Amb ABS, molt millor
Les dades de l'informe presentat pel RACC a partir de l'estudi fet per l'ADAC no generen dubtes. L'ABS és per a les motos un sistema de seguretat tan imprescindible com en els cotxes
Si totes les motos i ciclomotors que circulen a l'Estat espanyol portessin ABS, es podria reduir entre 70 i 100 el nombre de morts en accident de trànsit i hi hauria entre 480 i 680 ferits greus menys. Així ho diu l'informe presentat pel RACC i Bosch –marca de referència en components per a l'automoció– a partir de les dades de l'estudi efectuat per l'ADAC (automòbil club alemany) sobre la utilització del sistema d'antiblocatge de frens en els vehicles motoritzats de dues rodes. Elaborat amb dades del període comprès entre els anys 1996 i 2009, situa l'Estat espanyol en el cinquè lloc entre els països europeus pel que fa al nombre de víctimes d'accidents de moto, amb 438 morts i 3.032 ferits greus l'any 2009. És per això que el RACC recomana accelerar la implantació de l'ABS com a tecnologia de sèrie en tots els vehicles motoritzats de dues rodes, sense esperar la possible obligatorietat prevista per a l'any 2017. I també millorar la formació dels usuaris perquè aprenguin a frenar com cal, i que l'ABS sigui un element fonamental a considerar quan es decideix comprar una moto.
Control assegurat en tot moment
Igual com en un cotxe, el sistema d'antiblocatge de frens aplicat a la moto permet que el conductor mantingui en tot moment el control de la trajectòria del vehicle i en cas de previsió de col·lisió estigui en condicions d'esquivar l'obstacle que genera la situació de risc. A banda d'això, l'ABS també redueix les distàncies de frenada (en una mitjana del 25% a 100 km/h) i millora l'estabilitat en desacceleracions fortes, més encara en condicions d'adherència delicades.
L'ABS treballa conjuntament amb el sistema de frens tradicional de la moto i es basa en el principi que a causa d'una frenada brusca les rodes poden deixar de girar i quedar blocades sense que la moto estigui totalment aturada. La primera conseqüència d'això serà el lliscament sense control i la pèrdua de direccionalitat o caiguda. Per evitar-ho, els sensors de l'ABS envien un senyal a la unitat de gestió, que respon reduint la pressió aplicada sobre els frens. Quan les rodes tornen a girar com cal, el sistema permet que la pressió sobre els frens torni a intervenir amb tot l'efecte. I així successivament i en intervals de temps mínims, durant els quals el conductor de la moto percep una vibració en la maneta del fre.