El Zàping
Les dones i la mort
Gemma Busquets/ @gemmabusquets
La figura femenina resulta, en el gènere negre, un perfil molt més fort
n un moment del documental Forenses , emès el novembre del 2013 a TV3, la metge forense Anna Figueras explicava un dels casos que més l'havien impactat i no només per com es va trobar la disposició dels cadàvers: dues nenes bessones, vestides igual, a Platja d'Aro; el pare les havia matat amb una escopeta de caça i després s'havia suïcidat. He recordat el documental en el qual la mort, que sempre hi és però la volem lluny, s'humanitzava a través del relat dels professionals que hi tracten cada dia i la vivència emocional d'una dona forense, per com les sèries, que són ficció però que molts cops són l'únic vincle que tenim amb segons quines qüestions, ens han mostrat (però no deformat) com les dones tracten amb la mort.
La dona fa temps que ha deixat de ser només el bonic cadàver que troben en una platja, en un bosc, en una carretera, en una habitació... en molts casos nua, en molts casos amb signes de violència. Elles també són les policies, les detectius, les forenses, que s'encarreguen de recompondre la història, la vida abans de la mort. La figura femenina resulta, en el gènere negre, un perfil molt més fort. Es vindica en tot el seu valor, més enllà de si du talons a la sala d'autòpsies. Fa temps que s'ha fugit del perfil de l'adorable àvia a l'estil Miss Marple que vol descobrir l'assassí. El món i la societat són molt més complexos i sobretot molt foscos i obscurs. Desempallegar-se de l'arquetip és complicat però el nordic noir –des de les novel·les a les adaptacions televisives i cinematogràfiques– ha contribuït a mostrar una dona forta, valenta, amb decisió, sovint un bon mirall. També la tradició britànica ha mostrat dones que fugen dels cànons dictatorials de Hollywood. Per exemple, la sergent Catherine Cawood de la sèrie de la BBC Happy Valley, que ha estrenat Canal Plus, amb un perfil de dona divorciada, mare, àvia i policia, és l'excusa per investigar però també per fer denúncia social. Del fred ha vingut el jersei de jacquard de Sarah Lund de la danesa Forbrydelsen: treballadora obsessiva, amb vida personal desastrosa, un univers de tòpics que es reservaven, fins fa no gaire, als protagonistes masculins de les sèries.
E