Necrològiques

tot recordant

Tissy Bartomeu, pionera de l’esquí català

Va ser també una de les muses de Josep Carner, que li va dedicar un dels seus poemes

Una de les grans pio­ne­res de l’esquí i l’esport femení a Cata­lu­nya, Teresa Bar­to­meu i Gra­nell (Reus, 1889), va morir just avui fa 55 anys (1969). Va ser cone­guda per haver des­a­fiat algu­nes de les grans con­ven­ci­ons dels pri­mers anys del segle XX, però també pel seu aspecte, que la va con­ver­tir en una de les muses de Josep Car­ner, que li va dedi­car alguns poe­mes, com el que va titu­lar direc­ta­ment A Tissy Bar­to­meu: “Perquè un diu­menge, a sol ponent / us acostàveu bla­na­ment / sobre l’her­bei de lleus colors, / finat el ball, entre un pla­ent / estol d’ami­gues bellugós, / amor, amor, soc amorós de vós.”

Cone­guda com “la rossa Tissy”, va com­pe­tir en pro­ves de velo­ci­tat i fins i tot es va atre­vir amb dis­ci­pli­nes com els tri­neus. No ho va tenir fàcil, ja que les dones no van ser accep­ta­des fins al 1908 per par­ti­ci­par en qual­se­vol esport de mun­ta­nya. El seu club, l’històric Cen­tre Excur­si­o­nista de Cata­lu­nya, va orga­nit­zar la pri­mera com­pe­tició feme­nina d’esquí alpí, el 1911. Bar­to­meu, tot i que va ser superada per par­ti­ci­pants estran­ge­res, va demos­trar que no temia ni les rivals ni els des­cen­sos que tenien lloc en pis­tes rudi­mentàries al Piri­neu. En els seus ini­cis, a més, va haver de fer front a crítics que no només li recri­mi­na­ven que esquiés amb fal­di­lles o amb pan­ta­lons, sinó també les seves capa­ci­tats com a pro­fes­si­o­nal. A par­tir del 1917, va començar a gua­nyar pro­ves i el seu nom va tenir ressò entre tots els afi­ci­o­nats a la mun­ta­nya.

Amb els seus bons resul­tats i els d’altres espor­tis­tes cata­la­nes, com Eva Illing, Núria Armangué i Rosa Tor­ras, les dones van tenir un accés molt més sen­zill als esports de neu. Tot i que de manera com­pe­ti­tiva els pri­mers èxits de les esquia­do­res arri­ba­rien molts anys després, a través de la històrica Mont­ser­rat Coro­mi­nas, cam­pi­ona d’Espa­nya d’eslàlom, eslàlom gegant i com­bi­nada i ven­ce­dora el 1978 de la Marxa Beret d’esquí de fons en la distància de vuit quilòmetres.

Bar­to­meu es va casar el 1923 amb el metge Fran­cesc Car­re­ras Ver­da­guer, també excur­si­o­nista i esquia­dor. A banda de la seva car­rera espor­tiva, va tenir una certa for­mació artística i musi­cal a l’Escola Anglesa de Sant Jordi, com demos­tra la seva par­ti­ci­pació en l’Expo­sició d’Art de Bar­ce­lona de l’any 1920.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.