Sense - Avui

Benvingut, Mr. Blanco

El nou ministre escenifica el propòsit d’esmena assumint un fórmula de traspàs que Maleni es negava a acceptar

Tot i que no hi havia banda de música, l’arri­bada del nou minis­tre de Foment, José Blanco, va des­en­ca­de­nar esce­nes sem­blants a les de la pel·lícula de Ber­langa. El nou minis­tre havia pre­pa­rat a consciència el viatge i va venir amb el sac car­re­gat de regals. Traspàs de Roda­lies, data per obrir la nova ter­mi­nal de l’aero­port o l’anunci d’un immi­nent acord sobre el finançament de l’estació de la Sagrera.

Per a goig dels polítics cata­lans (i soci­a­lis­tes), la marató de Blanco –que va pas­sar per la Gene­ra­li­tat, la Sagrera i l’aero­port– va esce­ni­fi­car el propòsit d’esmena de l’etapa ante­rior. La dis­creció gallega de Blanco no té res a veure amb les for­mes exu­be­rants i xules­ques de Maleni. L’indis­si­mu­lat som­riure del con­se­ller Nadal, home poc donat a eufòries gratuïtes, ho deia tot. Es van veure més amb Pepinho en un dia que amb Maleni durant una legis­la­tura sen­cera.

La música, doncs, torna a sonar, però la lle­tra petita de l’acord polític encara està per escriure. I no serà cosa fàcil. El que Blanco i Mon­ti­lla van acor­dar ahir era el pri­mer pas, impres­cin­di­ble però no sufi­ci­ent, per cul­mi­nar un bon traspàs de Roda­lies. Blanco ha vençut les reticències que tenia la minis­tra Álva­rez de divi­dir Renfe i la Gene­ra­li­tat tindrà les mans lliu­res per que­dar-se amb el mate­rial mòbil i el per­so­nal de l’ope­ra­dora a par­tir de l’1 de gener de 2011. No es tracta, però, només de que­dar-se amb la pae­lla sinó que els ingre­di­ents que hi hagi dins tin­guin la sufi­ci­ent qua­li­tat i quan­ti­tat per garan­tir un ser­vei de Roda­lies a l’alçada de les neces­si­tats de Cata­lu­nya a mitjà i llarg ter­mini.

És per això que els detalls de la nego­ci­ació tenen molta importància. El període tran­si­tori durant l’any 2010 ser­virà per escla­rir les coses. Durant aquest any els tècnics de la Gene­ra­li­tat podran conèixer en detall com fun­ci­ona Roda­lies i quina serà la millor fórmula de gestió. La intenció ini­cial és la sepa­ració de l’ope­ra­dora, que actu­a­ria sota una nova empresa de la Gene­ra­li­tat. Aquesta nova empresa, que es podria dir Fer­ro­car­rils de Cata­lu­nya, seria la mare de les dues ope­ra­do­res de la Gene­ra­li­tat, FGC i Roda­lies.

Man­te­nir el ser­vei i inver­tir
Però perquè això es pro­du­eixi cal asse­gu­rar que, fins i tot sepa­rada de Renfe, l’ope­ra­dora cata­lana segueixi rebent el finançament que li cor­res­pon de l’Estat. I arri­bar a un acord sobre quin és el finançament just no serà cosa fàcil. Man­te­nir el ser­vei de Roda­lies costa cada any entre 70 i 100 mili­ons d’euros, depe­nent del grau de noves inver­si­ons que es facin. L’Estat s’ha de com­pro­me­tre a apor­tar cada any una quan­ti­tat per man­te­nir el ser­vei, que ha de ser cons­tant, i una quan­ti­tat per a noves inver­si­ons.

Per exem­ple, si la Gene­ra­li­tat deci­deix aug­men­tar la freqüència de trens –perquè hi ha un aug­ment de la demanda– caldrà saber qui assu­meix aquest sobre­cost del ser­vei. També caldrà pac­tar un mètode que per­meti aug­men­tar la dotació pres­su­postària de l’Estat si s’incre­menta la capa­ci­tat de la infra­es­truc­tura o es creen noves línies, com les que ja plan­teja el pla de Roda­lies. Només tenint clara la res­posta a totes aques­tes incògni­tes es podrà valo­rar si el d’ahir és un bon acord.

El que per ara queda des­car­tat és que la Gene­ra­li­tat assu­meixi el con­trol de la infra­es­truc­tura de les línies que tenen prin­cipi i final a Cata­lu­nya, tal com recull l’Esta­tut. Tot i això el mateix con­se­ller Nadal no tanca la porta a poder acon­se­guir-ho en alguna línia, com la Man­resa-Lleida. El traspàs de Roda­lies, con­si­de­ren a Obres Públi­ques, era un tap que impe­dia par­lar d’altres trans­ferències. No només la infra­es­truc­tura, sinó també els trens regi­o­nals o els aero­ports.

Sigui com sigui, la marxa de Mag­da­lena Álva­rez ha des­en­ca­llat temes claus en infra­es­truc­tu­res. Blanco ha arri­bat amb pro­me­ses reno­va­des sota el braç. Caldrà espe­rar que aquesta vegada les bones parau­les no se les acabi empas­sant la sèquia que, a Bien­ve­nido, Mr. Mars­hall, s’empas­sava la ban­dera nord-ame­ri­cana.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.