Arrenca la televisió pública del Camp
TAC 12 engega avui les emissions amb una graella basada en la informació local i una vocació de servei supramunicipal
Els alcaldes de Tarragona, Torredembarra, Vila-seca, Salou, Constantí, Valls i Montblanc donaran avui a les vuit el tret de sortida oficial a les emissions regulars del nou canal que, de fet, ja emetia en proves al 54 de la TDT, des dels voltants de Sant Joan. Tot l'estiu, així, ha ofert imatges i falsos directes de les principals festes d'aquests municipis, que «han funcionat bé, i han creat unes expectatives i un boca-orella importants», ja que «cap d'ells, tret de Tarragona, tenia experiència televisiva prèvia», explica el gerent, Xavier Abelló. Els actes populars seguiran sent «una part important de la proposta programàtica, perquè volem ser presents en els principals esdeveniments», indica, si bé ja deixa clar que les principals apostes, en què ja treballen des de fa un parell de setmanes, seran els informatius. «N'hi haurà dos de molt potents al dia», diu, amb interès especial sobre els set municipis, però sense oblidar la resta, ja que «s'aplicaran criteris periodístics d'actualitat». El servei, de fet, s'ha subcontractat a Iniciatives de Televisió SL, l'empresa que gestiona també la privada Canal Reus, que ha contractat específicament nou professionals perquè se'n facin càrrec. Se n'emetran a les dues del migdia i a les vuit del vespre, obrint les dues grans franges de prime time, en què TAC 12 centrarà la majoria de les almenys tres hores de programació pròpia que, reemissions a banda, vol produir cada dia, per arribar a quatre hores en poc temps.
Esports, cultura, entitats
Dues entrevistes a convidats de l'entorn social i polític, els dimarts a 12 Qüestions, el Saló de plens dels dimecres, amb l'actualitat dels ajuntaments, i el documental 10 comarques, una coproducció amb les altres televisions locals de la demarcació que ara ja s'emet, posaran el contrapunt a l'oferta informativa..
Dorsal 12 serà el programa esportiu dels dilluns i dijous, amb el resum i la prèvia de la jornada del cap de setmana, quan també s'oferiran algunes retransmissions en directe servides per la Xarxa de Televisions Locals de Catalunya (XTLC), de què forma part TAC 12. Va de castells, coproduït amb TV Vilafranca els dimecres amb l'actualitat del món casteller, Id.entitat, amb les entitats com a protagonistes, i Auditori, el magazín dels dijous presentat pel bateria d'Els Pets Joan Reig, conformaran el bloc cultural, que culminarà al cap d'unes setmanes amb Economia i universitat, un programa que inclourà una col·laboració mensual dels alumnes dels tallers audiovisuals sobre la tasca investigadora de la URV. La resta de la graella d'aquest trimestre, fins a completar les 24 hores diàries els set dies de la setmana, es completarà amb reemissions i programes de la XTLC.
Com TV3 en el seu dia
Abelló evita posar-se fites quantitatives –«és molt difícil valorar les audiències, i almenys fins al gener del 2011 no tindrem dades fiables», diu–, així que l'objectiu a curt termini és «donar-se a conèixer perquè vegin que és un producte plural i de servei públic». Dani Revenga, cap de programes, va més enllà i creu que TAC 12 ja és una gran fita perquè «així Tarragona per fi es projecta a la xarxa local». A més, «el Camp necessitava una aposta per una televisió pública potent que generi sentiment de pertinença i cohesió –reflexiona–, com l'aparició de TV3 el va ajudar a configurar respecte a Catalunya».
Estimular l'audiovisual
Els responsables estan convençuts que TAC 12, més enllà dels 13 llocs de treball directes que ha creat –quatre dependents del consorci, i nou més de la unió d'empreses a qui ha adjudicat els informatius, que comparteixen la redacció central al carrer Rovira i Virgili– suposarà una potenciació del sector audiovisual al Camp. Abelló recorda que hi haurà «molts col·laboradors» perquè la voluntat és «treballar amb quatre o cinc productores del territori, i encarregar-los la resta de la programació, ja que ens volem especialitzar en informatius». L'any vinent confia estrenar, així, una graella «amb més producció externa que diversifiqui el producte», amb altres programes d'economia, de cuina o fins i tot de ficció. El conveni pioner amb la URV, que permetrà usar durant deu anys els platós del Campus Catalunya i donarà més possibilitats de formació als estudiants universitaris, també es veu com una oportunitat en aquest sentit.
Set càmeres
TAC 12 vol fer-se, des del primer dia, un forat a les llars del Camp, i ha demanat que tot i que per defecte apareix al canal 40 de la TDT després de la recerca, se l'associï amb el 12. «És una batalla per fidelitzar l'audiència i entrar en el comandament dins del zàping habitual», explica Revenga. Per «fomentar el sentiment de proximitat i pertinença», a més, el canal ha instal·lat càmeres de continuïtat amb visions generals dels llocs més emblemàtics dels set municipis, on anirà connectant per sorpresa.
Emetre a internet
El nou canal fa també una aposta per les noves tecnologies, començant per la connexió amb la tecnologia Wimax, sense fils, entre la redacció on s'elaboren les peces i la sala de control des d'on s'emeten. La televisió, a més, emetrà per internet i hi tindrà un servei a la carta per municipis. Cada ajuntament, de fet, hi podrà abocar els continguts propis que hi vulgui afegir –per Santa Tecla, per exemple, hi ha un acord de col·laboració amb la municipal Tecla TV, que emet sols per internet–, que si vol TAC 12 podrà usar després.
Gairebé sense publicitat
Els 670.000 euros de pressupost amb què enguany arrenca TAC 12 finançaran de moment, de manera gairebé exclusiva, les aportacions dels set municipis del consorci, amb un mínim igual per a tots, que creix seguint criteris de població i de número d'immobles residencials. Tarragona, per exemple, serà qui més hi aporti, gairebé 270.000 euros. «La filosofia serà gastar el mínim», assegura el cap de programació, Dani Revenga, que per això diu que no s'han plantejat fer programes d'entreteniment, ja que «cal talent i molts diners, i la funció pública no ha d'anar cap aquí, perquè això ja ho fan les grans cadenes». El canal no té previst emetre publicitat, més enllà de la institucional que els arribi dels ajuntaments. Com a molt preveu comptar amb patrocinadors que financin alguns programes, si bé el primer any, el que s'ha pressupostat per aquest concepte no cobriria ni el 10% del total.