cultura

Cultura

L'humor en clau de sol

Poltrona extreu un Pla innocent i rebel i és còmplice de les bromes del músic

Tor­tell Pol­trona i Albert Pla rei­vin­di­quen la dig­ni­tat de la lle­tra P que ells llu­ei­xen en majúscu­les en el seu cognom (sigui real com en el músic, o en el sobre­nom del pallasso Jaume Mateu). Perquè diuen que la seva P està mal­vista. El seu pro­jecte PP és ben dife­rent de l'ope­ració diàleg dels altres. Ells, de fet, sense esmen­tar ni un cop el par­tit de fons blau i gavina car­ro­nyaire, dei­xen ben clar el seu ide­ari: creure en la ingenuïtat de la cana­lla, defen­sar el seu dret a som­niar i desen­ten­dre's del rigor d'adult. Amb el seu posat tra­pe­lla, de fet, con­vi­den que els pares, tiets i avis que aquests dies (fins diu­menge) acom­pa­nyen la cana­lla a L'Audi­tori de Bar­ce­lona tre­guin la capa de la fre­dor del con­ven­ci­o­na­lisme avor­rit i s'atre­vei­xin a can­tar i a fer els acom­pa­nya­ments, sigui amb les tor­na­des d'Albert Pla, de Sisa o del clàssic No somos nada d'en Pol­trona.

Pro­jecte PP (Pol­trona & Pla) podria ins­criure's ben bé al cicle Esce­nes de L'Audi­tori, que incita a una comunió que, d'un temps ençà, és prou habi­tual. Tor­tell Pol­trona fa anys que tre­ba­lla al cos­tat de La Troba Kung-Fú en els con­certs del Fes­ti­val del Circ Cric. Albert Pla també s'ha posat a prova en peces entre el tea­tre i la música (sem­pre amb una idea mili­tant, política­ment ben defi­nida) com en el seu Guerra (Grec, 2015). En aquest pro­grama, al novem­bre Clara Peya posava notes a l'humor del pot petit de Gui­llem Albà (Pluja) i hi actuarà Nao Albet a finals de mes amb un pro­grama titu­lat Words and music, on podrà res­ca­tar un text de Samuel Beckett del 1961 amb la BNC216. Nao Albet és un actor amb molta música a les venes, fins al punt de sig­nar espais sonors i tocant en directe en mol­tes de les seves inter­pre­ta­ci­ons (El público, 2015).

Tor­nem al món petit i ten­dre (i alhora càustic) de Pla i de Pol­trona. L'espec­ta­cle, cer­ta­ment, aban­dona al cap de poc la tesi del Pro­jecte PP per pro­var que un artista acom­pa­nyi l'altre. Per això, tot i la volun­tat d'actuar en duet, acaba tenint un cert aire en clau de sol. Això sí, les dues inter­pre­ta­ci­ons es mouen en un uni­vers diver­tit i inci­siu que juga amb els perills de fer-se pipí al llit però també de voler trans­gre­dir i aga­far el micròfon que s'havia pro­hi­bit de tocar. Se cedei­xen el lide­ratge a l'escena, ara, amb unes inter­pre­ta­ci­ons que estan afi­na­des al mateix to i que es com­ple­men­ten, una dar­rere l'altra. La idea de l'espec­ta­cle, diver­ti­da­ment cor­ro­siva, però, es va fonent a mesura que avança l'espec­ta­cle fins a tenir dos finals. O un final i un bis: el de la cançó de bres­sol (Pipí) de Pla i el No somos nada reg­gae de Tor­tell Pol­trona.

En aquest espec­ta­cle, Pol­trona extreu el Pla més inno­cent i rebel (sem­pre insi­nu­ant aque­lla part fosca d'un per­so­natge insòlit, que vol tren­car amb els con­ven­ci­o­na­lis­mes). Pla tras­llada Pol­trona a un món més jove, ense­nya que pot ser generós cedint l'espai i rient de les bro­mes de l'altre. Per moments, sem­bla que esti­guin pro­vant i pro­vant-se des del seu Mont­seny amb els seus moments par­ti­ci­pa­tius i les cabres d'aquell pas­tor que cau per un penya-segat de l'Ho sento molt: Pla era el pas­tor i Pol­trona, el boc amb unes banyes home­natge a Rubi­a­nes; si no rei, sí que déu laic per a aquest Pro­jecte PP (Pol­trona & Pla).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia