La crònica
Alicia, la protagonista del canvi
Els últims anys hi ha hagut un creixement del punt de vista femení en les sèries i “calia fer una retrospectiva d'on érem i on som”. Ho recordava el crític en sèries Toni de la Torre en la segona jornada del Plot , el festival de sèries de Girona, abans de presentar la “lliçó magistral” que, amb el subtítol L'hora de les creadores, Clàudia Maluenda i Laura Rubirola , amb experiència en la producció cinematogràfica i ara al capdavant de Showrunners Barcelona, van realitzar ahir al vespre al Teatre Municipal davant d'un auditori majoritàriament femení però també masculí. Perquè l'interès traspassa el gènere, i si bé és difícil evitar caure en estereotips, el tema no deixa de ser un tòpic en si mateix.
Clàudia Maluenda i Laura Rubirola van traçar els principals rols de les dones a la ficció televisada dels últims 20 anys, a més d'incidir en la reflexió, en com s'han produït els canvis. En aquest punt, la qüestió emocional té un pes destacat en els conflictes de les protagonistes. I en aquesta evolució des d'Ally McBeal (1997-2002), hi ha hagut moltes lectures en clau de gènere més enllà de l'aparent superficialitat i de la sexualitat provocativa de Sexo en Nueva York. Clàudia Maluenda i Laura Rubirola van recordar, per exemple, quan les reines de la comèdia eren les jubilades de Las chicas de oro, una “antisèrie” en la mirada actual, cosa que ens fa pensar que potser hi ha hagut una involució. En aquest tipus d'anàlisi també es mencionen sovint les dones amb poder polític (Borgen o Veep) i les heroïnes (Jessica Jones). El canvi de tendència té la màxima expressió quan elles són creadores; la importància de la dona darrere les càmeres, el que es coneix com a showrunner, amb casos com Jenji Kohan (Weeds i Orange is the new black) o Lena Dunham (Girls). I una recomanació per al Plot de l'any vinent: dedicar una sessió íntegra a Alicia Florrick , la protagonista de la sèrie The Good Wife (2009) –de la qual Fox emet el desenllaç el 12 de maig després de set temporades–, que visualitza l'hora de la dona: no és una sèrie que fixi els tòpics femenins sinó que, amb personatges polièdrics, la fa evolucionar.