Visitants de cada cop més lluny
Les primeres oficines de promoció a l'exterior daten del 1993 i donen cobertura a 30 països
Un dels objectius estratègics de l'Agència Catalana de Turisme (ACT) és ser present en els principals mercats emissors i, alhora, anar-ne obrint de nous. En aquest sentit, l'ACT treballa de manera continuada en diverses línies: promocionar i posicionar la marca Catalunya i l'oferta turística als diferents mercats, tant en els que hi té oficines com en aquells en què no hi és present; orientar la promoció a la demanda real de cada mercat; identificar els principals agents turístics de cada mercat i mantenir-hi relacions; detectar noves oportunitats de promoció i comercialització per a l'oferta turística catalana; investigar l'evolució de cada mercat; i mantenir contactes amb els mitjans de comunicació locals i vetllar per assegurar-hi la presència de la nostra destinació turística.
Per aconseguir aquest objectiu, l'ACT promocional disposa de la xarxa d'oficines a l'exterior que donen servei a 30 països d'arreu del món. L'obertura de les primeres oficines de fora de Catalunya va tenir lloc l'any 1993, i des d'aleshores, la xarxa ha anat creixent en onades successives d'acord amb criteris d'estratègia i oportunitat. Lògicament, de la configuració actual en destaquen les oficines a Europa que donen servei a l'Estat espanyol, Benelux, l'Europa central, França, Itàlia, països nòrdics, el Regne Unit i Irlanda, Rússia i altres països de l'est d'Europa. A l'Àsia, l'ACT hi té les oficines del sud-est asiàtic, la del pacífic i la Xina. Finalment, al continent americà hi treballa l'oficina dels Estats Units i Canadà.
L'equip de l'ACT a l'exterior té com a primera missió donar a conèixer l'oferta turística catalana i posicionar la marca Catalunya però també actua com a equip d'intel·ligència obtenint informació sobre les tendències de la demanda i altres dades necessàries de cada mercat a l'hora de definir estratègies de màrqueting de l'ACT. També identifica els agents turístics del mercat (operadors, empreses, mitjans de comunicació, organismes turístics, etc.) i facilita el contacte a les empreses i professionals catalans interessats.
De la mateixa manera, subministren assistència tècnica al sector turístic català, i també suport en matèria de comercialització, promoció i informació.
Als mercats sense oficina de representació però que són potencialment interessants per a Catalunya, se'ls dóna cobertura des de l'oficina central, a Barcelona. En aquest sentit, s'han identificat quatre mercats potencials: el Brasil, Israel, Polònia i els Emirats Àrabs. Per tractar la promoció en aquests països, s'ha dissenyat un pla d'accions en nous mercats.
En el cas del Brasil, que es pot extrapolar als altres països esmentats, s'hi han identificat els principals interlocutors del mercat (operadors de turisme, agències de viatge i mitjans de comunicació). El mercat brasiler ja és el tercer país emissor en quantitat de viatgers de tot Amèrica i, amb Rússia, s'ha convertit, a curt termini, en el mercat emergent més important per al conjunt de l'Estat espanyol. Pel que fa a la promoció, es vol aprofitar el posicionament de la marca Barcelona per donar a conèixer millor Catalunya.
L'estratègia consisteix a promocionar tot un seguit de propostes sobre Barcelona que permetin allargar l'estada dels visitants a tot el territori, i no només a la capital catalana. L'objectiu és situar Catalunya com una destinació de moda en aquest mercat.
Xina
L'oficina de Moscou, creada el 1993, en part és responsable que Catalunya sigui líder a l'Estat espanyol en la recepció de turisme rus: el 60% del total que viatja a l'Estat, recalen a Catalunya, on les destinacions principals són la Costa Brava, la costa de Barcelona, la Costa Daurada i Barcelona ciutat. La intensa promoció d'aquest mercat en els últims anys i les accions dutes a terme per agilitzar-ne la tramitació de visats fan preveure un augment de la presència de turistes russos al territori català. Es calcula que al 2012 ens visitaran 750.000 turistes de la Federació russa (un 40% més que el 2011) amb una despesa prevista de 1.500 milions d'euros (un 120,6% més respecte al 2011).
Rússia ja suposa per a Catalunya el sisè mercat emissor. En un any, el mercat rus ha guanyat quatre posicions; el 2010 n'ocupava el desè lloc.