Sense - Avui

Croada contra els retards de Renfe

TRANSPORTS

Ignasi Sánchez no és ningú. O sí. Només és un dels milers d'usuaris que pateix els retards de Rodalies Renfe. Es queixa, com tothom, però també ha decidit fer una altra cosa: ha iniciat una campanya contra el que considera un mal funcionament d'un servei públic. Diu que necessita que algú li doni una explicació lògica per aquests continus retards i saber per què hi ha dies que el tren arriba a l'hora i altres dies que no.

Des de fa gairebé un mes, cada dia que el seu tren arriba amb més de 15 minuts de retard envia un correu electrònic de queixa a Renfe i una còpia de la carta a ajuntaments i mitjans de comunicació. I vol que d'altres usuaris s'animin a escriure queixes.

Com que viu a la Garriga i treballa a Barcelona, cada dia ha d'agafar el tren de Renfe, la qual cosa li suposa haver de donar explicacions més d'un cop per setmana a la feina per culpa dels, com a mínim, deu minuts de retard.

Sánchez ha arribat a la conclusió que, més enllà de les avaries més o menys freqüents, el principal problema és que la via no està desdoblada. Per això, diu, els trens han de parar de tant en tant per deixar passar el tren que va en direcció contrària. Un altre inconvenient és que entre les 6 de la tarda i les 9 de la nit, l'hora punta de la tornada, els trens són curts, els usuaris s'acumulen a les vies i triguen massa a pujar.

“Jo parlo amb altres usuaris sobre el problema, però el consideren inevitable. Diuen que la puntualitat no millorarà encara que es queixin”, explica. Ell no es resigna. Està convençut que al cap de l'any els responsables del servei miren quantes queixes hi ha. "Si tothom enviés una carta cada cop que no compleixen els horaris, veurien que els ciutadans estan indignats", assegura.

Fins ara Renfe ha contestat alguna de les queixes de Sánchez, però la resposta sempre és la mateixa: la companyia li diu que no hi pot fer res perquè és Adif qui gestiona la via. "Permeti’ns comentar-li que els retards als quals fa referència es deuen a limitacions en la capacitat de la línia, imposades per l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif)", l'ha respost Renfe a una de les seves queixes.

Al final ha decidit escriure també a Adif, però encara no en té cap resposta. De tota manera, insisteix en la responsabilitat de Renfe. “Renfe es compromet a seguir uns horaris i els ha de complir. Que s'entenguin amb Adif o que facin uns horaris realistes”, reclama.

Per Sánchez, la normativa que obliga a tornar els diners del bitllet si el tren arriba més de 15 minuts tard no és cap solució. El problema és constant i afirma que acaba la setmana havent acumulat més de dues hores de retards. “A la meva parada, la Garriga, a vegades hi ha una cua de 40 persones reclamant l'import del bitllet pels retards”, explica. Algun dia ha baixat en cotxe fins a Barcelona i triga més o menys el mateix que venint en tren, “però aquesta no és la solució”, diu.

Per això s'ha plantat i ha iniciat una croada en solitari que vol continuar acompanyat. Fins i tot ha obert un blog amb aquest objectiu, http://blogs.avui.cat/sempretardrenfe/. “Potser no serveixen de res les nostres queixes, però s'ha d'intentar”, conclou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.