Necrològiques

societat

Adeu a Arturo Rebollo, l’home que va fer realitat la presa de Susqueda

Va fer-se càrrec del projecte amb només 26 anys i el va convertir en una joia de l’enginyeria civil

Arturo Rebo­llo Alonso (1933, Argu­ji­llo), l’engi­nyer i arqui­tecte, que va fer pos­si­ble la faraònica obra que va supo­sar el pantà de Sus­queda (1961-1968) va morir el pas­sat 19 de març als 91 anys. Amb només 26 anys va dis­se­nyar i aixe­car una de les obres d’engi­nye­ria civil més relle­vants que es conei­xen a Europa després de viat­jar arreu del con­ti­nent per inves­ti­gar de pri­mera mà les tècni­ques i mètodes de cons­trucció uti­lit­zats en aquell moment, sobre­tot de la mà del gallec Luci­ano Yordi, que tre­ba­llava a Unión Fenosa. En aquell moment Sus­queda garan­tia aigua per a Bar­ce­lona i l’àrea metro­po­li­tana.

Un dels grans refe­rents de Rebo­llo va ser el catedràtic Cle­mente Sáenz, autor del pri­mer pla d’obres hidràuli­ques de la República. Quan es parla dels “pan­tans de Franco” sovint s’oblida que als anys trenta els engi­nyers ja tenien dis­se­nyats els seus pro­pis plans hidrològics que incloïen algu­nes de les grans pre­ses actu­als.

Sus­queda va ser per a Rebo­llo la seva pròpia Sagrada Família, una obra de dimen­si­ons colos­sals, incom­pa­ra­ble amb els pro­jec­tes que abor­da­ria poste­ri­or­ment. “Un mons­tre apo­calíptic amb closca d’ou”. Així és com la va defi­nir l’advo­cat gironí Benito Izqui­erdo. Amb tot, va rea­lit­zar altres tre­balls també de gran rellevància per a la con­fi­gu­ració hidrogràfica. Així, va con­ce­bre els regs el Canal Segarra-Gar­ri­gues i va estar impli­cat en altres cen­te­nars de pro­jec­tes, molts desen­vo­lu­pats en el des­patx que fun­da­ria ell mateix i que ana­ven molt més enllà de les obres hidrològiques.

La seva acti­tud vers el conei­xe­ment era la d’un home del renai­xe­ment. Va ser després de la com­ple­xi­tat de l’obra de Sus­queda, que li va com­por­tar no pocs enfron­ta­ments amb el poderós empre­sari Pere Duran i Farell, que va deci­dir lli­cen­ciar-se també en arqui­tec­tura. De fet, pocs engi­nyers ente­nien com aquell jove com­pany seu, nas­cut al menut poble d’Argu­ji­llo (Zamora), havia resolt alguns dels prin­ci­pals des­a­fi­a­ments de la presa amb una gran bellesa for­mal, sobre­tot en l’espec­ta­cu­lar volta.

“Li deien, ‘escolta, tens un arqui­tecte molt bo’, però en rea­li­tat ho havia fet tot ell mateix”, recorda un dels seus fills, l’engi­nyer Josep Rebo­llo Peri­cot, que admet que en alguns àmbits la seva forma de tre­ba­llar va ser tren­ca­dora. “Mol­tes de les seves idees s’enfron­ta­ven a l’empresa ja que supo­sa­ven més des­pe­ses, entre­bancs o mal­de­caps o fins i tot des­a­fi­a­ments que ana­ven més enllà, com el monòlit dedi­cat als tre­ba­lla­dors que van morir durant la cons­trucció, una cosa mai vista.” La consciència social era una part fona­men­tal del seu tre­ball, uns valors ètics que sovint feien més nosa que ser­vei a les grans empre­ses elèctri­ques que con­tro­la­ven les fonts d’ener­gia a l’Estat espa­nyol.

La seva estreta vin­cu­lació amb Cata­lu­nya ja havia començat amb només 15 anys a l’escola de camins de Madrid. Allà hi va conèixer Lluís Moreno, fill del mes­tre Moreno Pallí, amb el qual va apren­dre català i fer les seves pri­me­res explo­ra­ci­ons geològiques. Amb només 14 anys havia traduït al bat­xi­lle­rat de Valla­do­lid de l’ori­gi­nal llatí Les vides paral·leles de Plu­tarco i La guerra de les Gàl·lies de Juli Cèsar, demos­tració fac­tual que les lle­tres i els nom­bres poden anar aga­fats de la mà.

Després de com­ple­tar l’obra de Sus­queda, el 1972 va publi­car La presa bóveda de Sus­queda. la pri­mera publi­cació de la història que relata tota la cons­trucció d’aquesta joia de l’engi­nye­ria, una revo­lució en el món de les pre­ses de doble cur­va­tura. En aquest sen­tit, el seu fill des­ta­cada la tria que va fer dels set sobre­ei­xi­dors. “En va fer set ins­pi­rant-se en la imatge de la bèstia de l’apo­ca­lipsi i en part de l’estètica es va ins­pi­rar en un viatge que va fer a Bra­si­lia per veure la ciu­tat. No hi havia cap ele­ment esco­llit mai a l’atzar.” En el fons, tot for­mava part del seu tra­jecte vital. Alguns dels grans asso­li­ments del pantà van ser les ano­me­na­des gale­ries de dre­natge i el sis­tema de vigilància sísmica però el dia­ble, com diuen, està en els detalls i no en va que­dar cap sense resol­dre.

Però la seva vocació de conei­xe­ment no es va limi­tar a a l’engi­nye­ria o l’arqui­tec­tura. Va aca­bar lli­cen­ci­ant-se en història de l’art, antro­po­lo­gia social i filo­so­fia i geo­lo­gia, àmbit en el qual va ser tot un pio­ner en l’espe­le­o­lo­gia . “Gau­dia com mai a la uni­ver­si­tat, però para­do­xal­ment el que hau­ria vol­gut fer és farmàcia, com el seu pare.” També va ser, sovint sense tenir-ne pre­ten­si­ons, un mes­tre de futurs engi­nyers, ja que molts estu­di­ants que visi­ta­ven Sus­queda amb l’escola que­da­ven tan impres­si­o­nats que en aquell moment deci­dien què volien ser de grans.

En l’àmbit mun­dial va esde­ve­nir tota una eminència sobre­tot pel seu tre­ball a Sus­queda. Així, va for­mar part d’una dele­gació que va par­ti­ci­par en el dis­seny de la gegan­tina presa del riu Iang-Tsé, a la Xina. Als anys vui­tanta va com­ple­tar els estu­dis geològics per un altre dels pan­tans de Cata­lu­nya, la Llosa del Cavall.

A Hidroelèctrica de Cata­lu­nya, abans de dei­xar l’empresa, va ser cap de la divisió d’obra civil, direc­tor d’explo­tació de pre­ses i engi­nyer d’explo­tació de Sus­queda. El 2012 la junta del Col·legi d’Engi­nyers de Camins, Canals i Ports li va ator­gar la seva màxima dis­tinció, la Meda­lla d’Ilde­fons Cerdà asse­nya­lant la seva rellevància per­so­nal i la seva tra­jectòria pro­fes­si­o­nal. Sem­pre va tenir les seves pròpies idees de com havien de resol­dre Cata­lu­nya i Espa­nya els pro­ble­mes amb l’aigua, però no sem­pre van ser coin­ci­dents amb els dife­rents res­pon­sa­bles polítics i empre­sa­ri­als de cada moment.

Rebo­llo era vidu de Jany Peri­cot Ayats, de la família del reco­ne­gut pro­fes­sor de Tor­ro­e­lla Lluís Peri­cot, i tenia nou fills.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia