cultura

Mirador

Dos monòlegs a Temporada Alta

‘Who is me' posa en escena el ‘Poeta de les cendres' de Pasolini

En els dar­rers dies del fes­ti­val Tem­po­rada Alta vaig veure un dar­rere l'altre dos monòlegs que, ho dic d'avançada, em van fer pas­sar de la com­moció a una certa irri­tació: Who is me, amb l'actor Gon­zalo Cunill fent pre­sent, sota la direcció d'Àlex Rigola, la paraula sem­pre viva de Pier Paolo Paso­lini; i Acceso, un des­cens a l'infern de la mar­gi­na­li­tat i de l'abús sexual con­ce­but per l'actor xilè Roberto Farías i el cine­asta Pablo Larraín com una extensió del per­so­natge que el pri­mer encarna al film El club.

Dins d'un arte­facte de fusta on hi caben una tren­tena de per­so­nes, Who is me posa en escena el poema auto­bi­ogràfic Poeta de les cen­dres que Paso­lini va escriure l'any 1966 i que, dei­xant-lo ina­ca­bat, va guar­dar en un calaix on va ser tro­bat després del seu assas­si­nat. Hi parla del dolor que con­ti­nu­ava sen­tint per la mort del seu germà Guido, par­tisà anti­fei­xista aba­tut d'una manera con­fusa per altres par­ti­sans; de l'odi pel pare, que apro­vava el fei­xisme; de la seva mare com la cosa més impor­tant de la seva vida; dels seus ver­sos frïulans, en la llen­gua de la mare, que con­si­de­rava els més bells que va escriure; del seu sojorn en un “poble de tem­po­rals i prímules, una mica d'Ori­ent als petits con­fins petit­bur­ge­sos amb Àustria”, de la seva fugida a Roma sense que n'expli­qui els motius i de la misèria en els pri­mers temps a la ciu­tat; del per què va esde­ve­nir mar­xista; del fet que va sen­tir Gins­berg com un poeta germà; de com ten­dia a dra­ma­tit­zar-ho tot en ser un petit­burgès que no sabia som­riure... com Mozart; de l'odi pro­fund, racista, de la bur­ge­sia ita­li­ana al món del sub­pro­le­ta­riat, el sub­jecte del seu pri­mer film, Acca­tone, i de les seves novel·les Ragazzi de vita i Una vita vio­lenta; del seu com­promís irre­vo­ca­ble amb la idea que cal com­pro­me­tre's (amb l'escriure, sinó amb el viure) perquè “cal resis­tir en l'escàndol i en la ràbia més que mai”; del seu pas de la lite­ra­tura al cinema ado­nant-se que aquest últim és una experiència filosòfica; de les cares del seu Evan­geli (de Sant Mateu) i del fet que mai no s'ha equi­vo­cat amb les cares perquè “la meva libido i la meva timi­desa m'han cons­tret a conèixer bé els meus sem­blants”; de la seva idea ales­ho­res de rea­lit­zar una pel·lícula en què un jove, “bell com un ame­ricà”, arri­ba­ria a la casa bonica d'una família bur­gesa i, ena­mo­rant-los, trans­for­ma­ria els seus habi­tants: “Teo­rema”; del desig de voler “viure tan sols essent poeta perquè la vida només s'expressa només amb si mateixa”, però encara més de com­pon­dre música: “l'única acció expres­siva pot­ser, alta i inde­fi­ni­ble, com l'acció de la rea­li­tat”.

Dins d'aque­lla mena de caixa de fusta se sen­tia un res­pecte emo­ci­o­nat per la paraula de Paso­lini, que con­ti­nu­ava res­so­nant en mi quan poc després vaig entrar a la sala La Pla­neta per assis­tir a l'altre monòleg, Acceso, en què Roberto Farías encarna un vene­dor ambu­lant que, pri­vat de l'accés a tants de béns mate­ri­als per la seva con­dició social, recorda com va ser un nen abu­sat per curi­tas i empre­sa­ris. Escol­tant aquell monòleg, en què es repe­teix una i altra vegada amb detall tots els abu­sos, també se'm va fer pre­sent que Paolo Paso­lini va mos­trar el sub­pro­le­ta­riat (del qual va treure part dels seus actors) com a herois tràgics en la seva bellesa i dig­ni­tat. Contrària­ment, com em passa amb bona part del cinema de Pablo Larraín, sen­tia que Acceso s'acosta al món mar­gi­nal com si fos una cosa bruta, lletja i cor­rupta: una recre­ació en el mise­ra­bi­lisme no exempta de sen­sa­ci­o­na­lisme. Encara que les seves inten­ci­ons puguin sem­blar, i fins i tot, ser unes altres. Que, a diferència de Paso­lini fins a ser l'anti-Paso­lini, Larraín s'ho mira de lluny, com un món aliè, encara que l'actor, el mapuche Roberto Farias, pro­vin­gui d'una extracció popu­lar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia