadú, Riu­tort tenia una vocació per a l’ense­nya­ment i s’esforçava com ningú per pas­sar la torxa a les noves gene­ra­ci­ons; per això la seva “obsessió”, del tot lògica, per la for­mació i també per la divul­gació de mate­ri­als i con­tin­guts en valencià.

D’entre les seves publi­ca­ci­ons des­ta­quen la cre­ació de la col·lecció “Els vents del món”, que pre­te­nien ser un mate­rial divul­ga­tiu i de referència per a l’ense­nya­ment del català a València i a les Illes Bale­ars i que es regien pels diver­sos nivells d’apre­nen­tatge. Així, en el seu arti­cle “««Els vents del món»», un mate­rial didàctic que com­pleix una funció”, publi­cat a la revista Lluc: revista de cul­tura i idees el juliol i agost de 1979 (número 686), afir­mava que “Tota la colla de gent que hem tre­ba­llat en la pro­moció de l’ense­nya­ment de la llen­gua de la nos­tra terra balear, ens consta de creure que sigui veri­tat que la llen­gua del nos­tre poble, a la fi, entri amb quasi tots els drets a les esco­les. L’ins­tru­ment és un decret del govern de l’Estat Espa­nyol” (p. 115). I expli­cava com dis­tribuïa els con­tin­guts segons els nivells i els lli­bres, que va publi­car entre 1975 i 1980: Lle­beig cor­res­po­nia al curs de català per a gent gran, que equi­val­dria a una ini­ci­ació a l’ales­ho­res Bat­xi­lle­rat Uni­fi­cat Poli­va­lent (BUP); i a con­ti­nu­ació venien els nivells Ponent i Mes­tral. El Lle­vant era un curs pen­sat per als que volien d’Edu­cació Gene­ral Bàsica (EGB), i per això en lloc de publi­car-se en un sol lli­bre es va deci­dir de fer-ho en tres qua­derns. El Xaloc era el nivell següent al Lle­vant, també publi­cat en tres qua­derns. Aquests mate­ri­als didàctics van comp­tar amb la col·labo­ració d’Enric Valor, Manuel Sanc­his Guar­ner, Fer­ran Gra­ell i fins a onze per­so­nes més.

A par­tir de la seva estada a València, i tal com ens recorda Òscar Pérez Sil­ves­tre, Riu­tort “ben prompte es va inte­grar en movi­ments com La Paraula Cris­ti­ana, cre­ada en 1973 amb la fina­li­tat de con­tri­buir al foment de la vida cris­ti­ana en valencià” (vegeu el web www.​mem​oria​vali​enci​anis​ta.​cat). El pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de València Rafael Roca va asse­nya­lar que el pre­vere va ser una de les per­so­nes que més va col·labo­rar a la revista cris­ti­ana i valen­ci­a­nista Saó, nas­cuda el 1976, “i que, en aquell temps, es va eri­gir –jun­ta­ment amb Josep Antoni Comes, Ximo Adell, Joan Lluís Sanxís, Vicent Car­dona, Cristòfor Aguado i d’altres– en una de les per­so­nes que més tre­ba­lla­ren per la intro­ducció de la llen­gua de sant Vicent Fer­rer en la litúrgia” (“El pare Riu­tort i Saó”, Saó, 8-4-2022).

El 1973 Riu­tort pre­si­di­ria la Comissió Inter­di­o­ce­sana per als tex­tos en llen­gua ver­na­cla, el fruit de la qual seria el Lli­bre del Poble de Déu. Mis­sal domi­ni­cal i fes­tiu. Es tracta d’un mis­sal en valencià amb els tex­tos litúrgics ofi­ci­als i és, sens dubte, l’apor­tació més valu­osa del pre­vere, que el va impul­sar i coor­di­nar i que va veure la llum el 1975. Un any abans, el 9 d’octu­bre, data senya­lada, havia estat apro­vat pels bis­bes valen­ci­ans. Aquest mis­sal, del tot pro­vi­den­cial, li va com­por­tar un mas­siu home­natge orga­nit­zat per l’asso­ci­ació La Paraula Cris­ti­ana el 1977. Com era d’espe­rar, el bla­ve­risme, que també tenia repre­sen­tació dins de l’Església valen­ci­ana, i també l’espa­nyo­lisme, el van ata­car i difa­mar sense pie­tat. El març de 1979, Riu­tort els repli­ca­ria, a Saó mateix, amb l’arti­cle “Cre­uada con­tra les mis­ses en valencià”. També va pre­si­dir la comissió que va adap­tar al valencià diver­sos lli­bres litúrgics del Con­cili Vaticà II, com és el cas del Nou Tes­ta­ment, publi­cat el 1990 per ell, Jaume Sidera i Ignasi Ricart.

A més de tot el que hem esmen­tat, entre les seves publi­ca­ci­ons tro­bem Can­to­ral popu­lar del Lli­bre del Poble de Déu (1976), en dos volums, del qual va ser l’edi­tor lite­rari; l’Informe sobre l’ús del valencià a les diòcesis valen­ci­a­nes (1979); Cele­brem el Senyor: Cants per a la cele­bració de l’Euca­ris­tia durant l’any litúrgic (1990); Juníperio Serra, el evan­ge­lio en Cali­for­nia (2005); Santa Cate­rina Tomàs, la santa pagesa (2006) i Ramon Llull, el boig de Crist (2008), aquests dos últims publi­cats també en cas­tellà.

Va pre­si­dir la Fun­dació La Mata de Jonc i va rebre diver­sos pre­mis i home­nat­ges en vida, com el Premi Valencià de l’Any (1977) de la Fun­dació Huguet i el reco­nei­xe­ment de l’Asso­ci­ació Ecumènica de Cris­ti­ans pel Valencià (2018). El 2005 es va jubi­lar com a pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de València, i va pas­sar a resi­dir a la població de Tàrbena (Marina Baixa), la qual, jun­ta­ment amb el muni­cipi de la Vall de Galli­nera, són influïts pel par­lar de Mallorca a causa d’una immi­gració del segle XVII que va repo­blar aque­lles comar­ques. Des d’allí, va pro­cu­rar crear el san­tu­ari de la Mare de Déu del Regne, un dels seus grans som­nis, que per desgràcia no es va dur a terme perquè algu­nes de les per­so­nes que l’havien d’aju­dar el van enga­nyar. Riu­tort, tan­ma­teix, deixa un immens lle­gat per a l’ense­nya­ment del valencià i per a l’Església valen­ci­ana.

(*)

Filòleg i his­to­ri­a­dor

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia