Comunicació

Ficció i amb rigor històric

‘Cronos', del canal 33, compleix deu anys en antena com a “finestra estable” del gènere de la docuficció, que barreja documental i ficció

El nazisme i la Segona Guerra Mundial són la temàtica preferida per l'audiència

El 22 de setem­bre del 2005, Cro­nos, del canal 33 es va estre­nar amb una pro­ducció de la BBC sobre Gen­gis Khan. “Les pri­me­res emis­si­ons amb títols com ara Espar­tac, Roma res­po­nien a una volun­tat de revi­sar aquells grans temes de la història que han estat mal expli­cats pel cinema; la història feta a Hollywood està molt ter­gi­ver­sada, explica Joan Marí, que just ara farà un any en el càrrec i ha assu­mit la direcció de Cro­nos, després de la jubi­lació del docu­men­ta­lista i direc­tor, Felip Solé (Tor­na­rem, Camp d'Arge­lers).

Fa deu anys que TV3 ha apos­tat per man­te­nir “de forma sos­tin­guda” amb una fines­tra set­ma­nal en el seu segon canal, un gènere, el de la docu­ficció, “difícil de pro­gra­mar perquè hi ha poca pro­ducció i difícil tro­bar-ne de qua­li­tat”. La cadena cata­lana va ser pio­nera a apos­tar-hi quan va des­co­brir en els catàlegs de com­pres de la BBC que la cadena produïa un gènere, bar­reja entre docu­men­tal i ficció; dife­rent de les recre­a­ci­ons inse­ri­des, en el que s'ano­me­nen docu­dra­mes. En aquesta dècada, Cro­nos ha emès 224 estre­nes de pro­ducció estran­gera i hi ha hagut una evo­lució temàtica: tre­balls sobre la Revo­lució Fran­cesa, el Far West, la història dels Estats Units i també d'altres de la pre­història. El direc­tor de Cro­nos explica que entre els cri­te­ris de selecció per pro­gra­mar hi ha un “mínim del 40% de ficció” i que tin­guin “alguna cosa de nou tant en el fons, en el con­tin­gut, com en la forma, en la rea­lit­zació”, i ha de com­plir el “rigor històric”. També hi ha la volun­tat d'expli­car grans esde­ve­ni­ments de forma dife­rent, a través d'històries per­so­nals, reals i docu­men­ta­des. Joan Marí ho exem­pli­fica amb una docu­ficció que narra la invasió nazi a Roma a través de tres nois científics que van arri­bar a gua­nyar el Nobel. El nazisme i, en gene­ral, la Segona Guerra Mun­dial són les històries que “hem detec­tat que fas­ci­nen més l'audiència”, asse­nyala el direc­tor de Cro­nos. En aquest cas, a més, hi ha la pro­xi­mi­tat com a fac­tor a tenir en compte i posa l'exem­ple de docu­fic­ci­ons que abor­den històries de l'exili i de la Resistència.

Una altra de les carac­terísti­ques que fan interes­sant la docu­ficció per a Cro­nos és si és una pro­ducció que des del nos­tre punt de vista pot ser vista com exòtica: “Històries afri­ca­nes, asiàtiques... Inten­tem adqui­rir-les perquè n'hi ha molt poques. Hi ha molta pro­ducció britànica, fran­cesa, ale­ma­nya i
de molt bona, també Rússia està sobre­sor­tint en aquest camp”, asse­nyala Joan Marí, i afe­geix que les cade­nes escan­di­na­ves estan rea­lit­zant pro­jec­tes molt interes­sants i des­taca la pro­pera emissió d'una pro­ducció
foca­lit­zada en les dones víkings basada en les sagues nòrdi­ques. La dona, rele­gada tra­di­ci­o­nal­ment de la història, és també un
altre punt d'interès per adqui­rir la docu­ficció. Joan Marí explica que pri­o­rit­zen les
històries de dones, “siguin científiques o guer­re­res”.

Per què no hi ha exem­ples de docu­ficció cata­lana? Són pro­jec­tes d'ele­vat pres­su­post, molt cos­to­sos d'assu­mir. “És molt difícil qua­drar la fórmula d'inves­ti­gar en un arxiu històric per con­ver­tir-lo en guió, tro­bar l'esce­no­gra­fia, els actors, diri­gir-los, i loca­lit­zar his­to­ri­a­dors i tes­ti­mo­nis, i fer-ho tot amb estàndards de qua­li­tat és molt car.” Així és més via­ble tro­bar finançament per a un docu­men­tal històric. TV3 ha con­reat la història amb un alt com­po­nent de figu­ració com ara Històries de Cata­lu­nya i 300. L'exem­ple més genuí de docu­ficció cata­lana és Els dia­ris de Pas­cal (2007).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.