Comunicació

La música de les sèries

gemma busquets

Banda sonora de país

TV3 ha apostat per músics d'aquí en l'ambientació musical de les seves sèries

‘Merlí' és el nou fenomen de fans adolescents

Gerard Quintana explica que en alguns concerts el públic li demanava Ventdelplà. No és el títol de cap cançó del líder de Sopa de Cabra sinó de Descobreix-te, un himne gairebé del serial protagonitzat per Emma Vilarasau i que Gerard Quintana cantava com a tema d'obertura. Tant TV3 com la productora de la sèrie, Diagonal, van fer una aposta pels músics d'aquí, com ara Gossos i Sanjosex, que van versionar el tema de Quintana en les següents temporades. L'anècdota és significativa de la popularitat que tenen les cançons pròpies en les sèries catalanes.

Polseres vermelles va significar també un abans i després per al grup Teràpia de Shock i la cançó Sense tu. Albert Planadevall de Ràdio Flaixbac recorda el fenomen que va significar la sèrie amb una altra escena que posa de manifest el component i poder emocional que generen les cançons d'aquí “que és molt potent”: “En un episodi van fer servir un tema de Lluís Gavaldà i Josep Thió, Silencis, mentre la protagonista ballava ballet; l'endemà immediatament ens la demanaven a la ràdio.” Aquesta cançó es va usar també en el cinquè episodi de Merlí, el dedicat a Sòcrates, en l'escena de reconciliació entre la Tània i en Bruno. Merlí ha pres el relleu com a fenomen fan adolescent però també adult; agrada a pares i fills. A més, es fa una aposta important per la música clàssica, un valor afegit, i entre la seva banda sonora, peces de grups com ara La Casa Azul i Violadores del Verso, entre d'altres.

El músic Xavi Capellas és l'encarregat de la música incidental, el que es denomina music score, de la sèrie Merlí. Capellas, que ha treballat a El cafè de la Marina (2014) i Tornarem (2012), entre d'altres, i està immers en el nou thriller de Manuel Huerga per a TV3, Nit i dia, explica que no s'influencia gaire per les sèries americanes si bé troba molt interessant la feina que ha fet Cliff Martínez a The Kinck “ja a l'època del film Traffic” però també com han encarat la música les sèries Breaking bad i Los Soprano. En quant a la nova sèrie, explica amb relació als Estats Units: “M'agrada el que es fa però busco alguna cosa original.”

Les sèries de Joel Joan s'han diferenciat, entre d'altres, per una acurada banda sonora, una tria en què la música tingués personalitat. Porca misèria va ser la primera sèrie catalana a incorporar la música a la manera dels grans referents en ficció americana. Joel Joan agraïa com a espectador aquelles escenes que fossin com un “videoclip justificat”, subratllant els sentiments dels personatges. Albert Pla, Adrià Puntí, Sau i El Último de la Fila són alguns dels músics que hi van sonar.

Pop ràpid; els moderns i la música

El director de Cachitos de hierro y cromo, Jero Rodríguez, incideix també en la sèrie de Marc Crehuet, Pop ràpid, com un intent de comèdia gamberra, mirall d'una generació, a l'estil de la britànica Els joves, amb l'aposta musical més enllà de “posar la cançó perquè hi queda bé” sinó com a banda actuant en un concert. “No hi havia Madness, però hi havia Mishima”, rebla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.