Comunicació

Mira què fa el 3

La imatge gràfica de TV3 ha evolucionat fent del 3 un personatge principal que explica històries

Els molinets, les promocions, les etiquetes de Twitter o la mosca són elements que incorporen el nou grafisme
El 3 simbolitza la rauxa i el triangle està vinculat en el seny

No és només un número en el comandament a distància. El 3 forma part de la imatge amb la qual s'identifica la cadena catalana i que, en el món multipantalles actual, traspassa també els límits de la TV; la sigla amb la qual històricament es coneix la televisió. Cada cadena de televisió té els seus elements visuals i sonors propis que la diferencien d'altres i que permeten reconèixer-la a primer cop d'ull. Després de deu anys, aquesta nova temporada TV3 ha canviat de vestit però mantenint el seu estil. És el que es coneix com la imatge gràfica i que es veu en pantalla en elements com ara els molinets –vídeos breus que serveixen de separadors i que legalment s'han d'emetre per diferenciar entre els continguts i la publicitat– i les promocions de programes de la cadena. Segons explica el cap de Màrqueting i Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Daniel Reyes Vilaplana, el perquè del canvi es deu al fet “que l'espectador continuï veient TV3 com una opció atractiva, que evoluciona amb el temps, que no es queda estancada”. La tele s'ha convertit en una marca que transmet uns valors i en el cas de TV3 “el valor més important és el de connexió emocional amb els catalans”, explica Reyes.

I com explica el màrqueting el concepte de connexió? En el departament de TV3 ho argumenten amb el seny i la rauxa, característiques de la identitat catalana: “Tot el que són promocions dels programes, les sobreimpressions... qüestions assenyades, les vinculem amb el triangle, un dels elements que formen el logotip de TV3; en canvi, quan es vol incidir en l'entreteniment, en l'humor, és quan el 3, tot un personatge, es torna juganer.”

Històricament TV3 ha usat els molinets que separen els anuncis per “explicar coses” amb “la voluntat de mantenir un diàleg entre la cadena i els espectadors”. I són els molinets, que tenen fins i tot seguidors, “club de fans” que els recopilen per anys al canal YouTube, on es veu aquesta vessant més “divertida i arrauxada” de TV3. Als molinets dels últims anys s'explicaven historietes: el 3 es multiplicava i com si fos el públic d'un concert entonava Boig per tu o, en solitari, cantava sota la pluja, o bé explicava un conte tradicional. El departament de màrqueting de la cadena ha definit el 3 com si fos un personatge: “Té un punt fatxenda, un cert encant”, assenyala Daniel Reyes.

I en els nous molinets, estrenats aquesta temporada, el nou 3 s'ha fet en 3D, manté el tarannà juganer i planteja enigmes i juguesques a l'audiència a partir de tres elements que van apareixent. A l'escena final, els espectadors descobreixen la juguesca a partir de la disfressa del 3. Així, l'hem vist amb indumentària de cantant d'havanera, però també promocionant Economia en colors o la Champions. Amb els anys, aquestes peces obligatòries han esdevingut peces d'entreteniment amb entitat pròpia que “desengreixen la programació”, assenyala Daniel Reyes, i que busquen la complicitat de l'audiència.

Els orígens, també juganers

Des de sempre, la imatge gràfica de TV3 ha volgut explicar quelcom més. El número 3 es simbolitzava amb tres figures, tres pals, amb ulls, nas, cames i braços, que ja eren precursors d'aquest aire juganer que es manté ara: Per exemple, els queia un triangle. Als inicis també la senyera havia pres la forma del 3, que onejava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia