El zàping
La moda d'‘ajudar' els nois ‘difícils'
cuatro va anunciar la setmana passada que prepara El campamento, un nou format que segueix la moda actual de les cadenes espanyoles d'intentar reformar el jovent que va pel mal camí, per dir-ho d'alguna manera. El programa anunciat és l'adaptació espanyola d'un format britànic però a mi em sembla un híbrid de dos espais ja emesos a l'Estat espanyol: Hermano mayor (també de Cuatro) i Operación Momotombo (d'Antena 3). El símil és fàcil i no només per l'argument (un grup de joves conflictius s'enfronta a la supervivència a la muntanya com a últim intent per reconduir la seva vida) sinó també per l'equip: el conductor d'El campamento és el mateix terapeuta que Hermano Mayor –Pedro García Aguado– i la productora encarregada del nou espai, la mateixa que Operación Momotombo (Plural Entertainment).
Aquest article, però, no es vol centrar tant en el cas particular com a criticar la moda portada a la saturació. Ja hi ha hagut Curso del 63, Generación Ni-Ni, Hermano Mayor i Operación Momotombo; ara hi ha Las joyas de la corona –que no és només disciplina sinó que es revesteix de bones maneres a l'estil My fair lady– i aviat tocarà el segon Curso del 63 i aquest nou El campamento. Què ens volen dir amb tot això: que el jovent està fatal? És que només hi ha joves problemàtics a l'Estat espanyol? Fa uns anys tots eren aspirants a cantants, ara tots són nois amb risc de caure en la marginalitat. Ah!, i l'excusa de l'ajuda (a Cuatro en diuen format coach) no amaga que al final tot és telerealitat.