Canals

El ‘rei' de la restauració

El que va començar com un taverna centreeuropea en què se servien salsitxes alemanyes, hamburgueses i cervesa, s'ha convertit en una de les empreses de restauració de referència

Amb l'ober­tura del pri­mer local a la Gran Via de Jaume I, el 1973, aquesta empresa fami­liar, actu­al­ment amb Marc Parals al cap­da­vant, va començar un recor­re­gut ple d'èxits que l'ha con­ver­tit en una referència de la gas­tro­no­mia giro­nina amb l'oferta d'entre­pans, sal­sit­xes d'estil ale­many i les nom­bro­ses tapes de la seva carta.

Pere Parals i Tersa Ill van començar el 1973 i qua­tre dècades després, un dels seus fills, Marc, està al cap­da­vant d'una empresa que té vuit res­tau­rants, 150 tre­ba­lla­dors i ofe­reix cap a 170 pro­duc­tes dife­rents. També hi tre­ba­lla el seu germà Pere. No hi ha dubte que el König (rei, en ale­many) és un dels reis de la gas­tro­no­mia giro­nina.

Marc Parals con­si­dera que el model impo­sat als res­tau­rants de la cadena König ha permès que la fórmula arrelés pro­fun­da­ment entre els giro­nins que “sen­ten molt seus els nos­tres pro­duc­tes”. L'èxit de la marca, amb l'ober­tura de fins a vuit res­tau­rants, set dels quals a Girona i un altre a Figue­res, ho cor­ro­bora. Als ves­pres de certs dies de la set­mana es fa molt difícil tro­bar taula a la majo­ria de locals del grup, un èxit que Parals atri­bu­eix a la “qua­li­tat i rapi­desa del ser­vei que inten­tem donar sem­pre” a banda d'uns preus que supor­ten molt millor que d'altres les tur­bulències de la crisi. La des­pesa mit­jana per comen­sal entre els cli­ents del König se situa a l'entorn dels 7,5 euros, cosa que ha permès que els vuit locals de l'empresa resis­tei­xin millor la crisi a causa de la diferència de preus que hi ha res­pecte a altres ofer­tes del mer­cat. Tot i això, és evi­dent, asse­gu­ren els res­pon­sa­bles, de que la crisi s'ha fet notar.

El màxim res­pon­sa­ble de la firma asse­nyala que, per a l'empresa, “és tant impor­tant ven­dre com fer-ho bé”. Con­si­dera que un dels grans avan­tat­ges és la garan­tia que la majo­ria dels pro­duc­tes sor­ti­ran ràpida­ment a la venda, cosa que per­met reno­var cons­tant­ment els pro­duc­tes i garan­tir-ne la qua­li­tat.

L'empresa també aporta el seu gra de sorra des del punt de vista social amb la con­trac­tació de per­so­nal amb alguna dis­ca­pa­ci­tat, una acti­tud que es manté des de fa molts anys gràcies a la col·labo­ració amb la Fun­dació Oscobe i amb Astrid 21. Aquesta asso­ci­ació, va reconèixer el 2009 la tasca social de König amb el premi a l'empresa social i inte­gra­dora de l'any.

El local de la Gran Via de Jaume I va ser l'ori­gen de tot ple­gat i qua­tre dècades més tard encara con­serva l'atmos­fera ori­gi­nal. És el res­tau­rant més clàssic i, com a curi­o­si­tat, s'ha de subrat­llar que les tau­les i les cadi­res del local són les matei­xes que hi havia al prin­cipi, amb les evi­dents millo­res que el pas del temps hi ha obli­gat a fer. El seu vol­gut ambi­ent de taverna cen­tre­eu­ro­pea, amb el mobi­li­ari de fusta dels pri­mers res­tau­rants, ha anat adqui­rint amb el pas del temps una línia més moderna per tal d'adap­tar-se a uns gus­tos que han anat can­vi­ant, i a una cli­en­tela més vari­ada.

Pel que fa als can­vis en la cli­en­tela, Marc Parals asse­nyala que s'han notat diferències amb el pas dels anys. “Hem anat incor­po­rant més pro­duc­tes com les ama­ni­des, que ens ser­vei­xen per com­pen­sar una mica més la carta i ofe­rir més alter­na­ti­ves. També hem obser­vat que els cli­ents són cada vegada mes còmodes. Sovint ens tro­bem gent fent cua en algun dels locals per tro­bar una taula quan la barra està com­ple­ta­ment buida.”

Tot i que a l'estiu pas­sat va obrir un res­tau­rant a la ciu­tat de Figue­res, la marca König és essen­ci­al­ment giro­nina. “No podem obli­dar que som una empresa fami­liar i man­te­nim la volun­tat de fer només allò que puguem con­tro­lar, perquè és bàsic per garan­tir-ne la qua­li­tat.”

La fide­li­tat d'alguns proveïdors és un altre ele­ment que els cal tenir en compte a l'hora d'ana­lit­zar l'èxit de l'empresa. “És molt impor­tant que la carn sigui de qua­li­tat”, explica Marc Parals, “i que el cli­ent s'hi reco­ne­gui amb els nos­tres pro­duc­tes i en surti satis­fet. Cal dir que nosal­tres estem fent les ham­bur­gue­ses de la mateixa manera que les fèiem quan varem començar, fa 35 anys.” Des de fa anys, a la ciu­tat de Girona, tant König com frank­furt són dos con­cep­tes estre­ta­ment rela­ci­o­nats i una garan­tia de qua­li­tat.

König
Any.
1973
història.
El 1973 Pere Parals i Teresa Ill van obrir el primer local a la Gran Via de Jaume I. Més endavant, amb el seu fill Marc al capdavant, l'empresa s'han convertit en una cadena amb vuit establiments.

Hamburgueses, patates, salsitxes i cervesa, les reines de l'establiment

Els locals del König serveixen, aproximadament unes 25.000 hamburgueses cada més, hamburgueses fetes de la mateixa manera que es feien fa 38 anys, quan van obrir el primer local al carrer Gran Via Jaume I de la ciutat de Girona, assegura Marc Parals, el gerent de la cadena.

Són les reines de la cadena, una categoria que comparteixen amb altres productes com les salsitxes alemanyes i les patates braves, producte que s'ha convertit en una de les senyes d'identitat de la casa i un sabor que ha traspassat fronteres i fins i tot s'ha creat un grup de fans de les patates braves del König, considerades entres les tres millors patates braves de Catalunya.

Pel que fa a les hamburgueses, la més sol·licitada de la carta és la número deu, la que es fa acompanyada amb bacó, formatge i salsa rosa. Les salsitxes alemanyes, que durant molts anys han donat la personalitat i els trets distintius de l'empresa, són el segon producte en preferències dels clients, especialment els frankfurts. Els restaurants de la cadena disposen de fins a vuit tipus de salsitxes diferents que importen directament a través d'una distribuïdora.

Els sandvitxos a l'estil americà i cada vegada més, les amanides, també gaudeixen de les preferències dels clients. Amb la voluntat de compensar la carta i arribar a una clientela més variada, aquesta empresa de restauració ofereix fins a vuit tipus d'amanides diferents a les seves cartes.

No tant sols el menjar ha marcat la tradició del König. La seva trajectòria també ha estat marcada per les diverses especialitat de cerveses que s'hi ofereixen, algunes, difícils de trobar en altres llocs.

Des de l'obertura, l'any 1973, s'ha pogut escollir entre diverses varietats de cerveses que, amb el pas del temps, ha anat augmentant i actualment han superat la quinzena de varietats d'importació i cinc de l'Estat espanyol. La presència de la cervesa és tant important per als gestors de l'empresa que des de fa uns anys tenen una de les varietats personalitzada amb la marca König, una cervesa de gust suau, apta per acompanyar qualsevol plat i entrepà que ofereixen als establements. Calculen que al llarg d'un any serveixen aproximadament 150.000 litres de cervesa, una quantitat important, sense cap mena de dubte.

L'empresa té actualment una plantilla de 150 treballadors i ofereix fins a un total de 170 productes, 90 entrepans, 17 plats combinats i un total de 24 tapes variades al marge de les amanides, que s'hi van anar introduint periòdicament. Es tracta d'una quantitat realment important que fa que el König sigui, sense cap mena de dubte, una de les empreses de restauració més importants i més a tenir en compte a la ciutat de Girona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.