Canals

Cadascun en el seu temps

El dia 31 d'aquest mes farà exactament 40 anys que Seat va fabricar l'últim 600. Un bon moment per comparar com era l'utilitari per excel·lència d'aquella època respecte del seu equivalent d'ara, el Mii

Qui tin­gui l'opor­tu­ni­tat de posar-se al volant d'un Seat 600, fer-hi algun quilòmetre i com­pro­var-ne el tacte i la res­posta de la direcció, l'angle de gir i les distàncies de fre­nada, que no se n'esti­gui. L'experiència li serà enri­qui­dora, tant per conèixer les sen­sa­ci­ons pròpies de la con­ducció d'aquell mític model que va ser començat a fabri­car a la Zona Franca el 1957 com per com­pa­rar-les amb les del que ara seria el seu equi­va­lent, el Seat Mii. Bé, això d'equi­va­lent és un dir, perquè el 600 era el màxim a què en la seva època podia aspi­rar la majo­ria i el cotxe amb què molts van des­co­brir tot un món, men­tre que el Mii s'ade­qua més a la funció de segon vehi­cle d'una família.

Tot i que la llar­gada de l'un i de l'altre són força simi­lars (26 cm menys el 600), el Mii marca diferències en amplada (26 cm més) i sobre­tot en distància entre eixos: 42 cm. N'hi ha prou amb això per enten­dre que un cotxe tan minúscul sigui tan ampli i dis­posi d'un male­ter de 238 litres, men­tre que l'espai sota el capó davan­ter del 600 era de 68,5 litres. Aquí també hi té a veure el con­cepte: motor i tracció poste­rior en el 600 i tot a davant en el Mii.

Res a veure tam­poc entre els con­sums de gaso­lina. El dipòsit de 30 litres del 600 per­me­tia una auto­no­mia d'uns 460 km, men­tre que el del Mii allarga fins a 945 km amb 35 litres. Quant a l'inte­rior, hi ha un cert paral·lelisme entre la sen­zi­llesa del 600 i el mini­ma­lisme del Mii. Les diferències les marca l'equi­pa­ment. I aquí, les exigències dels temps actu­als tor­nen a manar.

Del treball manual als robots

Com és de suposar, no tenen absolutament res a veure els sistemes de fabricació del Seat 600 i del Mii. El primer era totalment manual, absolutament tot; el que ara es conceptuaria artesanal. Des del tall de les planxes que posteriorment donarien forma al cotxe fins a la pintura, on els especialistes s'hi aplicaven tant com sabien. Les imatges d'aquella època parlen per si mateixes i ara, en plena època de sistemes robotitzats, sobta veure operaris soldant les peces de la carrosseria i muntant els interiors. I més encara contemplar com els pintors feien la seva feina sense utilitzar cap tipus de mascareta protectora. En el procés de fabricació del Mii, en canvi, un 98% de les operacions són automatitzades, i el 2% on intervé únicament la part humana correspon al control de qualitat i al manteniment de les màquines.

Preu mitjà: 63.000 pessetes

En els setze anys que Seat va fabricar el 600, se'n van produir 783.747 unitats, un 10% de les quals estaven destinades a l'exportació. El preu va variar unes 12.000 pessetes en el seu període de comercialització i de mitjana es podria arrodonir a 63.000 pessetes (379,5 euros). En l'última etapa de producció del 600, el salari mínim interprofessional a l'Estat espanyol era de 5.580 pessetes al mes. Si extrapolem les xifres al Seat Mii, des de l'octubre del 2011 se n'han fabricat 40.000 unitats, amb preus des de 6.400 euros, la qual cosa el situa amb un lleuger avantatge en la relació entre preu i salari mínim (actualment de 645,30 euros al mes). Un matís: en la primera època del 600 no era del tot encertat dir que se n'havia comprat un, sinó que era molt més realista considerar que havia estat concedit, després d'una llarga espera i sense poder triar-ne el color.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.