cultura

LA MIRADA ATENTA

L'egipci que hi ha en nosaltres

El pin­tor, gra­va­dor i poeta suís del segle XVIII Salo­mon Gess­ner, va ado­nar-se de la uti­li­tat de par­tir d'altres repre­sen­ta­ci­ons i models pre­vis quan es trac­tava de pin­tar pai­sat­ges. En un text sobre la pin­tura d'aquest gènere, explica com va acon­se­guir que els seus esforços per pin­tar arbres fos­sin menys labo­ri­o­sos i els resul­tats millors. Ho va acon­se­guir després d'estu­diar com havia repre­sen­tat els arbres Antoni Water­loo, un artista del segle XVII.

Al mera­vellós lli­bre d'Ernst Gom­brich Art i il·lusió, que tracta sobre els meca­nis­mes de la per­cepció visual i de la repre­sen­tació pictòrica, tro­bem molts exem­ples que expli­quen que no es par­teix de la infor­mació visual, sinó de con­cep­tes i idees prèvies que tenim. Copiar de cop la rea­li­tat i de manera exacta és impos­si­ble, una il·lusió. La imi­tació es fa gra­du­al­ment, fent i com­pa­rant, dibui­xant esque­mes i cor­re­gint-los. És molt ins­truc­tiu veure que quan Rafael, Leo­nardo i Rem­brandt havien de dibui­xar un cap, acos­tu­ma­ven a par­tir d'un dibuix d'un oval a l'inte­rior del qual asse­nya­la­ven amb un parell de línies en forma de creu l'incli­nació del cap i dels ulls. Encara avui podem veure com els dibui­xants que fan retrats al car­rer comen­cen fent l'encaix del ros­tre abans d'entre­te­nir-se en els detalls.

No es pot sepa­rar radi­cal­ment el que veiem del que sabem, però el que sabem influ­eix molt en el que veiem o que volem repre­sen­tar. I sort en tenim. Ens aju­dem amb esque­mes i con­ven­ci­ons apre­ses. Al final del lli­bre, Gom­brich resu­meix: “Podem cen­su­rar l'egipci que hi ha en nosal­tres, però mai no el podrem der­ro­tar del tot”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia