Doble evolució
Fiat ha posat al dia el Punto i n'ha canviat la denominació afegida Grande per Evo. Una manera d'expressar el pas endavant fet tant en qualitat percebuda com també en tecnologia
És encertada la denominació que Fiat ha donat a aquest cotxe, evolució del Grande Punto amb el que l'any 2005 el model original va créixer de mides i va arribar a la seva tercera generació. Evolució estètica i també tecnològica. En el primer punt, un discret maquillatge extern –que el posa al dia i li fa guanyar algun centímetre de llargada– i una acció força més decidida dins l'habitacle. És cert que manté invariades les mides i cotes però l'aspecte ha guanyat notablement en atractiu i, més important encara, en qualitat percebuda. El davantal bicolor amb la consola central negra brillant, els plafons interiors de les portes i les noves tapisseries en són un bon exemple.
Tecnològicament, el gran actiu del Punto Evo és el nou motor de gasolina 1.4 Multiair, amb sistema Start/Stop i indicador lluminós del suggeriment de canviar de marxes. Un conjunt que ajuda a estalviar combustible i reduir emissions. Per als incondicionals del gasoil, els 120 CV del 1.6 Multijet són tan convincents com els 119 g/km de CO2 que emet. I passat l'estiu arribarà la segona generació del 1.3 Multijet.
Resposta constant i sense brusquedats
El guany de qualitat que ha experimentat el Punto Evo dins l'habitacle es percep des del primer moment. I, com a herència del Grande Punto, també és quasi instantani trobar la posició de conducció natural i còmoda, gràcies a la regulació del volant en altura i profunditat, i la distància que això possibilita entre el seient i els pedals. A aquestes bones primeres sensacions s'hi afegeixen ben aviat les que procedeixen del motor 1.4 Multiair sobrealimentat. I és que aquí tenim un altre exemple d'entrega de potència a baixos règims i en línia constant i enèrgica, però alhora sense brusquedats, quan es prem amb decisió l'accelerador. És a dir, la resposta habitual dels turbodièsel –inclòs també el baix consum de combustible– aplicada a un propulsor de gasolina.
Les relacions curtes de les tres primeres marxes afavoreixen una resposta efectiva a partir de només 2.000 rpm i una conducció dinàmica i còmoda en carreteres sinuoses, terreny on les suspensions manifesten un bon compromís entre estabilitat i confort. També cal dir, però, que amb més rigidesa s'adirien més amb el caràcter que expressa el motor. Feta aquesta matisació, al Punto Evo se'l nota ben equilibrat i força àgil, amb un bon tacte de la direcció i del guiatge de la palanca del canvi. I també té una bona motricitat; ho vam comprovar sota la pluja i, en tals condicions, no ens van semblar gens intrusius el control de tracció ni tampoc el d'estabilitat.
El primer amb motors Multiair
Fiat va decidir que fos el Punto Evo el model que estrenés el motor 1.4 Multiair, tecnologia que la marca italiana anirà expandint cap a altres propulsors. Un motor amb dos nivells de potència: 105 CV (atmosfèric) i 135 CV (sobrealimentat). Gràcies al turbocompressor, aquest últim acredita un rendiment propi de cilindrades superiors i l'entrega de forma progressiva, constant i sense estrebades. Tot això, afegit a un baix consum de gasolina i d'emissions de CO2, gràcies a la gestió electrohidràulica de les vàlvules (sense papallona en la d'admissió) i al sistema Start/Stop.
Una gamma simplificada
Fiat ha simplificat al màxim la gamma del Punto Evo Multiair de 135 CV. Per a la carrosseria de tres portes, equipament Sport (18.400 euros). I per a la de cinc, Emotion (500 euros més). De sèrie, disposen de set airbags (inclòs el de genolls per al conductor), control d'estabilitat i llums de boira amb funció cornering. Per a l'Sport, llandes d'aliatge de 17 polzades (de 15 en l'Emotion), suport lumbar als seients davanters i aire condicionat. En el cas de l'Emotion, climatitzador automàtic, control de creuer, sensor d'aparcament i reposabraços entre els dos seients davanters.