Comunicació

Comunicació

TV3 recorre als ‘talent show’ per recuperar el públic jove

Influents i en català

Una nova fornada de ‘streamers’, ‘podcasters’, ‘tiktokers’ i ‘youtubers’ fa forat a les xarxes comunicant-se en català

L’SX3 s’afegeix a la causa amb programes com ‘InfluenX3r’, amb el qual cerca abonar un planter per potenciar la creació de continguts en català a les xarxes socials, amb l’objectiu de poder ser un referent per als joves catalans

Tant a Ins­ta­gram com a Tik Tok, dues de les xar­xes soci­als més popu­lars del moment entre els més joves, s’hi balla, canta, actua, imita, reco­mana i, fins i tot, s’educa. Els seus usu­a­ris se sen­ten atrets per la imme­di­a­tesa impe­rant d’una pla­ta­forma que aposta per ofe­rir vídeos curts. És tanta la seva influència, que fins i tot You­tube sem­bla que perd pis­to­nada davant aquesta tendència. Però, i el català? A diferència de les comu­ni­tats de Twit­ter i Face­book, on encara hi roman un cert oasi lingüístic, la nos­tra llen­gua s’ha dis­solt tal­ment com si fes una llarga tra­vessa pel desert, per­duda entre la immen­si­tat d’un uni­vers on l’anglès i el cas­tellà pre­do­mi­nen en l’oferta de con­tin­guts.

Tan­ma­teix, no tot està per­dut. La de cre­a­dors de con­tin­guts en català és una indústria en expansió i des de l’últim boom del sec­tor, abo­nat per la pandèmia i el con­fi­na­ment, comen­cen a treure el cap una nova for­nada de stre­a­mers, pod­cas­ters, tik­tokers i you­tu­bers que inten­ten fer forat. Però com que s’ha de picar encara molta pedra, TV3, exer­cint l’essència d’un bon ser­vei públic i amb la posada en marxa del nou Súper 3, l’ SX3 , s’han afe­git a la causa i tre­ba­llen per poten­ciar la cre­ació de con­tin­guts en català a les xar­xes soci­als, amb l’objec­tiu de poder ser un refe­rent per als joves cata­lans.

És així com ha nas­cut Influ­enX3r , un con­curs a l’estil Eufòria –amb un pres­su­post molt més modest– en què deu aspi­rants a influ­en­ci­a­dors han de resol­dre pro­ves i rep­tes que el públic de la cadena vota. El premi per al gua­nya­dor serà par­ti­ci­par en una pro­ducció de l’X3 i millo­rar el setup i l’equi­pa­ment audi­o­vi­sual. La popu­lar influ­en­ci­a­dora Laia Oli és l’encar­re­gada de pre­sen­tar aquest pro­jecte, que es pot seguir a través de totes les pla­ta­for­mes de l’SX3: apps (mòbil i smart TV), a la carta i a les xar­xes soci­als.

Crear el plan­ter “no és gens fàcil”

Laia Ser­vera, cap del depar­ta­ment d’infan­tils de TV3, explica com va ser aquest procés. “Quan van començar a crear l’SX3 teníem clar que l’ele­ment digi­tal i de xar­xes soci­als era fona­men­tal: sabem que els nens hi són, però que per arri­bar a ells via tele­visió ja no, ho havíem de fer via xar­xes.” Després d’aquest pri­mer pas, la maquinària es va foca­lit­zar a incen­ti­var la llen­gua, ofe­rir més eines i aju­dar aquells comu­ni­ca­dors gene­ra­dors de con­tin­gut digi­tal en català. Com?

Ser­vera explica que van apos­tar per dife­rents fórmu­les. Per una banda, ofe­rir una fines­tra nova de comu­ni­cació a aquells gene­ra­dors de con­tin­gut joves amb cert reco­nei­xe­ment a les xar­xes, amb espais com Ran­dom, on poden expres­sar i bol­car con­tin­guts a la nos­tra marca. En aquest cas, “nosal­tres ens emmot­llem a la forma de difusió”, remarca. El següent era crear i abo­nar el plan­ter, bus­cant nous gene­ra­dors de con­tin­gut joves que vul­guin expres­sar-se en català en l’àmbit digi­tal i que fins ara pel sigui no ho fan. És aquí que Ser­vera opina –remarca que aquesta és una lec­tura que fan després d’estu­diar el mer­cat– que “hi ha molta gent amb ganes de comu­ni­car-se, i comu­ni­car-se en català digi­tal­ment”. “Ara bé, els que fa temps que es comu­ni­quen fan el pas al cas­tellà. No ens costa tro­bar joves que no siguin cone­guts que vul­guin expres­sar-se en català, però sí que ens costa tro­bar gene­ra­dors de con­tin­guts en català amb cert èxit que par­lin en català. Això ens costa molt i sem­pre són els matei­xos.” D’aquí que sigui con­tun­dent: “Això vol dir que les coses per als gene­ra­dors de con­tin­guts en català no és gens fàcil.”

Per a la franja del X3 (la branca juve­nil) s’ha apos­tat per bus­car un uni­vers de comu­ni­ca­dors digi­tals el màxim de divers pos­si­ble: comu­ni­ca­dors que s’expres­sen en un català “cor­recte”, comu­ni­ca­dors que “cre­iem que tenen mol­tes coses a dir i volem fer conèixer” i comu­ni­ca­dors amb molts segui­dors cata­lans que s’expres­sen en cas­tellà “però que també ara amb aquesta fines­tra que els ofe­rim fan el pas al català”. Com és el cas de la pre­sen­ta­dora d’Influ­enX3r, Laia Oli (Tik Tok 1,3M; Ins­ta­gram 180K).

Una situ­ació molt com­plexa

Si algú dubta de la tria, Laia Ser­vera ho té clar i ho argu­menta amb pes: “No cre­iem que esti­guem en una situ­ació de ser escru­po­lo­sos, fran­ca­ment. Al con­trari, hem de ser el màxim d’oberts pos­si­ble per bus­car el màxim de ren­di­bi­li­tat a les nos­tres apos­tes”, perquè, com adver­teix, “tenim molt poques bales a la recam­bra”. La situ­ació, segons ella, “és molt com­plexa, i no tin­drem gaire opor­tu­ni­tats d’èxit”. Con­fien que la Laia Oli no només por­tarà con­tin­guts en català, “sinó que arros­se­garà alguns segui­dors al nos­tre ambi­ent; aquells que l’escol­tin i la sen­tin com a pròpia”. I és que tot suma.

“Anys i anys, per molts anys...”
Molts pares i mares estan més que feliços per l’aposta per un nou canal dedicat als més petits i joves, l’SX3. Sobretot per la branca infantil, l’S3, de la qual es nota molt l’èxit i amb el qual es confia que es pugui tornar a forjar un imaginari de país, com el que els més grans vam viure: uns gràcies a ‘Bola de Drac’, altres amb ‘Doraemon’, gràcies a la comunió creada amb el club o la família Súper3. El context ara, però, és molt més complicat, el consum no és el mateix, molts petits han crescut amb la ‘Patrulla canina’, que no parlen precisament català.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia