Eficient i amb temperament
La R 1200 R, una de les motos més importants per a BMW, adopta ara el poderós motor bicilíndric «boxer» amb doble arbre de lleves
Nascuda l'any 1995 i després de dues remodelacions profundes (els anys 2001 i 2006), la R 1200 R se situa ara en la zona intermèdia del segment roadster, entre les poderoses naked esportives i les versions més clàssiques tipus Bonneville. Aquest canvi d'ubicació és degut a la incorporació del motor bicilíndric boxer DOHC. Una novetat que de retruc ha comportat l'actualització i optimització global d'aquest model tan important per a BMW. Aquesta novetat motriu augmenta el rendiment de la moto, sense variar la xifra de potència màxima però millorant ostensiblement el seu comportament dinàmic.
El motor transmet les conegudes sensacions d'un boxer de gran cilindrada, ofereix més acceleració, més parell en tota la corba de potència i més contundència en el cop de gas. També s'ha aconseguit que sigui més progressiu i més ferm i intens en baixos, i que el règim de gir s'hagi incrementat a fi i efecte de reduir la remor a altes velocitats. I si abans pecava de ser un pèl sobri, ara no. Possibilita una conducció molt més plaent a règims baixos i en un sospir esdevé una fera. El canvi està molt ben estudiat, amb un esglaonament molt correcte i sense fluctuacions. I el vigor que transmet la Cardan i la sonoritat que emet el nou escapament retallat acaben de refermar la sensació que es condueix una moto molt més esportiva del que aparenta a la vista.
En l'apartat cicle cal destacar el compromís entre esportivitat i comoditat. Sí que en l'aspecte aerodinàmic es troba a faltar una pantalla que desviï una mica l'aire que rep el cos, però tot i això el resultat és magnífic. L'angle de les cames i els braços, el tacte suau però progressiu de les suspensions i l'ergonòmic seient permeten viatjar amb el cos descansat i sempre a punt per si es vol canviar a una conducció més dinàmica.
L'augment de rigidesa del xassís i l'efectivitat de l'amortidor de direcció, conjuntament amb el Telelever davanter (amb noves botelles) i la sobrietat que transmet el Paralever posterior, atorguen a la R 1200 R una estabilitat excepcional, fins i tot si es viatja acompanyat o amb les maletes ben carregades. En revolts, els seus punts forts són la noblesa en la traçada, l'estabilitat dins la corba i la sensació de seguretat, sigui quin sigui l'angle de gir. Bona nota també per a l'eficàcia de la frenada –amb sistema ABS– en paviments lliscants, el tacte i qualitat dels components i l'excel·lent visibilitat i facilitat de lectura del nou quadre d'instruments.
Una versió feta a mida per als nostàlgics
Com que sempre hi ha qui es deixa seduir pel classicisme a través d'una imatge amb connotacions de temps pretèrits, BMW ofereix la versió Classic de la R 1200 R. A canvi de pagar un sobrepreu de 980 euros, es disposa d'una moto d'aire més retro, dotada d'una estèticament encertada línia blanca sobre el dipòsit i el parafangs davanter, retrovisors cromats –igual com l'escapament, més arrodonit que en la versió estàndard– i llandes en consonància. La resta de la moto no presenta cap diferència. El conegut motor ha estat reajustat en molts dels seus components –cambres de combustió molt compactes, plats de vàlvules sobredimensionats, nou sistema d'aspiració, pistons redissenyats, etc.– i, pel que fa al seient, es pot escollir entre tres nivells d'altura i dues configuracions, segons es prioritzi l'esportivitat o el confort.