El futur, en temps present
Més que un híbrid, l'Opel Ampera és un cotxe elèctric amb el qual no s'ha de patir mai per allò que la bateria pugui quedar descarregada; abans començarà a rebre l'energia que genera un motor de gasolina
Ens va encantar la idea des del moment en què, ja fa un cert temps, vam saber com plantejava General Motors el tema del vehicle híbrid. I ara que, uns mesos abans que es comenci a vendre, hem pogut conèixer en detall i conduir l'Opel Ampera hem de considerar que l'encert és total. A diferència dels altres models amb tecnologia híbrida, aquest funciona permanentment amb propulsió elèctrica. I abans que les bateries quedin descarregades s'engega el motor de gasolina que regenera l'energia que alimenta l'elèctric. Per això no es pot qualificar l'Ampera d'híbrid, sinó de cotxe elèctric d'autonomia allargada.
Un vehicle que en la seva utilització pel dia a dia circula majoritàriament en mode elèctric –amb tres persones a bord i conduint a punta de gas per Holanda, hi vam recórrer 73 km sense esgotar la reserva, la major part dels quals van ser per carreteres planeres i rectilínies– i que més enllà de l'entorn estrictament urbà permet fer centenars de quilòmetres sense visitar la benzinera, amb un consum irrisori de gasolina i un mínim de CO2 emès a l'aire. I com és propi dels motors elèctrics, el poder d'acceleració i el geni en les recuperacions són molt bons, sempre amb un silenci de marxa inhabitual. El conductor pot seleccionar mitjançant la palanca del canvi entre conducció urbana –en aquest cas el motor reté molt per recarregar més les bateries– i mode de carretera, en el qual es nota que l'Ampera va força més lliure.
Les bateries de ió-liti condicionen el preu de l'Ampera –cal veure com quedarà definitivament amb les subvencions previstes per a aquest tipus d'automòbils– i també el pes (hi aporten 198 kg) i l'espai, ja que estan situades en forma de lletra T i limiten a dues el nombre de places al darrere. El maleter té una bona superfície però poca fondària, d'aquí un volum útil de 310 litres. Al reclam que suposa un cotxe d'aquesta tecnologia s'afegeix, en aquest cas, una estètica futurista, perceptible tant en detalls de l'aerodinàmica carrosseria com sobretot dins l'ampli –en la part davantera– habitacle.
On són els indicadors convencionals?
El davantal de l'Opel Ampera també trenca amb els convencionalismes i crida l'atenció per l'absència dels indicadors convencionals. El conductor rep tota la informació a través de dues pantalles de 7 polzades, en color i d'alta definició. La que hi ha darrere el volant indica la velocitat –en dígits de gran mida– i l'autonomia disponible, tant en mode elèctric com total. No hi ha, ni cal, compta-revolucions i mitjançant una bola que puja o baixa respecte del punt mitjà, es té informació constant de si es fa o no una conducció prou eficient. A la pantalla central hi ha les funcions habituals, com ara el navegador, la ràdio o els comandaments del climatitzador, als quals s'afegeix una gràfica dels fluxos d'energia o dades estadístiques de la conducció. I continuant amb les novetats, la consola central del davantal –just davant de la palanca del canvi– té uns botons invisibles, d'activació tàctil.
Càrrega ràpida
Entre la roda davantera i la porta del conductor hi ha la presa per a la recàrrega elèctrica. Opel subministra un cable de 6 metres amb endoll normal, per poder ser utilitzat a casa sense cap complicació. La recàrrega completa es fa en menys de quatre hores i es pot programar.
Quatre places
La distribució de les bateries, en forma de lletra T, condiciona l'espai interior i limita a dos el nombre de seients posteriors. En cas necessari, el seu respatller es pot plegar i permet traslladar objectes llargaruts que no cabrien dins el maleter en configuració normal.