Mig litre menys
Volkswagen tindrà enllestit a principi de l'any que ve el sistema de desconnexió selectiva de cilindres, un nou avenç en eficiència aplicat per primera vegada en un motor produït en sèrie
Com es pot estalviar mig litre de gasolina en un recorregut de 100 quilòmetres sense haver de recórrer a la propulsió híbrida? La resposta fàcil a aquesta pregunta la tindríem fent un simple repàs a les xifres de consum habituals de pocs anys enrere i, a igualtat o equivalència de cilindrada i potència del motor, comparar-les amb les actuals i fixar-nos amb els avenços tecnològics aplicats fins arribar als valors vigents. Però la pregunta en qüestió no és retroactiva sinó actual. És a dir, com podem estalviar mig litre de gasolina ara que les xifres de consum són espectacularment baixes?
Doncs bé, Volkswagen hi dóna resposta i ha dotat el motor TSI de quatre cilindres de la tecnologia de desconnexió selectiva de cilindres. La marca alemanya serà la primera del món d'aplicar-la en un propulsor de producció en sèrie i l'estrenarà a principi de l'any que ve amb el nou 1.4 TSI que, d'aquesta manera, complirà la futura normativa d'emissions Euro 6. El sistema desconnecta temporalment dos dels quatre cilindres quan el motor funciona a règims mitjans o baixos, amb la qual cosa s'obté una reducció del consum xifrada en 0,4 litres/100 km en cicle de conducció contínua i de 0,6 litres en les condicions en què intervé la funció d'engegada i parada; és a dir, en recorreguts urbans.
La desconnexió selectiva dels cilindres intervé quan el motor 1.4 TSI gira entre 1.400 i 4.000 rpm i la corba de parell oscil·la entre 25 i 75 Nm, unes condicions que solen ser les habituals durant aproximadament el 70% de les distàncies recorregudes. I en el moment en què el conductor prem amb prou decisió l'accelerador, el segon i tercer cilindres es reactiven de manera totalment imperceptible.
Els beneficis més palpables d'aquesta nova tecnologia d'alta eficiència –que no pertorba per res l'equilibri d'un motor silenciós i de baixes vibracions– es materialitzen quan es manté de manera constant una velocitat moderada. Segons Volkswagen, circulant a 50 km/h de manera sostinguda i en tercera o quarta velocitat, l'estalvi de gasolina arriba a ser d'un litre per cada 100 quilòmetres. Quan les condicions de la via dificulten mantenir una cadència constant, com en les carreteres de muntanya, o el tipus de conducció és temperamental o inconstant, el sistema es desactiva automàticament.