Canals

Mobilitat sostenible

L'any 2010 es va començar a parlar del clúster d'enginyeries catalanes implicades en la creació i evolució d'una moto elèctrica. El resultat és aquest innovador escúter urbà de Rieju

La ràpida i cons­tant evo­lució en el desen­vo­lu­pa­ment de vehi­cles elèctrics de dues rodes encara no ha cer­ti­fi­cat al cent per cent que aquest sigui l'autèntic futur de les motos. Però sí que queda clar que actu­al­ment és la millor opció per cir­cu­lar dins la ciu­tat de forma sos­te­ni­ble, silen­ci­osa i res­pec­tu­osa amb el medi ambi­ent. El temps dirà si aquesta és l'autèntica ener­gia del futur, però men­tres­tant s'està con­so­li­dant en la seva justa mesura, sobre­tot en models específica­ment urbans.

A par­tir del pro­jecte ini­ciat l'any 2010 i després de veure's obli­gada a superar alguns impor­tants esculls con­seqüència de la deli­cada situ­ació econòmica actual, Rieju s'ha tret un as de la màniga per­sis­tint en la cre­ació del Mius, deno­mi­nació que cor­res­pon a Mobi­li­tat Indi­vi­dual Urbana Sos­te­ni­ble i que en la pràctica és una còmoda, esvelta i intel·ligent forma de cir­cu­lar dins la ciu­tat. Aquesta tríada de bones apti­tuds que mos­tra el Mius prové de la suma de valors tan posi­tius com ara un pes d'allò més con­tin­gut per a un vehi­cle elèctric, una ergo­no­mia molt tre­ba­llada –apta per a usu­a­ris de qual­se­vol talla– i amb pla­ta­forma plana i, final­ment, les pres­ta­ci­ons del motor de cor­rent con­tinu que no emet ni un sol gram de CO2 a l'atmos­fera i és capaç de superar els 50 km/hora amb prou auto­no­mia per a les neces­si­tats del dia a dia. A tot això cal afe­gir-hi un xassís tubu­lar molt ben com­pen­sat, amb doble amor­ti­dor hidràulic poste­rior –precàrrega regu­la­ble de cinc posi­ci­ons–, sis­tema de fre­nada amb dis­cos en ambdós eixos i cava­llets cen­tral i late­ral.

El motor, desen­vo­lu­pat a Ale­ma­nya, està inte­grat a la roda i se ser­veix de l'ener­gia que li pro­por­ci­ona la bate­ria d'ió liti amb cel·les Pana­so­nic i con­trol electrònic d'esta­bi­li­tat, segu­re­tat i entrega de potència. Està garan­tida per a un mínim de mil càrre­gues o, expres­sat d'una altra manera, per recórrer uns 35.000 km. I, detall a tenir en compte, es car­rega com­ple­ta­ment en qua­tre hores. I per a qui tin­gui pressa, n'hi ha prou amb la mei­tat d'aquest temps per dis­po­sar del 80% de la càrrega total.

MOTOR: Elèctric. 3 kW. ALIMENTACIÓ: Bateria d'ió liti. TEMPS DE CÀRREGA: 4 hores. VELOCITAT MÀXIMA: 55 km/hora. AUTONOMIA: Entre 30 i 35 quilòmetres. XASSÍS: Tubular, en acer. SUSPENSIONS: Forquilla convencional / Doble amortidor. FRENS: Disc de 220 mm a cada roda. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,350 m. ALTURA DEL SEIENT: 0,800 m. PES: 95 kg. PREU: 3.675 euros (ciclomotor) i 3.997 euros (escúter). WEB: www.rieju.es.

Suau, fi i extremadament fàcil de conduir

Amb ben pocs quilòmetres al manillar del Rieju Mius n'hi ha prou per avaluar-ne mancances –la principal és que no està homologat per a dues persones– i virtuts. Sorprèn per la facilitat d'accés, la bona postura del cos i la finesa de funcionament. El silenci mentre es circula el fa ser molt còmode, manifesta una gran capacitat de maniobra i la seva lleugeresa és molt beneficiosa per moure'l en tot tipus de situacions. L'entrega de potència és excepcionalment lineal gràcies a la regulació del ben elaborat ECU digital. I la progressiva acceleració li dóna un efecte diferenciador respecte a d'altres models elèctrics, d'arrencada més sobtada i fins i tot un xic molesta. La part cicle respon amb fermesa gràcies a unes suspensions més aviat dures. I les rodes altes i la bona capacitat de frenada ofereixen un plus en sensació de seguretat, fonamental quan se circula enmig del trànsit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.