Canals

Anem-nos-hi habituant

Els cotxes elèctrics constitueixen una alternativa a la qual Citroën s'afegeix amb el menut i àgil C-Zero, un vehicle òptim en circulació urbana

Tot i que encara no ha arri­bat el moment en què la presència de cot­xes elèctrics sigui un fet habi­tual dins la ciu­tat, una cosa és certa: ens hi hem d'anar habi­tu­ant perquè cons­ti­tu­ei­xen una alter­na­tiva per la qual apos­ten dife­rents mar­ques i tot indica que la cosa anirà a més. Una de les fir­mes impli­ca­des en aquesta tec­no­lo­gia és Citroën, que ens va pro­po­sar una cosa tan interes­sant com cir­cu­lar pels sem­pre atapeïts car­rers de Bar­ce­lona amb un C-Zero, model del qual la marca fran­cesa ja n'ha adju­di­cat les 50 uni­tats pre­vis­tes per ser comer­ci­a­lit­za­des aquest any al mer­cat esta­tal.

Del C-Zero cir­cu­lant dins la ciu­tat quasi tot són vir­tuts perquè és d'allò més mani­o­bra­ble –lògic si tenim en compte les seves con­tin­gu­des mides i que gira com­ple­ta­ment en menys de 10 metres– i àgil, ja que el motor elèctric pro­por­ci­ona més empenta en les acce­le­ra­ci­ons que la d'un pro­pul­sor de com­bustió interna. Això sí, també cal tenir pre­sents les distàncies de fre­nada, una mica més llar­gues per la menor retenció pròpia dels motors elèctrics.

Qua­tre pla­ces i male­ter.

Com que la distància entre eixos és con­si­de­ra­ble (2,55 m) i l'altura del sos­tre, més que sufi­ci­ent, dins el C-Zero hi caben qua­tre per­so­nes adul­tes i encara queda espai per a un digne volum de càrrega dins el male­ter (166 litres). Està ben equi­pat (de sèrie porta sis air­bags, con­trol d'esta­bi­li­tat, cli­ma­tit­za­dor i Blu­e­to­oth) i el man­te­ni­ment en el dia a dia –el con­sum de cor­rent elèctric– és molt barat (segons Citroën, entorn d'1,5 euros/100 km). I, per arro­do­nir-ho, no con­ta­mina l'aire ni fa gens de soroll. Podríem dir que moure's dins un C-Zero per­met escol­tar nítida­ment tots els sorolls de la ciu­tat; sor­pre­nent, però és així.

Abans hem comen­tat que d'aquest cotxe dins l'àmbit urbà quasi tot són vir­tuts. La dis­creció acústica n'és una, però també té la seva con­tra­par­tida. I és que via­nants i ciclis­tes, acos­tu­mats al soroll d'un vehi­cle quan s'acosta, s'enduen més d'un ensurt, la qual cosa obliga el con­duc­tor del C-Zero a fer una con­ducció pre­ven­tiva; cal tenir-ho ben pre­sent. L'auto­no­mia d'aquest vehi­cle dins la ciu­tat és sufi­ci­ent per al dia a dia. I si cal, aquest cotxe també es pot moure a bona velo­ci­tat i amb solvència per l'extra­radi, sem­pre que s'esti­gui pen­dent de la càrrega d'elec­tri­ci­tat dis­po­ni­ble. El pro­blema a què s'enfronta és el preu, molt alt i con­di­ci­o­nat, com en qual­se­vol altre automòbil d'aquesta mena, pel con­si­de­ra­ble cost de les bate­ries.

MOTOR:
Elèctric síncron, amb imant permanent.
POTÈNCIA:
64 CV entre 3.500 i 8.000 rpm.
PARELL:
180 Nm entre 0 i 2.000 rpm.
CANVI:
Automàtic.
FRENS:
Discos ventilats/Tambor.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
3,474/1,475/1,608 m.
PES:
1.120 kg.
DE 0 A 100 KM/H:
15,9 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
130 km/hora.
AUTONOMIA:
150 km.
PREU:
28.900 euros (subvenció inclosa).

Indicador específic

En lloc de l'habitual indicador del nivell de combustible, al quadre d'instruments del C-Zero hi ha el de càrrega de bateria. És important que el conductor n'estigui pendent per saber de l'energia de què disposa i, si cal, adequar el tipus de conducció abans que un sistema de seguretat intervingui automàticament limitant la disponibilitat de certs accessoris o reduint la potència del motor. És recomanable fer una conducció suau –en la ciutat no costa gens– ja que a partir de la segona meitat del recorregut de l'accelerador el consum s'incrementa. Quan es frena o es desaccelera, un sistema permet recuperar l'energia.

Recàrrega en sis hores

La recàrrega completa de les bateries d'ió liti del C-Zero es pot fer a casa, endollant el cable d'alimentació a una sortida de corrent de 220 volts. El procés complet es realitza en sis hores. Les bateries estan previstes per a 1.500 cicles de càrrega i descàrrega.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.