Una «superbike» de carrer

L'Aprilia RSV4-R és una moto creada per córrer-hi en circuit, però amb la particularitat que es pot matricular i s'hi pot circular perfectament en carretera oberta. Veient-la, sobren les paraules

El cir­cuit d'Imola va ser l'esce­nari on va ser pre­sen­tada aquesta màquina de pre­cisió. L'arri­bada d'Apri­lia al cam­pi­o­nat del món de Super­bikes va rever­tir en la cre­ació de la versió de car­rer més bes­tial que fins ara ha posseït la marca ita­li­ana. I és que el regla­ment d'aquesta com­pe­tició esta­bleix que les motos que hi par­ti­ci­pen han de ser de sèrie, tot i que dota­des d'ele­ments de com­pe­tició. La pri­mera d'aques­tes con­di­ci­ons mar­cava, doncs, el camí que Apri­lia havia de seguir. I la marca de Noale va deci­dir fer l'RSV més potent, fina i pre­cisa pos­si­ble res­pecte de la Fac­tory: la versió 4-R.

D'aque­lla idea n'ha sor­tit una moto diri­gida a la com­pe­tició, però també apta per cir­cu­lar pels car­rers. Una vegada cone­guts els seus orígens, no estra­nya que l'RSV4-R hagi acon­se­guit ser el cen­tre d'atenció entre el públic amant de les emo­ci­ons for­tes. I que alhora repre­senti un esclat d'opti­misme en uns moments en què s'agra­ei­xen aquest tipus de notícies. Una cosa és certa: con­tem­plar aquesta cap­ti­va­dora moto relega a un segon pla les parau­les.

Innovació italiana d'alta precisió

L'Aprilia RSV4-R és un exponent d'innovació i precisió per totes bandes. Com és de suposar en una moto de les seves característiques, el que més destaca és el motor de quatre cilindres en forma de V oberta a 65 graus, amb quatre vàlvules de titani per cilindre, refrigeració líquida, gestió electrònica i admissió de combustible amb doble injector. I també amb comandament d'accelerador electrònic Ride by Wire –amb tres modes d'ús, pista, esport i carretera– que equipa des de fa temps els productes de gran rendiment d'aquesta marca.

Però malgrat el que es pugui pensar, la gran virtut d'aquest motor no és ni la cilindrada ni tampoc els exuberants 180 CV de potència. La millor credencial d'aquest propulsor són les seves mides, molt i molt compactes, tant en la zona superior com a la inferior; i també en llargada. Gràcies justament a les dimensions ultracompactes de la zona central, s'ha aconseguit que la moto sigui en conjunt d'allò més estreta, curta i esvelta. Factors importants per a un xassís pràcticament de competició, amb una part cicle nascuda al voltant del motor i un carenat tan exclusiu com minimalista. I si bé el disseny d'aquest xassís no trenca cap motlle –és de doble biga d'alumini–, sí que té una aparença descomunal, amb un basculant més propi de l'alta competició que d'una moto de sèrie que es pot matricular i sortir a la carretera.

Aquesta sensació de magnificència i gran precisió no seria la mateixa si la part cicle no anés vestida amb uns contundents frens de disc firmats per Brembo, una forquilla davantera invertida multiregulable de Showa i un monoamortidor posterior Sachs, també ajustable en moltíssims paràmetres.

MOTOR: Quatre cilindres. 999,6 cc. 4 temps. POTÈNCIA: 180 CV a 12.500 rpm. PARELL: 115 Nm a 10.000 rpm. ALIMENTACIÓ: Injecció electrònica. ENGEGADA: Elèctrica. REFRIGERACIÓ: Líquida. CANVI: Manual, sis marxes. SUSPENSIONS: Forquilla invertida Showa 43 mm/Monoamortidor Sachs. FRENS: Doble disc 320 mm / Disc 220 mm. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 2,040/0,735/1,120 m. ALTURA DEL SEIENT: 0,845 m. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,420 m. PES: 184 kg. DIPÒSIT COMBUSTIBLE: 17 litres (gasolina 95). PREU: 16.099 euros.

Màxim exponent

Tot i que aquesta RSV4-R és el més semblant a una moto de competició, cal deixar constància que encara hi ha una versió superior, denominada Factory, força més cara i dotada d'elements calcats als de la moto que disputa el mundial de superbikes.

Supèrbia motriu

El propulsor de quatre cilindres i 180 CV de potència és tan compacte com un bicilíndric, però acredita un parell (115 Nm) i una acceleració realment desbordants. I tot això gràcies a solucions tècniques pròpies d'un autèntic prototip de competició.

Pur minimalisme

Les solucions estètiques incorporades en aquesta Aprilia estan basades en el pur minimalisme i en la configuració d'una moto totalment esvelta i compacta. És per això que, en aquest cas, l'exercici de disseny –impecable com sempre– havia d'anar un xic més enllà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.