Canals

Tan diferent com sorprenent

Des d'una petita fàbrica californiana, de tipus familiar i amb bons professionals, arriba la Zero DS del 2011, una moto de «trail» elèctrica

La irrupció de Zero al mercat estatal ha representat una alenada d'aire fresc en el segment de les motos elèctriques, molt marcat pels escúters i les motos off road. Ara arriba el toc americà, amb aquesta moto de disseny típicament ianqui –línies molt marcades, xassís vistós i far rodó– i prestacions d'allò més notables. I com que la Zero DS respon al concepte trail, pot circular amb efectivitat tant per carretera com per zones urbanes. I també moure's amb solvència en pistes de muntanya, sempre amb una maniobrabilitat i una agilitat excepcionals.

Té una part de cicle molt robusta i rígida, sobretot pel xassís de doble braç d'alumini aeroespacial. I la posició de la bateria a la zona més cèntrica optimitza el punt de gravetat. Un apartat en què també intervenen les lleugeres llandes de disseny especial i unes suspensions configurades a mida, amb forquilla invertida multiajustable i monoamortidor posterior realitzat per Fox i ancorat al basculant en forma de doble diamant i excepcionalment resistent a la torsió.

La Zero DS disposa d'un quadre d'instruments més tradicional del que solen incorporar les motos elèctriques, amb velocímetre analògic i requadre digital amb indicador de càrrega re-calibrat i de gran precisió.

MOTOR:
Elèctric.
POTÈNCIA:
4 kW.
REFRIGERACIÓ:
Per aire.
ENGEGADA:
Elèctrica.
TRANSMISSIÓ:
Corretja dentada, sense manteniment.
XASSÍS:
Doble braç d'alumini.
SUSPENSIONS:
Forquilla invertida / Monoamortidor.
FRENS:
Disc 310 mm/Disc 220 mm.
DISTÀNCIA ENTRE EIXOS:
1,430 m.
ALTURA DEL SEIENT:
0,908 m.
PES:
135 kg.
PREU:
10.495 euros (ajudes no incloses).

Potència, durabilitat i fiabilitat

Tot i que Zero és una marca relativament nova, ja fa anys que desenvolupa la tecnologia Z-Force que incorpora el motor d'aquesta DS. Un propulsor de 4 kW que dóna uns dels nivells de rendiment més elevats del segment, amb una capacitat d'acceleració i parell excepcionals i 108 km/h de velocitat punta. Un sistema de motorització avançat fa que cada cel·la de les bateries d'ió liti sigui controlada individualment durant la càrrega i descàrrega, per augmentar la capacitat total un 12,5 per cent. I qui en vulgui encara més –i sigui una mica manetes en electrònica– pot modular el motor gràcies a un sistema de grans possibilitats de programació externa, a través d'un port de diagnòstic. El carregador està integrat a la mateixa Zero i disposa d'un perfil de càrrega especial per optimitzar el temps de connexió. L'operació es completa en quatre hores i la marca declara una autonomia de 93 quilòmetres.

Transmissió per corretja

Per oferir una màxima acceleració i millorar l'eficiència del motor, la Zero DS utilitza un sistema de transmissió per corretja dentada. Té una sola marxa i no disposa d'embragatge ni té cap tipus de manteniment. I qui ho vulgui també pot optar per la transmissió per cadena.

Manteniment econòmic

A més del respecte pel medi ambient, si per una altra cosa destaquen els vehicles elèctrics és pel seu baix cost de manteniment i utilització. Segons la marca, l'import aproximat de la càrrega completa de la bateria de la Zero DS s'estima en 0,35 euros.

Càrrega més ràpida

Zero proposa com a accessori un sistema de càrrega ràpida de la bateria, que redueix el temps de re-càrrega total a gairebé la meitat. Concretament, dues hores i mitja. Per als que es conformin amb el 90%, n'hi ha prou amb dues hores.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.