Comunicació

CULTURA

Darrere la petjada de la guerra

TV3 roda una ‘road movie' emocional i aventurera que segueix els fronts catalans amb Eloi Vila i Carles Costa

El viatge busca vestigis bèl·lics i testimonis de passat i de present de la Guerra Civil

Quan, l'abril del 1938, l'exèrcit fran­quista arriba a les por­tes de Cata­lu­nya esta­bleix una fron­tera natu­ral amb els rius Noguera Palla­resa, Segre i Ebre. Què en queda, vui­tanta anys després, d'aquells nou mesos de front de guerra, fins al gener del 1939, a Cata­lu­nya? En el ter­ri­tori però també entre la seva gent? És el que busca Trin­xe­res, nou pro­grama de TV3 de sis capítols, en el que els peri­o­dis­tes Eloi Vila, Car­les Costa i el càmera Marc Juan cer­quen en aquest viatge físic pel ter­ri­tori, però també emo­ci­o­nal.

Immer­sos en el rodatge del ter­cer capítol –des de Vila­nova de la Barca a Seròs–, Eloi Vila i Car­les Costa des­ta­quen que la recerca se cen­tra en ves­ti­gis bèl·lics però també tes­ti­mo­nis de pas­sat i de pre­sent rela­ci­o­nats amb la guerra. “Per exem­ple, una per­sona que s'ha tro­bat una trin­xera aban­do­nada en un camp de la seva pro­pi­e­tat, a Lleida, i l'arre­gla per trans­me­tre els conei­xe­ments, però també super­vi­vents que han llui­tat a pri­mera línia de front”, explica Eloi Vila. “Hi ha una plu­ra­li­tat d'històries –hi afe­geix Car­les Costa–, com ara gent que s'ena­mora escri­vint-se car­tes des del front o que tocava la banda en un batalló.” El for­mat de Trin­xe­res es basa en un pro­grama de la tele­visió pública fla­menca de Bèlgica, que recor­ria els fronts de la Pri­mera Guerra Mun­dial. “Està con­ce­but com una road movie, un viatge real de tres amics”, asse­nyala Car­les Costa, des­ta­cant sobre­tot la idea de trans­me­tre la vivència a càmera. “És un pro­grama viu. Tenim un recor­re­gut físic pen­sat, però cada dia anem refent l'esca­leta. Cons­truïm el pro­grama a par­tir de la tele­visió”, relata Vila. Expli­quen, per exem­ple, que en aquest viatge, pla­ni­fi­cat però també amb impre­vis­tos i sor­pre­ses, van dor­mir en una escola de la guerra, plena de fres­cos fets pels sub­o­fi­ci­als repu­bli­cans.

Die­ta­ris de viatge

Tant Car­les Costa com Eloi Vila, a més del càmera Marc Juan, són nar­ra­dors del viatge. El diari de cam­pa­nya de Car­les Costa se cen­tra en les històries huma­nes. “Bus­quem els llocs clau on van pas­sar els fets d'aques­tes per­so­nes i hi posem una estaca en record i home­natge, amb noms i cognoms. I en rela­tem la història”, diu Costa. “És un moment molt màgic –hi afe­geix Vila–, amb històries pre­ci­o­ses i en Car­les ho fa amb una gran sen­si­bi­li­tat.” El viatge que narra Vila és posar en situ­ació l'espec­ta­dor: “On anem, l'objec­tiu i pin­ze­lla­des de con­text històric.”

El pri­mer capítol se cen­tra al Pallars; el segon, al Segre; el ter­cer, a Lleida; hi ha dos epi­so­dis a la bata­lla de l'Ebre i l'últim epi­sodi, al tram final de l'Ebre: d'Amposta i Tor­tosa.

LA DATA

30.07.16
S'acaba el rodatge del
nou programa ‘Trinxeres'. Junt amb Carles Costa i Eloi Vila viatja el càmera Marc Juan.

La batalla de l'Ebre i la maternitat d'Elna, en telefilm

En format de telefilm, i a la tardor, TV3 estrenarà Ebre, del bressol a la batalla, un projecte del productor Oriol Marcos ( Set Màgic Audiovisual ), que se centra en les vivències de cinc soldats republicans, que formen part de la lleva del biberó, en la batalla de l'Ebre. El productor Oriol Marcos estava de rodatge a la Terra Alta quan li van parlar d'una cova hospital i de la placa commemorativa sobre els fets que hi van passar. Hi ha molta filmografia de la Guerra Civil, però cap telefilm centrat en els 30.000 joves, adolescents reclutats, al final de la guerra, que van participar en una de les batalles més sagnants. “Coneixem molt sobre la Segona Guerra Mundial, però poc de la Guerra Civil, que és especialment cruent, perquè és combatre contra el veí del costat; és qüestió de línies traçades en un despatx”, explica el director del telefilm, Romà Parrado. El telefilm, amb el guionista Eduard Solà (Cites) al capdavant, té dos eixos: la història de cinc joves i les seves vivències al front i “la història dels despatxos, que explica la raó de ser de la batalla”, diu el director. “Hi ha una voluntat didàctica, perquè en les preestrenes que hem fet hi ha voluntat de saber”, assenyala Romà Parrado. El telefilm s'ha presentat als festivals de Màlaga i al Fic Cat de Roda de Berà i se'n va fer una preestrena a Gandesa. Els cinc soldats els interpreten Oriol Pla, Àlex Monner, Enric Auquer, Emilio Palacios i Artur Busquets. Adolfo Fernández és Juan Negrín i Manuel Morón fa d'Azaña. És Hermanos de sangre a la catalana? Més enllà de les limitacions de pressupost, el director recorda la influència de la minisèrie alemanya Hijos del Tercer Reigh en el guió.

En preparació hi ha La llum de l'esperança , sobre la maternitat d'Elna, dirigida per Sílvia Quer i amb Nausicaa Bonnín i Pere Ponce de protagonistes. Explica el cas dels 600 fills de refugiats de la guerra que van néixer del 1939 al 1944 a la maternitat d'Elna (Rosselló), fundada per la suïssa Elisabeth Eidenbenz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia