Disseny i elegància, a l'estil francès
Citroën no s'ha estat de res en la creació del DS4, un model que emana personalitat i que és tot un exponent de la combinació entre el bon gust i l'esportivitat. Un cotxe ideal per als que els agrada lluir un estil diferenciador
Si s'hagués d'associar un cotxe amb allò tan típicament francès com és l'alta costura, molt probablement el resultat seria el Citroën DS5, presentat fa dos mesos al Saló de Xangai. Ara, però, no és el moment de referir-nos a aquest cotxe sinó al DS4, el segon model de la gamma distintiva de la marca francesa que ha arribat al mercat. Per què hem citat, doncs, el DS5? Simplement perquè el refinament i el bon gust en els detalls que el caracteritzen també marquen l'estil i atorguen al DS4 una alta nota en qualitat percebuda. En aquest cas, embolcallada per una atlètica carrosseria amb silueta de cupè però amb quatre portes laterals –les dues del darrere, perfectament camuflades–, un bon maleter i un sostre elevat per no haver de patir pel confort dels que viatgin als seients posteriors.
És molt bonic el DS4. Té una personalitat aclaparadora si se'l compara amb el C4, amb què comparteix plataforma i respecte del qual té les suspensions més rígides i la direcció més directa i una mica menys assistida, que dóna més bon tacte en conducció dinàmica. I se li pot augurar l'èxit perquè del DS3 –el primer d'aquesta línia distintiva i de caràcter més juvenil– Citroën declara haver-ne venut 90.000 unitats en un any. Per això l'objectiu de vendre'n 40.000 del DS4 l'any que ve sembla d'allò més realista.
En la presentació internacional d'aquest model vam provar en un variat recorregut la versió THP 200, la més potent i esportiva dels tres motors 1.6 de gasolina del DS4, desenvolupats conjuntament per PSA Peugeot Citroën i BMW. Un propulsor que manté esplèndidament els règims baixos i dosifica perfectament el seu caràcter, com per no agafar mai de sorpresa el conductor. I quan l'expressa plenament ho fa amb una sonoritat molt ben elaborada –amb una membrana vibratòria associada a l'admissió d'aire– i que dóna gust de sentir. El comportament del DS4 THP 200 en carreteres sinuoses és magnífic i dóna una gran confiança. El tacte de la direcció i de la palanca del canvi arrodoneixen el plaer de conduir-lo i la rigidesa de les suspensions a què ens hem referit abans no afecta gens el confort.
Onze versions, a partir de 20.290 euros
El Citroën DS4 fa la seva entrada al mercat amb una gamma d'onze versions diferents, a partir de tres motors de gasolina (VTi 120 i THP 155), tres de turbodièsel (HDi 90, 110 i 160) i tres nivells d'acabat: Design, Style i Sport. Les versions d'accés són les Design VTi 120 i HDi 90 (20.290 i 21.090 euros, respectivament). El motor THP 155 va associat a un canvi manual pilotat de sis marxes (24.990 euros) i té la mateixa tecnologia que el THP 200. En dièsel, la gran aposta de Citroën és pel propulsor e-HDi 110 Airdream (des de 22.390 euros), amb canvi manual convencional o pilotat. Aquest últim va combinat amb la denominada tecnologia microhíbrida –més endavant també hi serà amb el canvi convencional– que rebaixa el consum a una mitjana de 4,4 litres/100 km i les emissions de CO2 a 114 g/km. La gamma turbodièsel la culmina el motor HDi 160 (des de 26.490 euros).
Concentrat de tecnologia
El DS4 pot disposar d'un complet equipament de seguretat. En formen part el sistema e-Touch (trucada automàtica d'emergència), els de vigilància d'angle mort i d'alerta de canvi involuntari de carril i un control de tracció evolucionat. I també els llums de xenó autodireccionables i la il·luminació estàtica d'intersecció. Si ens referim al confort, hi ha disponible un mesurador lateral d'espai d'aparcament, seients davanters amb massatge, navegador amb actualització dels límits de velocitat, tres modes d'ajustament de la sortida d'aire del climatitzador i limitador de velocitat amb cinc límits programats en memòria.
Al gust de cadascú
Aconseguir l'ambient més personalitzat dins l'habitacle és una de les possibilitats que ofereix el Citroën DS4. Permet variar la il·luminació del davantal –en la zona perifèrica o bé dins el quadre d'instruments i el fons de les esferes dels rellotges– amb una gamma de colors entre el beix clar i el blau fosc. I Citroën també proposa quatre sons diferents per als advertidors acústics. Si el conductor vol una atmosfera de màxima concentració, pot disminuir la intensitat de la il·luminació de l'habitacle i fins i tot deixar a les fosques els indicadors que donen informació als acompanyants.