Necrològiques

tot recordant

Madeleine Vionnet, referència de la moda

Va ser una de les dissenyadores més destacades d’alta costura francesa

El dia d’avui es com­plei­xen cin­quanta anys de la mort de Made­leine Vion­net, una de les dis­se­nya­do­res més influ­ents de la història de la moda; al cos­tat de figu­res des­ta­ca­des com Coco Cha­nel i Jeane Lan­vin. Amb una visió inno­va­dora i un mètode de con­fecció únic, la fran­cesa va trans­for­mar per com­plet la indústria de l’alta cos­tura, apos­tant per la lli­ber­tat de movi­ment i l’elegància.

Nas­cuda a Chi­lleurs-aux-Bois el 1876, Vion­net va mos­trar interès pel món de la cos­tura des de ben petita. Als onze anys va començar com a apre­nent i, el 1898, es va tras­lla­dar fins a Lon­dres, on va tre­ba­llar amb la pres­ti­gi­osa modista Kate O’Reilly. Aque­lla experiència li va obrir les por­tes per tor­nar a París el 1900, on es va incor­po­rar a la casa Callot Soeurs sota la direcció de Madame Ger­ber. A par­tir de 1907, va for­mar part durant cinc anys de l’equip de Dou­cet, en què va per­fec­ci­o­nar la seva tècnica i va desen­vo­lu­par un estil propi.

Més tard, el 1912, Made­leine va fun­dar la seva pròpia firma a la ciu­tat de París, esta­blint-se al 222 de la Rue de Rivoli. Tot i que la Pri­mera Guerra Mun­dial va obli­gar-la a tan­car tem­po­ral­ment, va apro­fi­tar aquest temps per viat­jar a Roma i estu­diar l’art i la cul­tura de l’antiga Grècia, tema que l’apas­si­o­nava. Aquest apre­nen­tatge va ser fona­men­tal per a la seva con­cepció de la moda, ins­pi­rant-se en la sim­pli­ci­tat i har­mo­nia de les túniques gre­gues. També va tro­bar influència en la balla­rina Isa­dora Dun­can, cone­guda per la seva dansa lliure i fluida.

La fran­cesa va revo­lu­ci­o­nar la manera de con­fec­ci­o­nar ves­tits amb la seva tècnica del tall al biaix, que per­me­tia adap­tar els tei­xits al cos de forma natu­ral i sense rigi­desa. Aquesta inno­vació li va per­me­tre crear dis­senys que s’ajus­ta­ven a la figura feme­nina amb una elegància fluida i sofis­ti­cada. La seva filo­so­fia es basava en la idea que “el ves­tit ha de ser com una segona pell, dis­po­sada a som­riure quan qui el porta som­riu”. Final­ment, el seu èxit va asso­lir el cim als anys vint, quan va ser cone­guda com “l’arqui­tecta de la moda”. L’any 1923, va inau­gu­rar una nova botiga a l’avin­guda Mon­taigne de París, cone­guda com El Tem­ple de la Moda. Aquesta impres­si­o­nant seu va ser cre­ada en col·labo­ració amb l’arqui­tecte Fer­di­nand Cha­nut, el deco­ra­dor George de Faure i l’escul­tor René Lali­que, reflec­tint la sofis­ti­cació i exqui­si­desa del seu tre­ball.

Made­leine es va reti­rar el 1939, però el seu lle­gat va per­du­rar molt més enllà de tota la seva car­rera en el món de l’alta cos­tura. El 1952, va donar la seva extensa docu­men­tació sobre moda a l’his­to­ri­a­dor François Bouc­her, que la va uti­lit­zar per a la cre­ació del Musée de la Mode et du Tex­tile de París el 1986. Aquesta col·lecció incloïa esbos­sos, mos­tres de tei­xits i lli­bres de comp­tes, que pro­por­ci­o­nen un valuós tes­ti­moni de la seva obra.

El 2009, el Museu de les Arts Deco­ra­ti­ves de París va retre home­natge a la seva figura amb una retros­pec­tiva que incloïa 130 dis­senys cre­ats entre 1912 i 1939. Aquest esde­ve­ni­ment va rea­fir­mar la seva posició com una de les dis­se­nya­do­res més impor­tants del segle XX, que va influ­en­ciar gene­ra­ci­ons poste­ri­ors i va man­te­nir viu el seu lle­gat en el món de la moda.

Made­leine Vion­net no només va ser una gran cre­a­dora de tendències, sinó també una visionària que va trans­for­mar com­ple­ta­ment la manera en què es con­ce­bia la roba feme­nina. La seva aposta per la sim­pli­ci­tat, la fluïdesa i la como­di­tat con­ti­nua sent una font d’ins­pi­ració per als dis­se­nya­dors con­tem­po­ra­nis.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia