Sense - Econòmic

La mobilitat elèctrica arrenca a Catalunya

El vehicle elèctric, a més d'afavorir la reducció de l'emissió de gasos contaminants, és una gran oportunitat econòmica i industrial per al país

El mercat ja ofereix motos elèctriques produïdes per empreses catalanes

Pas­se­jant pels car­rers de qual­se­vol ciu­tat gran o mit­jana de Cata­lu­nya, cada dia és més freqüent troba punts de recàrrega per a vehi­cles elèctrics al car­rer. Mirant amb dete­ni­ment aquests equips, es pot com­pro­var que la tec­no­lo­gia cata­lana sovint hi té molt a veure: des del dis­seny fins a la con­nexió a la xarxa elèctrica, pas­sant pels sis­te­mes d'endoll al vehi­cle, poden haver estat desen­vo­lu­pats per empre­ses cata­la­nes o amb seu a Cata­lu­nya.

Més enllà d'ésser un ins­tru­ment per acon­se­guir una mobi­li­tat urbana més efi­ci­ent i reduir l'emissió de gasos con­ta­mi­nants en el sec­tor dels trans­ports, el vehi­cle elèctric també és una gran opor­tu­ni­tat econòmica i indus­trial. Per un cos­tat, el vehi­cle elèctric no genera emis­si­ons de forma directa, fet que millora la qua­li­tat ambi­en­tal urbana, i tenint en compte tot el seu cicle de fun­ci­o­na­ment (des de l'apro­vi­si­o­na­ment de com­bus­ti­ble fins al movi­ment del vehi­cle), l'eficiència d'un vehi­cle elèctric és del 24%, men­tre que la d'un vehi­cle amb motor de com­bustió interna és del 16%. Però, des de l'àmbit indus­trial, hi ha diver­sos sec­tors que resul­ten afa­vo­rits, de manera indi­recta, per aquesta nova forma de mobi­li­tat. Des dels fabri­cants de mobi­li­ari urbà fins a les com­pa­nyies elèctri­ques, pas­sant per empre­ses de mate­rial elèctric i engi­nye­ries, s'estan incor­po­rant a aquest mer­cat.

Aquesta no és l'única opor­tu­ni­tat que ofe­reix el vehi­cle elèctric a la indústria cata­lana. El sec­tor de l'auto­moció, ja sigui de cons­truc­tors de vehi­cles, moto­ci­cle­tes o la indústria auxi­liar, té un pes ele­vat en l'eco­no­mia cata­lana. Mol­tes d'aques­tes empre­ses ja han començat a adap­tar els seus pro­duc­tes a aquesta nova oferta, i en el mer­cat ja es poden adqui­rir algu­nes moto­ci­cle­tes elèctri­ques ínte­gra­ment dis­se­nya­des i fabri­ca­des a Cata­lu­nya.

Una evo­lució lenta, però pro­gres­siva. En total, ja són més de 600 els vehi­cles elèctrics matri­cu­lats al país, i gai­rebé 300 els punts de recàrrega d'accés públic ins­tal·lats. La implan­tació d'aquest tipus de vehi­cles està avançant a un ritme més lent del que indi­ca­ven totes les pre­vi­si­ons, ja que hi ha alguns fac­tors que encara no han con­vençut els usu­a­ris. L'auto­no­mia de les bate­ries, l'emplaçament dels punts de recàrrega o el preu d'aquests vehi­cles són alguns dels ele­ments que con­di­ci­o­nen els usu­a­ris a l'hora de decan­tar-se pels vehi­cle elèctrics.

Aquest fet, però, per­met pla­ni­fi­car d'una manera més orde­nada la seva intro­ducció i ade­quar totes les infra­es­truc­tu­res elèctri­ques a aques­tes noves neces­si­tats. A més d'habi­li­tar punts de recàrrega públics i pri­vats, el vehi­cle elèctric exi­geix moder­nit­zar i dimen­si­o­nar la xarxa elèctrica perquè pugui supor­tar la nova demanda, i impul­sar mesu­res per des­plaçar el gruix de les recàrre­gues a les hores vall de demanda, de manera que s'opti­mitzi la resta del sis­tema elèctric en moments en què ara no s'apro­fita tot el seu poten­cial, com per exem­ple les nits.

La pro­gres­siva intro­ducció del vehi­cle elèctric, que s'està fent en bona part mit­jançant els vehi­cles de moto­rit­zació híbrida, també per­met que els muni­ci­pis puguin redis­se­nyar la seva mobi­li­tat tenint en compte aquest tipus de vehi­cles. El vehi­cle elèctric és, en àmbits urbans i metro­po­li­tans, com­ple­men­tari al trans­port públic, i la cons­trucció d'infra­es­truc­tu­res ade­qua­des, com ara apar­ca­ments dis­su­a­sius dotats de punts de recàrrega, pot con­tri­buir a la implan­tació del vehi­cle elèctric en les ciu­tats cata­la­nes.

La Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya tre­ba­lla perquè la implan­tació del vehi­cle elèctric sigui harmònica, és a dir, perquè la seva pene­tració en el mer­cat es com­bini d'una manera orde­nada amb l'ade­quació de les infra­es­truc­tu­res de dis­tri­bució elèctrica i amb el màxim apro­fi­ta­ment per part de la indústria cata­lana. Les tas­ques que s'estan duent a terme afec­ten dife­rents àmbits. Així, l'ICAEN tre­ba­lla per eli­mi­nar les bar­re­res nor­ma­ti­ves que impe­dei­xin el nor­mal desen­vo­lu­pa­ment del vehi­cle elèctric, garan­tint al seu torn la segu­re­tat i el res­pecte al medi ambi­ent. Des de la Direcció Gene­ral d'Indústria s'està tre­ba­llant per explo­tar les opor­tu­ni­tats indus­tri­als que ofe­reix aquest seg­ment de negoci per al sec­tor de l'auto­moció, de la moto­ci­cleta i de la indústria auxi­liar. I, ja en l'àmbit de la comer­ci­a­lit­zació, també l'ICAEN ofe­reix ajuts tant per a l'adqui­sició de vehi­cles híbrids com per a la ins­tal·lació de punts de recàrrega.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.