Canals

La digitalització reclama professionals versàtils

El mercat laboral requereix treballadors que puguin reciclar-se i assumir noves funcions a la nova era tecnològica

A finals del pas­sat any, la Con­se­lle­ria d'Ense­nya­ment, en el marc Pro­jecte Inter­de­par­ta­men­tal de Com­petència Digi­tal Docent (PICDD), va deter­mi­nar qui­nes com­petències digi­tals són necessàries perquè els mes­tres i pro­fes­sors esti­guin en con­di­ci­ons de con­tri­buir a l'adopció per part del seu alum­nat d'un domini sufi­ci­ent i ade­quat de les Tec­no­lo­gies de la Infor­mació i la Comu­ni­cació. En el comu­ni­cat que s'infor­mava d'això es remar­cava la idea que l'ús de les noves tec­no­lo­gies a l'aula no ha de limi­tar-se a l'ins­tru­men­tal, sinó que fona­men­tal­ment ha d'inte­grar-se a l'àmbit del qual és meto­dològic. És a dir, no es tracta d'uti­lit­zar les Tec­no­lo­gies per a l'Apre­nen­tatge i el Conei­xe­ment com a mera eina de trans­missió dels con­tin­guts cur­ri­cu­lars tra­di­ci­o­nals, sinó de con­ce­bre la seva inclusió a la vida de l'aula com a forma pri­vi­le­gi­ada d'intro­duir als alum­nes a un llen­guatge –el digi­tal– que inde­fec­ti­ble­ment haurà d'uti­lit­zar en el seu futur acadèmic i pro­fes­si­o­nal.

La lògica del món pro­fes­si­o­nal ha expe­ri­men­tat a les últi­mes dècades pro­fun­des trans­for­ma­ci­ons. Així, la digi­ta­lit­zació ha fet que al fac­tor de la mobi­li­tat, con­forme al qual van des­a­parèixer els llocs de feina defi­ni­tius i les com­petències esta­bles, se li hagin incor­po­rat, per a poten­ciar-lo i rede­fi­nir-lo, el de la trans­ver­sa­li­tat. La digi­ta­lit­zació ten­deix a diluir fron­te­res entre àmbits d'acti­vi­tats que abans fun­ci­o­na­ven com a com­par­ti­ments estancs. El temps de les res­pon­sa­bi­li­tats lli­ga­des a fun­ci­ons defi­ni­des i poc can­vi­ants està en trànsit de con­cloure, fet al qual se li ha d'afe­gir que l'empenta del digi­tal està gene­rant tre­balls que fa poc temps no exis­tien, i es pre­veu que aquesta tendència cre­a­tiva es farà més forta en el curt i mitjà ter­mini.

Aquest pano­rama líquid reclama fàcil res­posta adap­ta­tiva i ver­sa­ti­li­tat, pro­fes­si­o­nals amb capa­ci­tat per reci­clar-se ràpida­ment i assu­mir noves fun­ci­ons. En aquesta línia, el “Libro Blanco para el diseño de las titu­la­ci­o­nes uni­ver­si­ta­rios en el marco de la eco­nomía digi­tal”, ela­bo­rat pel Minis­teri d'Indústria, apunta a la neces­si­tat que els titu­lats uni­ver­si­ta­ris comp­tin amb una “for­mació genèrica i trans­ver­sal impor­tant” en com­petències digi­tals. En aquest sen­tit, tant el Minis­teri com la Con­se­lle­ria d'Ense­nya­ment sem­blen asse­nya­lar un mateix objec­tiu: el d'adqui­rir no tant un conei­xe­ment espe­ci­a­lit­zat com una “cul­tura digi­tal” que per­meti moure's amb èxit en la dinàmica del trans­va­sa­ment i la mul­ti­tasca que ja defi­neix la rea­li­tat pro­fes­si­o­nal dels nos­tres dies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia