infraestructures
La via del TAV està muntada a gairebé tot el recorregut
Adif ha acabat les obres entre Figueres i Sant Julià de Ramis, i ara ja es treballa en l'electrificació
Només queda el tram entre Girona i Sant Julià de tot el recorregut del tren a la demarcació
La via del TAV ja està del tot muntada entre Figueres i Sant Julià de Ramis. Les obres d'aquest tram, de 30,7 quilòmetres, han costat 9,6 milions d'euros i han afectat Cornellà del Terri, Vilademuls, Bàscara, Pontós, Garrigàs, Borrassà, Santa Llogaia d'Àlguema i Vilafant, a part de Figueres i Sant Julià de Ramis. De fet, un cop acabada aquesta fase, ja hi han començat els treballs d'electrificació, que estan avançant a un bon ritme i ja s'han estès més de 230 quilòmetres de cablejat, 61 dels quals de catenària. Pel que fa a algunes de les xifres del muntatge de via, s'han instal·lat 136.350 metres de carril d'ample internacional, 100.532 travesses i 321.240 tones de balast –la pedra que es posa entre els rails.
Això significa que la via ja està muntada a gairebé tot el recorregut de la demarcació. Fins a Girona l'obra està del tot acabada i ja hi circulen trens de mercaderies. Igual passa entre Figueres i la Jonquera, on a més hi circulen ja trens de viatgers. Per tant, només quedarà pendent de muntar la via entre Girona i Sant Julià de Ramis, el darrer tram que s'acabarà i que inclou els túnels urbans de Girona. Pel que fa als túnels de Sarrià de Ter, Adif ja hi ha començat les operacions prèvies de muntatge de la via, de manera que l'operació podria començar ben aviat.
Tot avança per complir la data del 2012
En alguns moments s'havia dubtat que el Ministeri de Foment pogués complir la data del 2012 de posada en funcionament de manera completa de la línia internacional. La complexitat tècnica dels túnels urbans de Girona i també del pas subterrani per Barcelona, sumat a les restriccions pressupostàries que es va dir que podrien afectar el ritme d'execució i el calendari de les obres, havien fet témer que a final de l'any que ve la línia del TAV no estigués del tot acabada i en funcionament. Fins i tot informes europeus ho havien posat en dubte. Ja fa mesos, però, que aquest dubte s'ha esvaït, i notícies com la de la finalització de la instal·lació de la via entre Figueres i Sant Julià de Ramis ho corroboren. A més, les dades de viatgers que han utilitzat el servei des de Figueres cap al nord, anunciades diumenge passat, també són positives i demostren que la demanda existeix. Si, tot i ser en precari, 265.000 viatgers van passar pel túnel de la Jonquera i el Pertús, quan la línia estigui completa els resultats només podran millorar.