Déu n'hi do, com li va la marxa!
Equipat amb un dels millors motors actuals i el canvi DSG de 7 marxes, la versió més esportiva del Fabia manifesta un fort caràcter i alhora docilitat
No és gens estrany que amb motors com ara l'1.4 TSI de Volkswagen els propulsors de gasolina recuperin adeptes. En conducció normal, el seu consum és poc menys que irrisori i qui vulgui gaudir de sensacions esportives, primer el compressor (fins a 2.400 rpm) i després el turbo (a partir de 3.500 rpm) les garanteixen amb escreix. Amb un valor així a la seva disposició i altres elements com el canvi DSG de doble embragatge i set marxes i el diferencial electrònic XDS –la mateixa combinació del Seat Ibiza Cupra i el VW Polo GTI–, s'entén que Skoda hagi creat aquesta versió esportiva per rematar la gamma del Fabia. Més encara quan té un reclam tan poderós com és el Fabia S2000, actual líder del campionat IRC de ral·lis.
I què millor que haver-nos proposat provar-lo al Parcmotor Castellolí, per poder-nos fer idea de les possibilitats del Fabia RS? Sens dubte, una encertada iniciativa dels responsables estatals de la marca. Desplaçaments d'anada i tornada plàcids –la rigidesa de la suspensió no resta comoditat; el motor és silenciós, i el tacte sobre l'asfalt, d'allò més convincent– i un cop dins el circuit, pista lliure per notar la metamorfosi entre la conducció del dia a dia i la que possibilita el que, des del primer moment, se'ns manifesta com un autèntic GTI pel que fa al caràcter i alhora segueix sent una delícia en docilitat.
El Fabia RS accelera amb voracitat i sense buits en el règim, i l'electrònica del rapidíssim DSG preserva contra els excessos, si bé en funció manual seqüencial també deixa força la iniciativa al conductor. I el diferencial XDS és el millor aliat per traslladar la potència a les rodes, minimitzant les pèrdues de tracció i mantenint molt bé el tipus quan en els revolts flirtegem amb el límit. Quin límit, però? Puja al seient de l'acompanyant l'expilot David Bosch –ara instructor de conducció– i ens guia per fer-nos veure que el del Fabia RS queda molt més enllà del que imaginàvem, tant en capacitat de frenada com en velocitat de pas per corba, sense tenir mai la més mínima sensació d'anar passats. «I amb algunes voltes més ja aniríem a llimar dècimes», ens comenta. Una consideració que poc després ens demostra Alberto Hevia, no al volant del Fabia S2000 amb què lidera l'estatal de ral·lis, sinó amb l'RS de sèrie. Asseguts a la dreta de l'asturià és quan podem certificar que l'equilibri i la permissivitat del cotxe són magnífics i que el seu límit ens quedava –ens queda– molt llunyà.
L'estètica també compta
Tot i el seu caràcter esportiu, els seients davanters del Skoda Fabia RS queden força elevats, la qual cosa millora el camp visual del conductor. Encaixen bé el cos i la posició al volant resulta perfecta, gràcies a les seves regulacions en altura i profunditat. L'equipament de sèrie del Fabia RS comprèn elements estètics que en remarquen l'esportivitat, d'altres de tipus funcional (climatitzador i guantera refrigerada) i, per descomptat, els dirigits a incrementar la seguretat, com ara sis airbags, llums de boira, sensor de pressió dels pneumàtics i suspensió esportiva.
Tenint present el tipus de client d'aquesta versió, Skoda presenta dins l'ampli assortiment d'opcions dos colors exclusius de pintura metal·litzada (blau race i verd rally) i ofereix diferents propostes de personalització: tonalitats blanca, negra o antracita per a les llandes i tres colors (blanc, negre o gris) per al sostre.