Canals

De la carnisseria a l'hotel

Treballava de carnisser però la seva vocació anava per un altre costat. Quan Josep Carreras i Carme Espígol van fer l'hotel, l'any 1963, van trobar definitivament el camí que cercaven

La idea ini­cial va ser cons­truir un hotel al cos­tat de l'N-II, a prop de la zona que actu­al­ment ocupa l'Hiper­cor. La família Car­re­ras hi tenia una casa però a les auto­ri­tats de l'època no els va sem­blar ade­quat donar-los el permís cor­res­po­nent. Josep Car­re­ras no es va desin­flar i va deci­dir can­viar l'emplaçament ini­cial per el d'un altre edi­fici, mig aca­bat, del car­rer Juli Gar­reta, on es va aixe­car defi­ni­ti­va­ment l'hotel Europa.

Josep Car­re­ras no venia de tra­dició hote­lera. El seu pare tenia una car­nis­se­ria a la Ram­bla on, de tant en tant, anava a donar un cop de ma. Havia estu­diat per perit mer­can­til i el seu interès per l'hos­ta­le­ria no se li va des­per­tar fins que per motius rela­ci­o­nats amb el negoci de la carn va començar a conèixer els hotels per dins.

El seu pare venia carn a diver­sos hotels de la ciu­tat de Girona i, amb l'eufòria turística de la Costa Brava, va començar a ampliar el negoci, espe­ci­al­ment a la zona de Tossa, on tant sols hi havia un car­nis­ser. Segons asse­gura J. Car­re­ras, “amb això, vaig començar a conèixer el negoci de l'hos­ta­le­ria per dins i a interes­sar-m'hi. Nosal­tres havíem cres­cut. Teníem tres car­nis­se­ries però tot i això, els números no aca­ba­ven de qua­drar. A més, el meu pare tenia un punt de vista del negoci i jo un altre de dife­rent. Tot ple­gat va por­tar a inde­pen­dit­zar-me i a apro­fi­tar el patri­moni fami­liar per fer un hotel.”

Era l'any 1962. El 1963, aca­ba­des les obres, va obte­nir la llicència d'ober­tura i l'hotel es va posava en marxa. En una època en què la paraula Europa no feia ni fred ni calor, aquest visi­o­nari va apos­tar-hi deci­di­da­ment com si fos una mena d'airet que refresqués aquells temps de dic­ta­dura.

«L'hotel el por­tava la meva dona i jo con­ti­nu­ava aju­dant a la car­nis­se­ria. La meva dona, la Carme Espígol, ha estat molt impor­tant en aquest negoci i en mol­tes altres coses. Abans de cons­truir l'hotel llogàvem habi­ta­ci­ons a la casa de la car­re­tera de Bar­ce­lona, amb què no vam obte­nir el permís per fer-hi l'hotel. Ateníem a la gent que no tro­bava lloc als hotels de la ciu­tat. Ens llevàvem aviat per pre­pa­rar-los els esmor­zars. Una cop aca­bats, la meva dona es que­dava a la casa i jo me n'anava a la car­nis­se­ria. Va ser el nos­tre apre­nen­tatge. Quan vàrem com­pro­var que fun­ci­o­nava, ens vam deci­dir a cons­truir l'hotel.»

La seva frus­tració per no haver pogut aixe­car l'hotel a la car­re­tera de Bar­ce­lona va que­dar com­pen­sada ben aviat quan es van ado­nar que el car­rer Julia Gar­reta era en el rovell de l'ou de la ciu­tat. La pro­xi­mi­tat al cen­tre i a l'estació hi ator­gava una situ­ació pri­vi­le­gi­ada. D'altra banda el barri estava ple de clíniques i tallers mecànics que asse­gu­ra­ven una bona cli­en­tela a l'esta­bli­ment.

Ara els temps han can­viat i la crisi es nota amb molta més força que la crisi de par­tir de l'any de les olimpíades.“A Bar­ce­lona els jocs olímpics van anar bé però aquí va ser un des­as­tre.”

Josep Car­re­ras i Fei­xas ha estat molts anys la cara del gremi d'hos­ta­le­ria a les comar­ques giro­ni­nes: va pre­si­dir-ne la fede­ració entre l'any 1989 i 1999. A més, va ser durant catorze anys a la comissió de turisme de la Cam­bra de Comerç de Girona. Va ser el pri­mer pre­si­dent de l'Asso­ci­ació d'Hos­ta­le­ria de Girona, d'ençà de la cons­ti­tució del 1977. Ha rebut guar­dons i reco­nei­xe­ments de tot tipus per la seva tasca a favor del turisme, de la Uni­ver­si­tat i de les ins­ti­tu­ci­ons. Des­taca la Meda­lla d'Honor del Turisme de Cata­lu­nya.

Des d'aquesta posició pri­vi­le­gi­ada, es per­met cer­ti­fi­car que la pro­li­fe­ració d'hotels a la ciu­tat de Girona en els dar­rers anys ha estat un des­as­tre per al sec­tor. “Quan es va fer el Melià, es va publi­car un estudi que asse­gu­rava que l'hotel seria insos­te­ni­ble. I això, quan encara no n'hi havia cap de qua­tre o cinc estre­lles.”

“El Palau de Fires o Audi­tori, havia de ser el reclam que por­ta­ria gent a la ciu­tat a través del con­gres­sos. Des de l'Asso­ci­ació vàrem reco­ma­nar que els con­gres­sos es ven­gues­sin a llarg ter­mini per faci­li­tar la pro­gra­mació. Al final, varen aparèixer moltíssi­mes difi­cul­tats amb les dades, ja que la pri­o­ri­tat de l'audi­tori la tenen els con­certs i no els con­gres­sos. Girona és la ciu­tat més cara de l'Estat a l'hora d'orga­nit­zar un congrés. Al final, resulta que ens porta molta més gent als hotels la Uni­ver­si­tat de Girona que tots els con­gres­sos que es puguin fer.”

Hotel Europa
Any.
1963
història.
L'hotel que havia d'aixecar-se a la carretera de Barcelona es va construir al carrer Julia Garreta. En els gairebé 50 anys d'existència no ha perdut mai el seu caràcter familiar.

“El senyor no hi és però la senyora és a dalt...”

Com a molts altres hotels a l'Europa s'han viscut anècdotes divertidíssimes relacionades generalment amb qüestions conjugals. Des de l'habitual senyora que truca demanant pel seu marit mentre el recepcionista l'informa que el senyor no hi és però que la senyora és a dalt (—Collons!, però si la senyora sóc jo!— contesta la dama alarmada) fins a la xicota que es presenta cada dia amb un senyor diferent assegurant que és el seu marit fins que el recepcionista de nit (que en aquell cas era un home molt estricte i d'una rigorositat moral absoluta) se n'afarta i puja decidit a l'habitació de la noia que, com era d'esperar, es trobava en plena activitat sexual. L'home comença a trucar la porta i no desisteix fins que l'acaben obrint i, després d'una discussió més o menys violenta, acaba fotent fora el marit fraudulent. L'endemà, després d'explicar el cas als propietaris de l'hotel, aquests l'hi recomanen una mica més de mà esquerra per afrontar aquests assumptes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.