Canals

Fleca Boix

Del pa negre de la postguerra al pa integral d'ara han passat molts anys, han canviat els gustos i els propietaris d'un establiment que conserva el nivell de qualitat que el va veure néixer el 1924

Del pa negre al pa inte­gral, entre mol­tes altres vari­e­tats –el pa de nous, el pa de sègol, el pa sense sal...–, de la tris­tor del raci­o­na­ment a l'expansió del con­sum, de la vella a la nova botiga, de la Teresa a en Ramon... hi ha tot un món can­viat però una mateixa passió per l'ofici de fabri­car l'ali­ment bàsic per a una part impor­tant de la huma­ni­tat. En par­lem amb tots dos, amb Teresa Turon Bosch, vídua de l'antic pro­pi­e­tari del comerç i amb Ramon Boix Vidal, que jun­ta­ment amb el seu germà Joan, regenta actu­al­ment el negoci, i tots dos s'ho reco­nei­xen l'un a l'altre: ell ens diu que Pitu Pont era un artesà de rellotge que feia un lle­vat de pri­mera i ella agra­eix que els nous fle­quers hagin man­tin­gut i aug­men­tat, amb els seus pro­duc­tes de qua­li­tat, el pres­tigi acu­mu­lat per la casa des que va obrir les seves por­tes l'1 de gener de 1924, al número 10 del car­rer de Santa Eugènia. I afe­geix que per la memòria del seu marit i del seu sogre hau­ria estat imper­do­na­ble que en l'històric comerç gironí s'hi donés ara «aquest pa que sem­bla de goma i que no es pot ni men­jar».

Teresa Turon Bosch se'ns pre­senta com una dona de tracte cor­dial, con­versa amena i molt bona memòria que porta l'ofici de ven­dre al cor. Nas­cuda el 1919, és filla d'una nis­saga de car­nis­sers de la ram­bla i en aque­lla Girona que havia estat «una fàbrica de cape­llans, de mon­ges i de tropa» va aga­far més del seu pare «libe­ral» que de la seva mare «mora­lista» segons explica amb un punt de sana picar­dia. Va estu­diar bat­xi­lle­rat i després d'haver tre­ba­llat en el comerç fami­liar, el 1948 es va casar amb Josep Pont Cli­ment, fill de Lluís Pont Boix, for­ner ori­gi­nari d'Anglès que, jun­ta­ment amb la seva esposa Teresa Cli­ment Aliu, va fun­dar la fleca que ini­ci­al­ment por­ta­ria el nom de Pont. Teresa va resul­tar ser una gran adqui­sició per al negoci, al qual hi va apor­tar empenta i atre­vi­ment en aquells anys com­pli­cats de la post­guerra en què els usos, els cos­tums i els proveïments –més aviat la cares­tia de pro­duc­tes– pin­ta­ven un pano­rama ombrívol. Ella va començar, en temps de raci­o­na­ment i estra­perlo, a ven­dre pa blanc d'ama­gat i amb prou habi­li­tat per des­pis­tar els ins­pec­tors o convèncer-los de fer els ulls gros­sos. I a la vegada que el seu marit tenia un gran do a l'hora de pas­tar, ella el tenia pel que fa al tracte amb la gent –«a casa no hau­ries dis­tin­git una senyora d'una minyona»– i a la bona dis­po­sició a la con­versa –«de mi deien que era la dona de Girona que feia anar a com­prar als homes»–. Els records de tota una vida dar­rere el tau­lell són encara molts vius: els pri­mers panets de Viena «autèntics» de la ciu­tat, els crois­sants, el pa anglès, l'extra­or­dinària requesta dels bunyols, les famílies a qui fiava el pa... vivències i anècdo­tes que con­for­men també el patri­moni de l'esta­bli­ment en la seva ja llarga tra­jectòria.

La con­tinuïtat? Ha vin­gut de mans d'una altra família de for­ners ori­gi­na­ris de Sant Gre­gori amb una impor­tant experiència en el sec­tor: els ger­mans Joan i Ramon Boix Vidal, que van apren­dre l'arte­sa­nia de l'ofici del seu pare Joan Boix Pere­caule i que en ple i neces­sari procés d'expansió van mirar cap a Girona, on en els anys setanta obri­rien una botiga a la plaça del Mer­cat i el 1982 adqui­ri­rien la fleca Pont, que pas­sa­ria a dir-se Boix. Al cap de poc, com­pra­rien la finca del cos­tat i això els per­me­tria engran­dir la botiga i el negoci després de fer una impor­tant trans­for­mació del local. El seu propòsit ha estat man­te­nir els paràmetres de qua­li­tat de la casa –«fer el bon pa de sem­pre» com explica Ramon– i alhora ampliar l'oferta amb tota la vari­e­tat de pro­duc­tes que actu­al­ment es poden veure i com­prar en l'impres­si­o­nant apa­ra­dor de Can Boix, ela­bo­rats al forn de Sant Gre­gori.

Fleca Boix (antiga fleca Pont)
Any.
1924.
història.
La família Pont procedent d'Anglès va aixecar una de les botigues més característiques de Girona, pel bon pa que s'hi donava i la seva remarcable arquitectura noucentista. Actualment el comerç és regentat pels germans Boix Vidal, originaris de Sant Gregori i fills del que fou prestigiós flequer d'aquella localitat, els quals han assumit una important expansió del negoci i han ampliat l'oferta dels seus productes tot mantenint l'exigència de qualitat.

Una recollida bellesa noucentista

«Que n'era de maca la nostra fleca, molt petita però tan ben guarnida, amb el seu combinat de rajola i fusta!», s'exclama Teresa Turon evocant l'antic establiment en el qual va despatxar durant trenta-quatre anys. És evident que l'actual rostre de la façana i el disseny interior, d'una obertura lluminosa i funcional que hi han aportat els nous propietaris, no té res a veure amb la recollida bellesa d'aquella petita botiga noucentista que duia en la seva factura inicial l'empremta del decorador Josep Maria Busquets, del serraller Cadenes i dels ceramistes Marcó de Quart i Corominas de la Bisbal, un equip d'artesans de gran solvència que molt sovint es posaven al servei de l'arquitecte Masó. Per mèrit propi, doncs, la fleca Boix, antiga casa Pont, queda registrada en aquest bon gust de la tradició comercial que s'ajuda d'un embolcall artístic fet a mida per presentar els seus productes al públic. En aquest aspecte, el 1988 quan encara mantenia la fesomia inicial, va ser escollida per formar part de l'exposició Botigues 1870-1940, organitzada pel Col·legi d'Arquitectes de Girona, enmig d'una setantena de comerços de les comarques –vigents aleshores o desapareguts– seleccionats per Ramon Maria Castells amb l'objectiu de preservar el seu valor. Segons apuntava Castells en el text de presentació: «L'exterior combina amb coherència els elements de fusta envernissada amb la forja, que adopta formes simbòliques com ara l'espiga de blat, lligades al propi ús del local, d'acord amb l'esperit noucentista que l'inspirà.» Però els temps canvien i també les necessitats de les empreses i, en el cas que ens ocupa, Ramon Boix, tot i manifestar la seva admiració i respecte per l'obra antiga, remarca també que el seu manteniment no hauria estat possible ni que sigui pel fet determinant d'haver ampliat de cinc a deu metres la seva façana.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.