Canals

1979

Sobreviure al crit de l'Estatut

A les dis­co­te­ques, reg­na­ven els Bee Gees, Boney M. i Donna Sum­mer, Oli­ver Stone pas­sava comp­tes amb la guerra del Viet­nam amb Apo­calypse Now, Tele­visió Espa­nyola començava a eme­tre una de les sèries més depri­ments sobre el món rural amb La bar­raca, Kho­meini pro­cla­mava la república islàmica a l'Iran, Mar­ga­ret Thatc­her era ele­gida pri­mera minis­tra del Regne Unit i a Nica­ra­gua tri­om­fava la revo­lució san­di­nista, però a Cata­lu­nya el més relle­vant d'aquell 1979 va ser la cele­bració de les pri­me­res elec­ci­ons muni­ci­pals de la democràcia recu­pe­rada i l'apro­vació de l'Esta­tut, amb les con­següents mani­fes­ta­ci­ons per exi­gir que no se'n retallés ni la lle­tra ni l'espe­rit. Hi hau­ria hagut d'haver un ambi­ent d'eufòria, però aviat va impo­sar-se el des­en­cant, pot­ser perquè era a punt de can­viar la dècada, i la Tran­sició ja començava a veure's com un pas­sat inconclús i imper­fecte, més aviat gris en com­pa­ració amb l'apo­te­osi ruti­lant que pro­me­tia l'immi­nent estat del benes­tar. En aquest ambi­ent, les notícies literàries van tenir poc ressò, excep­tu­ant el premi Sant Jordi, que va gua­nyar Jordi Car­bo­nell per Un home qual­se­vol. Lluís Llach publi­cava, amb pròleg de Joan Fus­ter, lle­tres i poe­mes; Bal­ta­sar Por­cel, Rei­vin­di­cació de la vídua Txing; Emili Tei­xi­dor, Sic tran­sit Glo­ria Swan­son; Robert Sala­dri­gas, Néixer cada dia; Marta Pes­sar­ro­dona, el poe­mari Memòria, i Jordi Pàmies, Flauta de sol, amb què havia rebut el Riba de poe­sia. Vist en pers­pec­tiva, El pre­sent vul­ne­ra­ble de For­mosa, escrit entre 1973 i 1978, és una deli­cada raresa: parla amb la nos­tra llen­gua i del nos­tre món, però amb uns refe­rents euro­peus tan insòlits al país, que pot­ser encara no hem fet vots per merèixer-lo.

El present vulnerable Feliu Formosa Editorial Laia

El present vulnerable de Feliu Formosa

Quan el lector té llegides ja un centenar de pàgines d'El present vulnerable, de sobte el sorprèn un dibuix estrany (més endavant n'hi ha un altre, deliciós, sobre el vol d'un mosquit dins una habitació tancada): tres quadrats l'un dins de l'altre, barrats en un dels costats per una ratlla vertical, gruixuda i concloent, al costat de la qual s'havia traçat un cercle solitari, i a tocar d'ell, un arc tangent que s'obria al buit. Feliu Formosa resumia així de gràficament la trajectòria que havia seguit la seva obra de creació fins aquell moment: els quadrats representarien els seus tres primers llibres de poemes, Albes breus a les mans (1973), Llibre de les meditacions (1973) i Raval (1975), “intents d'interpretar una realitat considerada interpretable”; la línia fosca seria la pèrdua de la seva dona, “l'absurd inadmissible de la mort”, arran de la qual va escriure Cançoner, aquest quart poemari per al qual ha d'inaugurar una altra forma, circular i no quadrada, perquè a partir d'ell s'obre l'estat present de suspensió sense fons, “l'etapa en què són assumits tots els enigmes” i de la qual neixen les pàgines del seu dietari. El llibre, que va rebre el Premi de la Crítica Serra d'Or, és avui introbable, fins i tot en la reedició de La Magrana de 1997, revisada per l'autor, i és una llàstima, perquè el primer volum dels diaris de Feliu Formosa (el 2005 vindrien A contratemps, i El somriure de l'atzar i per al setembre vinent anuncia la quarta entrega, Sala de miralls, tots a Perifèric) és un exemple modèlic d'exploració del jo, escrit a l'ombra de Kafka, amb un despullament que en cap moment obre la porta ni a la desesperació ni la sensibleria. Uns papers sorgits de la pèrdua, d'algú que estimava, però també dels ideals que havien comptat feia pocs anys, acaben sent un referent de vida, ple de trobades amb els amics, de minúcies quotidianes, de reflexions literàries, d'impotències, d'esperances, de paisatges i somnis, però sobretot de l'enteresa intel·lectual i humana d'un dels autors més respectats de la literatura catalana contemporània.

“Vaig escriure el llibre a raig, amb rapidesa i molta intensitat”

Què el va motivar a publicar el seu primer dietari?

Era una època molt especial, amb la crisi del comunisme i de l'esperit del maig del 68, i al mateix temps passava per una situació personal de gran aflicció. El vaig escriure a raig, amb rapidesa i molta intensitat.

Va influir-lo el fet d'haver estat traduint, en aquella època, els ‘Diaris' de Kafka?

Els tenia molt presents, i també L'ofici de viure, de Pavese. Però la immersió en l'obra de Kafka va ser un dels principals impulsos.

Què representen els dietaris dins la seva obra poètica?

La poesia em costa més. De fet, em costa molt, al contrari que al meu amic Joan Margarit. El dietari, en canvi, és més accessible, perquè hi ha una sèrie d'estímuls cada dia que poden ser dits en prosa.

TRIA DE REFERENTS

L'anarquista nu

(Edicions 62)

Lluís Fernández

El valencià Lluís Fernàndez es va convertir en el fenomen editorial de l'any amb aquesta novel·la, premiada amb el Bertrana l'any anterior, en què retratava els ambients marginals de transvestits i homosexuals alternant el gènere epistolar i la confessió íntima del narrador, el jove Aureli Santoja. Vint anys després, Fernàndez en publicaria la continuació, en castellà, Una prudente distancia.

Bruixa de dol

(Llibres del Mall)

Maria Mercè Marçal

Si Cau de llunes l'havia consagrada el 1976 com a poeta amb el premi Carles Riba, Bruixa de dol suposa el reconeixement popular de Maria Mercè Marçal, especialment en els ambients de reivindicació feminista de l'època, en que va militar de manera ben activa. Al seu moment, va ser considerat el primer poemari contemporani on les dones podien reconèixer la veu d'una germana.

És quan miro que hi veig clar

(Selecta i Columna, 2003)

Isabel-Clara Simó

El primer llibre de l'escriptora d'Alcoi va ser aquest recull de narracions (Premi Víctor Català) i a partir del qual iniciaria una prolífica carrera literària. Els sis contes del volum ja prefiguren el seu univers narratiu, en què es posa de manifest la lluita entre el desig individual i la pressió de les convencions en un estil que juga sovint amb la paròdia i la ironia.

Fràgil

(Ensiola)

Xavier Bru de Sala

El periodista, editor i escriptor va deixar passar sis anys entre els seus primers dos poemaris i aquest Fràgil, però a partir de llavors la suspensió en la seva obra lírica ja seria de 25 anys (fins a l'aparició d'Oratori, el 2004). “Ja veia a venir que, durant gran part de la meva vida adulta sinó tota, no procuraria viure o sentir-me en clau lírica”, va escriure quan Ensiola en va publicar la reedició.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.