La «superbike» alemanya
Amb personalitat manifesta i típica de BMW, la nova S 1000 RR no és només la versió de carrer de la moto que competeix al mundial de «superbikes», sinó també la «mil» més esperada dels últims temps
Abans d'arribar al mercat, la BMW S 1000 RR ja havia generat una gran expectació. Era com un bombó amb l'embolcall tancat, del qual ningú sabia del cert el gust ni la forma que tindria. Ara bé, sí que era evident que de qualitat, disseny avantguardista i alta tecnologia, no n'hi faltarien gens ni mica. També faltava veure quin perfil, sensacions i prestacions oferiria aquesta moto que s'incorpora en el dificilíssim mercat de les mil. Un segment que, no ho oblidem, ha estat comandat durant molt de temps per les marques japoneses i en què BMW s'havia proposat irrompre amb força. Doncs bé, ho ha fet, i de quina manera!
A banda d'esdevenir un maldecap per a les seves competidores, aquesta S 1000 RR també és la superesportiva per excel·lència de la marca alemanya. Fins i tot al davant de les versions radicals d'altres models, signades HP. Sigles de les quals també participa l'S 1000 RR en la definició dirigida a fer-la encara més agressiva i ràpida per als que la vulguin esprémer en circuits tancats.
Sensacions impressionants
Potència, control i sensacions. Així es resumeix el que se sent al cim de la imponent S 1000 RR, de la qual BMW ens va donar l'oportunitat de tastar-ne les bonances al circuit de Portimâo, a l'Algarve. Una experiència que, a banda del que representa en conducció, permet perfilar molt més les anotacions a la llibreta. El comportament global d'aquesta moto és d'allò més plaent, sobretot per la gran facilitat de conducció. La raó és ben senzilla, ja que l'arquitectura del xassís i les contingudes dimensions la fan intuïtiva i fàcil de controlar i que entri als revolts amb una facilitat inusitada sense perdre gens d'estabilitat.
L'S 1000 RR va com sobre rails i ofereix una seguretat total. I és que la roda davantera trepitja amb gran fermesa, sense moure's amb excés, sempre que no hàgim desconnectat els controls electrònics i obrim el gas a fons. És en aquest cas que la roda es desenganxa de l'asfalt i mostra sense reserves l'agressivitat d'un motor magnificent i un conjunt molt lleuger, la combinació pròpia d'una moto concebuda per esgarrapar segons al cronòmetre.
Ara bé, si el que es vol és gaudir-la sense por de reaccions inesperades i similars a les de motos de competició, sempre es pot comptar amb els dos programes més resguardats del control electrònic de tracció (DTC). Les funcions Rain i Sport faciliten moltíssim la feina, ja que intervenen tan bon punt la roda posterior no té un contacte perfecte amb l'asfalt. Els altres dos programes, Race i Slick, estan més reservats per a circuit tancat i per als conductors amb nivell tècnic i bona condició física.
Mostra de tecnologia
Els trets més característics d'aquesta S 1000 RR són el xassís de doble biga d'alumini, que recobreix un propulsor de quatre cilindres en línia –la millor arquitectura per aconseguir altes prestacions amb poc pes i contingudes dimensions– i l'esquema convencional de suspensions i basculant. Tot això sota el segell BMW i amb l'afegit de ser una de les motos de la categoria mil que incorpora més tecnologia. En són un bon exponent el sistema de frenada Race ABS, l'accelerador electrònic, l'escapament amb esquema 4-2-1 o, com a opció, el control dinàmic de tracció (DTC) amb quatre programes de funcionament.
Control total
El conductor de l'S 1000 RR disposa de la millor sensació de control possible sobre la roda posterior gràcies al sistema d'accelerador electrònic Ride by Wire. Incorpora dos cables de comandament connectats al regulador de les papallones d'injecció.
Bona ergonomia
Els dissenyadors de BMW han dotat aquesta moto d'una posició de conducció clarament inspirada en l'habitual de competició. Per això, l'ergonomia de tota la carrosseria permet que el pilot orienti el cos cap endavant per tenir el màxim control de la roda davantera.
Guerra al pes
Per guanyar lleugeresa, aquesta moto presenta una solució única en el seu segment. I és que utilitza un dipòsit de combustible d'alumini que, a més de revertir en un menor pes del conjunt, també beneficia el punt de gravetat i genera menys inèrcies.