Necrològiques

cultura

Mor Antoni Sazatornil, mestre dels pessebrers

Va rebre la Medalla de la Ciutat de la seva estimada Terrassa pel seu mèrit artístic

Terrassa ha dit adeu a Antoni Sazatornil i Ribas, conegut com a “Saza”, que ha mort avui l’edat de 92 anys. La cerimònia de comiat tindrà lloc aquest dimecres 26 a les 16 hores a l’oratori del tanatori Àltima de Terrassa, mentre que la vetlla es podrà visitar a partir de demà a les deu del matí.

Nascut el 9 d’abril de 1932 a Barcelona, Sazatornil es va traslladar a Terrassa amb només cinc anys. Des de petit va demostrar un gran talent per a les arts plàstiques, especialment en l’elaboració de pessebres. Amb només 12 anys va guanyar el primer premi en la categoria infantil del Concurs de Pessebres de Terrassa i Comarca, una fita que marcaria el seu futur. La seva formació artística va començar en l’Escola d’Arts i Oficis de Terrassa, on es va graduar com a oficial ebenista als 17 anys. Posteriorment, va ampliar els seus estudis en decoració i pintura a l’Escola Massana de Barcelona i va obtenir el títol de Decoració i Direcció d’Obres del Col·legi Oficial de Decoradors de Barcelona. Aquesta va ser la professió que el va acompanyar al llarg de la seva trajectòria professional.

Sazatornil va ser membre actiu de l’Agrupació de Pessebristes de Terrassa des de 1956 i va exercir diversos càrrecs dins de l’entitat. Va destacar per la creació de pessebres de gran envergadura, convertint-se en una de les figures més influents d’aquest àmbit a la ciutat. Entre les seves obres més recordades hi ha Jesús entre els doctors de la llei, un temple d’estil barroc que va rebre el reconeixement de l’Associazione Italiana Amici del Presepio de Roma i que actualment forma part del fons museístic de Terrassa.

Més enllà de la seva destresa com a pessebrista, Sazatornil també va destacar com a pintor i escultor. Amb una personalitat bohèmia, però metòdica, es definia com algú que havia dedicat la seva vida a fer “art per a la ciutat”. La seva influència es va estendre a múltiples generacions, deixant un llegat inesborrable en la comunitat artística de Terrassa.

Santi Pascual, pessebrista i deixeble de Sazatornil, va recordar la seva figura amb admiració: “Si sé alguna cosa de pessebres, és gràcies a ell. Va ser un gran mestre i una persona excepcional”. La seva figura com a pessebrista va transcendir més enllà de Terrassa, rebent reconeixement internacional.

Així doncs, la seva estimada ciutat s’acomiada d’un dels grans referents artístics del municipi, encara que la seva art i la seva passió perduraran en la memòria col·lectiva.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.