Comunicació

L’audiovisual està sa

El CAC reconeix la trajectòria professional de Josep Cuní en l’acte de presentació de l’informe anual del CAC, ahir al Col·legi de Periodistes de Catalunya

La radiografia del sector de l’audiovisual detecta una remuntada respecte al 2021

El CAC va pre­sen­tar ahir l’informe L’audi­o­vi­sual a Cata­lu­nya 2021, en un acte que va tenir lloc a la seu del Col·legi de Peri­o­dis­tes de Cata­lu­nya de Bar­ce­lona. Hi van inter­ve­nir el degà del Col·legi de Peri­o­dis­tes de Cata­lu­nya, Joan Maria Mor­ros, i la vice­pre­si­denta del CAC, Rosa M. Molló, que es va encar­re­gar de la pre­sen­tació de l’informe. El pre­si­dent del Con­sell de l’Audi­o­vi­sual de Cata­lu­nya (CAC), Xevi Xirgo, i el peri­o­dista i pre­sen­ta­dor de ràdio i tele­visió Josep Cuní, van man­te­nir a con­ti­nu­ació una con­versa sobre el sec­tor, que també va esde­ve­nir un reco­nei­xe­ment als 50 anys de tra­jectòria pro­fes­si­o­nal del fins ara peri­o­dista de la Cadena SER. Cuní, tot i la insistència de Xirgo, no va pas reve­lar res sobre si es retira o emprèn algun altre pro­jecte que té.

Rosa M. Molló va ser l’encar­re­gada de pre­sen­tar una radi­o­gra­fia que ajuda a enten­dre la salut del sec­tor, des de la legis­lació i la dimensió estruc­tu­ral i econòmica fins a l’oferta de con­tin­guts i el con­sum audi­o­vi­sual. A grans trets, hi des­taca la “remun­tada” res­pecte a l’any ante­rior, mar­cat per la pandèmia. Una crisi sanitària, com va recor­dar Molló, que va acce­le­rar can­vis en la dieta mediàtica en forma d’un impor­tant aug­ment del con­sum audi­o­vi­sual i de la demanda d’infor­mació cons­tant i veraç.

Amb xifres a la mà, la foto­gra­fia que en surt és que l’any 2021 Cata­lu­nya dis­po­sava de gai­rebé 350 mit­jans de ràdio i de tele­visió, 3.609 empre­ses dedi­ca­des al sec­tor audi­o­vi­sual, que l’any pas­sat van fac­tu­rar de manera glo­bal uns 6.700 mili­ons d’euros. En total, el sec­tor audi­o­vi­sual a Cata­lu­nya dona feina a 31.000 pro­fes­si­o­nals. “Una xifra equi­pa­ra­ble al sec­tor far­macèutic en ter­mes de fac­tu­ració”, com va remar­car la vice­pre­si­denta del CAC.

Un altre fet a cons­ta­tar segons aquest estudi és l’entrada dels ser­veis sota demanda, que ha sac­se­jat el pano­rama audi­o­vi­sual a escala glo­bal. “El nom­bre de pla­ta­for­mes VoD s’ha mul­ti­pli­cat i ha entrat en com­petència de manera molt intensa amb la resta d’actors del sec­tor, com a pres­ta­dors de con­tin­guts i com a pro­duc­tors.” També, par­tint de la pre­missa que una per­sona pot estar subs­crita a més d’un ser­vei, l’Estudi Gene­ral de Mit­jans estima que el 2021 hi havia més de nou mili­ons de subs­crip­ci­ons: més de la mei­tat de la població cata­lana dis­posa de Net­flix i més d’un terç acce­deix a Ama­zon Prime Video, les pla­ta­for­mes prin­ci­pals. “Les fran­ges d’edat més joves són les que es mos­tren menys fidels i pas­sen d’una subs­cripció a una altra amb molta faci­li­tat”, va con­cloure Molló.

La ràdio, segons les dades, és la que “millor resis­teix i s’adapta”. L’audiència de ràdio per inter­net i el con­sum de pòdcasts va aug­men­tar sig­ni­fi­ca­ti­va­ment. La majo­ria d’oients de ràdio per inter­net s’ubi­quen en la franja dels 25 als 44 anys, men­tre que els oients de menys de 25 anys, la gene­ració Z, lide­ren l’escolta de pòdcasts.

Pel que fa als indi­ca­dors econòmics, els tres seg­ments de negoci prin­ci­pals de la indústria audi­o­vi­sual van fac­tu­rar 6.700 mili­ons d’euros el 2021. El seg­ment amb més ingres­sos va ser el de l’entre­te­ni­ment audi­o­vi­sual, rela­tiu a les pel·lícules, les sèries, els docu­men­tals i els vide­o­jocs, prin­ci­pal­ment. Dels 3.450 mili­ons d’euros, més de la mei­tat els va gene­rar el sec­tor de la pro­ducció audi­o­vi­sual. L’àmbit de la comu­ni­cació cor­po­ra­tiva, la publi­ci­tat i els esde­ve­ni­ments va fac­tu­rar uns 2.650 mili­ons d’euros i, final­ment, el seg­ment dels mit­jans de comu­ni­cació, 592 mili­ons d’euros.

En l’àmbit de la publi­ci­tat també es demos­tra l’empenta del digi­tal al mer­cat: els mit­jans digi­tals van ser els únics que no es van veure tan afec­tats pel sotrac publi­ci­tari del 2020, i el 2021 tor­nen a créixer en inversió publi­citària. Les pre­vi­si­ons glo­bals de futur par­len d’un incre­ment man­tin­gut de la publi­ci­tat en els mit­jans soci­als, i de la publi­ci­tat digi­tal, amb nous for­mats publi­ci­ta­ris, i cam­pa­nyes mul­ti­mitjà més com­ple­xes. Per tant, bones notícia, com va subrat­llar la vice­pre­si­denta del CAC.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia